در گفت وگو با ایسنا اعلام شد ظرفیت ۷میلیارد دلاری گردشگری سلامت در ایران، فعالیت دلالان بیمار در خاک عراق

یسکافه: رئیس انجمن گردشگری سلامت تصریح کرد که ایران می تواند سالیانه هفت میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت درآمد داشته باشد، اما هم اکنون یک هفتم این درآمد و حتی کمتر از آن را به دست می آورد.
دکتر محمدجهانگیری در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت مراکز درمانی ایران برای فعالیت در حوزه گردشگری سلامت، اظهار نمود: طبق بررسی های انجام شده، ۱۶۶ بیمارستان در ایران توانسته اند مجوزهای آی پی دی را دریافت و استانداردهای این حوزه را کسب کنند. در جهت این استانداردها هم بخش خدمات بیماران بین الملل را راه اندازی کرده اند. بطور قطع تعداد بیمارستان های درجه یک در کشور بیش از این رقم است، اما کمتر از ۴۰۰ بیمارستان داوطلب عرضه خدمت در این زمینه شده اند.
وی اضافه کرد: پنج بیمارستان در کشور هم توانسته اند مجوزهای بین المللی و رتبه های خوبی در سطح منطقه و بین المللی کسب کنند. یکی از بیمارستان های ما هم توانسته است در نوبت اول درجه بالایی از این استانداردها را به دست آورد.
رئیس انجمن گردشگری سلامت همینطور افزود: ما در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت هایی داریم، اما در بعضی قسمت ها دچار ضعف های جدی هستیم؛ با این وجود مراجعات خوبی در سال های اخیر داشته ایم. یکی از این ضعف ها نقل و انتقال پول است؛ با عنایت به اینکه بیماران خارجی نمی توانند پول نقد زیادی با خود حمل کنند، باید فکر عاجلی برای حل این مساله شود.
جهانگیری، حمل و نقل این بیماران را یکی دیگر از مشکلات فعلی حوزه گردشگری سلامت دانست و اضافه کرد: برنامه خطوط هوایی به خیلی از کشورها به صورت منظم نیست و برخی پروازها به کشورهای مقصد یک روز در هفته انجام می گردد. حتی در تهران هم ممکن است پرواز مستقیم به برخی کشورها وجود نداشته یا تعداد آن کم باشد؛ این در حالیست که باید پروازهای مستقیم برای کشور مقصد بیماران داشته باشیم که با کمترین هزینه و در اسرع وقت صورت گیرد. وضعیت هتل ها هم به نسبت خوب است، اما در بعضی فصول ظرفیت آنها کم است که این مورد با تمهیداتی قابل اصلاح است.

فعالیت دلالان بیمار در مرز و خاک عراق

رئیس انجمن گردشگری سلامت با اشاره به دلالی و فعالیت غیرقانونی در حوزه گردشگری سلامت، اضافه کرد: نبود ساماندهی منسجم در این زمینه سبب شده است افرادی خارج از ضوابط موجود کشور، وارد فعالیت در این حوزه شوند. آنها با این نوع فعالیت صدمه های جدی به این چرخه درمانی وارد کرده اند. برای مثال آنها در مرز و حتی داخل کشور عراق هم مستقر هستند. این درحالیست که اگر آنها با استفاده از قانونی حرکت کنند، فعالیت شان مشکلی ندارد، اما باید شناسایی شده باشند و مسئولیت بیمار را بپذیرند؛ نه اینکه بیمار را رها کنند و مسئولیتی در قبال آنها نداشته باشند. این افراد با راهنمایی های نادرست سبب ضرر رسیدن به بیمار می شوند و وجهه کشور را زیرسوال می برند؛ در صورتی که سیستم درمانی و مدیریتی کشور از این مورد اطلاع ندارد.
وی با تاکید بر اینکه باید به سرعت برای حل این مساله چاره ای اندیشید، ادامه داد: با استفاده از ظرفیت فعلی کشور می توانیم تا یک میلیون بیمار خارجی را برای دریافت خدمات بستری در سال تحت پوشش قرار دهیم. این رقم در حوزه خدمات سرپایی هم امکان پذیر است. هم اکنون هم به صورت متوسط سالیانه به ۳۰۰ هزار بیمارخارجی در سال خدمت عرضه می گردد.
رئیس انجمن گردشگری سلامت درباره میزان گردش مالی این حوزه هم توضیح داد و اظهار داشت: ظرفیت درآمد سالیانه هفت میلیارد دلاری از این حوزه وجود دارد، اما هم اکنون یک هفتم این درآمد و حتی کمتر در کشور تولید می گردد.
جهانگیری در ادامه، با اشاره به برنامه ریزی منسجم کشور ترکیه برای توسعه گردشگری سلامت، خاطرنشان کرد: ترکیه در این مورد به خوبی سرمایه گزاری نموده و موفقیت زیادی هم کسب کرده است. خدمات حوزه سلامت ایران برابر و حتی بهتر از این کشور است، اما ترکیه توانسته با برنامه ریزی، از ما سبقت گیرد. کشور هندوستان از ترکیه هم جلوتر است و توانسته به بیماران کشورهای عراق، افغانستان، عمان، اردن و… خدمات دهد.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت بین بخشی است و نمی توان متولی خاص برای آن در نظر گرفت، اظهار داشت: شورای راهبری گردشگری سلامت برای این حوزه تشکیل شده است و وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی و سازمان نظام پزشکی در آن عضویت دارند. با این حال وزارت بهداشت باید پاسخگوی خیلی از این امور باشد؛ چون مبحث به سلامت مردم مرتبط می باشد.

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.