رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف مطرح کرد امکان همکاری های بین المللی درحوزه مهندسی پزشکی فراهم نیست، گلایه از منابع مالی برای تولیدمحصول

یسکافه: رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف، محققان این پژوهشکده را به لحاظ داشتن ایده توانمند توصیف کرد و با بیان این مطلب که مقالات آن ها در سطح بین المللی مورد پذیرش قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: زمانی که می خواهیم حاصل تحقیقات را به محصول تبدیل نماییم، نیازمند هزینه و سرمایه هستیم؛ چون که منابع مالی ما بسیار ضعیف است.
دکترمحمدتقی احمدیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه فعالیت های این پژوهشکده در جهت کمک به سلامتی مردم است، به تعریف سلامت از منظر بهداشت جهانی پرداخت و اظهار داشت: منظور از سلامتی، داشتن سلامت فیزیکی، سلامت روحی و روانی و سلامت اجتماعی است.
وی در ارتباط با سلامت فیزیکی به فعالیت همکاران دانشگاهی خود در دانشکده های مختلف اشاره و تشریح کرد: این فعالیت ها در حیطه مهندسی پزشکی به ساخت و به کارگیری تجهیزات پزشکی و هم تحقیقاتی درباره چگونگی رفتار انسان در برابر تروما یا برخی حوادث بیرونی مربوط می شوند.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف، سلامت اجتماعی را متمرکز بر روابط بین انسان ها دانست و تاکید کرد: در این حوزه و به خصوص در زمینه استعدادیابی و استعدادپروری کودکان و هدایت آن ها در جهت قرار گرفتن در راه استعدادهایشان قدم های بزرگی برداشته ایم.
احمدیان از برگزاری کنفرانس های مختلف به صورت سالیانه در زمینه رشد و ارتقای سلامت اجتماعی و کاریابی، کارآفرینی، استعدادیابی و استعدادپروری اطلاع داد و تصریح کرد: در شهرهای مختلف نماینده ای را معین کرده ایم تا از نزدیک با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند که این به قصد اشاعه چنین زمینه هایی در کشور است.
وی تاکید کرد: سلامت جامعه از زاویه اجتماعی همه این موضوعات را دربرمی گیرد و این از آن رو است که برای داشتن یک جامعه سالم نیازمند افراد کارا، توانمند و دارای مهارت هستیم که بتوانند دست به کارآفرینی بزنند. تنها در این صورت است که در آینده ضمانت شغلی و کاری برای همه مردم فراهم می گردد.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف همینطور از همکاری این پژوهشکده با دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سیستم های سلامت اطلاع داد و اظهار داشت: عمده فعالیت های ما در حیطه مهندسی پزشکی و سیستم های سلامت است. اشاعه دانش سلامت برای همه مردم در صورتی محقق می گردد که از ابزاری همچون کامپیوتر کمک گرفته شود. این در شرایطی است که استفاده از این سیستم ها هم صرف هدایت شدن فرد به سمت بهداشت نیست، بلکه برای عملیاتی کردن آن ها نیازمند ابزار مهندسی هستیم.
احمدیان سپس به فعالیت همکاران در بخش های دیگر مربوط به دانشگاه شریف پرداخت و توضیح داد: همکاران ما در سایر بخش ها فعالیت هایی همچون برداشت سیگنال های مغز، ارتوپدی بدن، عکس­برداری از حرکت­های مختلف بدن انسان و استفاده از امواج اولتراسوند برای ترمیم سلول های سرطانی را دنبال می کنند.
وی درهمین زمینه به فعالیت های مرکز تحقیقات فناوری ­های توانبخشی عصبی هوشمند موفقیان اشاره و تشریح کرد: در این مرکز تلاش می گردد تا انسان های مختلفی که عضوی از بدنشان، به هر دلیلی همچون سکته و…، از حرکت ایستاده، بازپروری شوند. این در شرایطی است که در پژوهشکده مهندسی پزشکی طراحی و ساخت دستگاه های توانبخشی (rehabilitation) یا بازتوانی افرادی که مشکل حرکتی دارند، مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف اظهار نمود: با استفاده از دستگاه اولتراسوند موجود در پژوهشکده شریف قطعه ای در ارتباط با درمان تومورهای سرطانی مغز طراحی نموده ایم.
احمدیان همینطور از انجام فعالیت های تحقیقاتی بر روی سنگ شکن کلیه در این پژوهشکده اطلاع داد و اضافه کرد: یک قطعه هم برای پیشگیری از آب سیاه طراحی نموده ایم.
وی تصریح کرد: نسبت به آنچه در منابع دنیا در زمینه مهندسی پزشکی در حال رخ دادن است، آگاه هستیم؛ این را هم می دانیم که چه مواردی در حال توسعه و پیشرفت است و چه اموری در آینده مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف ضمن اشاره به این مورد که امکانات اقتصادی برای اجرایی کردن خیلی از کارها ضعیف است، به مثالی در این مورد اشاره نمود و توضیح داد: برای آزمایش این مورد که در هنگام “تروما” چه اتفاقی برای مغز انسان می افتد، خودمان مغز را تحت فشار و نیرو گذاشته ایم که ببینیم اگر فشار یا ضربه ای به آن وارد شود، چه اتفاقی برای مغز می افتد؛ چگونه متلاشی می گردد و بخش های مختلف آن چطور از هم جدا می شوند.
احمدیان، ترومای سر را وارد آمدن صدمه به ناحیه سر بر اثر جسم خارجی تعریف کرد و با اشاره به اینکه نظیر این امر در تصادفات اتفاق می افتد، ادامه داد: برای سنجش چگونگی فروپاشی مغز در هنگام رخ دادن تروما لازم است تا یک قطعه از آن را زیر دستگاه آزمایش کنیم؛ در مورد چنین سنجش هایی لازم است که فعالیت های گسترده ای صورت گیرد که انجام آن ها پرکار و هزینه بر است.
وی محققان پژوهشکده مهندسی پزشکی شریف را به لحاظ داشتن ایده، توانمند توصیف کرد و با بیان این مطلب که مقالات آن ها در سطح بین المللی مورد پذیرش است، خاطرنشان کرد: زمانی که می خواهیم حاصل تحقیقات را به محصول تبدیل نماییم، نیازمند سرمایه هستیم.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف همینطور از تخصیص نیافتن ردیف بودجه مستقل به این پژوهشکده اطلاع داد و اظهار داشت: منابع مالی ما بسیار ضعیف است.
احمدیان درباره چگونگی محقق شدن امکان همکاری با این پژوهشکده، توضیح داد: پژوهشکده دانشجو نمی پذیرد؛ ولی دانشجویان دانشکده ها می توانند با ما همکاری داشته باشند. مثلاً دانشکده مکانیک در مقطع ارشد دانشجو می گیرد و دانشجو علاقمند است تا در پژوهشکده ما روی قلب کار کند. در چنین صورتی ما با آن ها همکاری می کنیم؛ چون که این مورد به مهندسی پزشکی مربوط است.
وی تشریح کرد: در عین حال که در این پژوهشکده دانشجوی مهندسی پزشکی نداریم، دانشجویان رشته های مکانیک، برق، مواد و کامپیوتر در مقطع ارشد و گرایش مهندسی پزشکی هر کدام در حال انجام فعالیت پژوهشی خود زیر نظر اساتیدشان هستند. مثلاً دانشجوی رشته کامپیوتر می تواند در زمینه کاری حسگر و نرم افزارنویسی برای حوزه سلامت فعالیت داشته باشد.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: سالانه حدود دو میلیارد دلار تجهیزات، دارو و دستگاه­ های گوناگون پزشکی وارد کشور می گردد. این سرمایه که دارو، قطعات پزشکی و… را هم شامل می شود، سرمایه بسیار بزرگی است که اگر تنها ۱۰ درصد مبلغ آن صرف انجام تحقیقات در حیطه پزشکی بشود، نتایج آن قابل تأمل خواهد بود.
احمدیان ضمن ابراز نارضایتی از حجم عظیم واردات تجهیزات و قطعات پزشکی و با اشاره به اینکه تنها یک درصد این مبلغ معادل با ۱۰۰ میلیارد تومان است، توسعه سرمایه گذاری در این زمینه ها را ناچیز دانست و اظهار نمود: سرمایه ای که در این راستا برای تولید تحول، سرمایه گذاری و آینده نگری تولید می شود، بسیار جزئی است.
وی در همین رابطه توضیح داد: وزارت بهداشت نیازهایی دارد که برای رفع آن ها هزینه می کند؛ مبلغ مورد نیاز برای خرید آن ها را به بازار می دهد و بازار هم محصولات مورد نیاز را از خارج تهیه می کند. این در شرایطی است که وزارت خانه باید تصمیم بگیرد و معین کند که مثلاً امسال می خواهد ۱۰ درصد این پول را به انجام تحقیقات در عرض دو سال اختصاص دهد.
رئیس پژوهشکده مهندسی پزشکی دانشگاه شریف ادامه داد: این یعنی وزارت خانه از ما و دیگران بخواهد که در عرض دو سال محصول باکیفیت و با استاندارد بین المللی تولید کنیم؛ اساساً چنین محصولی تولید و روانه بازار می شود؛ اما کسی نیست که عهده دار مسئولیت این کار شود.
احمدیان از قول وزارت بهداشت، وظیفه تولید محصول را به وزارت صنایع نسبت داد و تصریح کرد: بهتر آن است که وزارت بهداشت یک معاونت طراحی، ساخت و تولید تجهیزات پزشکی داشته باشد تا امکان تولید محصول با همکاری صدها شرکت داخلی تولیدی تجهیزات پزشکی و دانشگاه­ها فراهم گردد.
وی در انتها از حضور محققان این پژوهشکده در کنفرانس های بین المللی اطلاع داد و اظهار داشت: همکاری و سرمایه گذاری دوجانبه بین کشورها در صورتی محقق می گردد که بین آن ها روابط سیاسی مناسب وجود داشته باشد؛ متأسفانه با عنایت به شرایط کنونی کشور امکان همکاری های بین المللی در زمینه مهندسی پزشکی فراهم نیست.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.