در پاسخ به ایسنا اعلام شد پیشنهاد وزیر بهداشت برای ارز دارو

یسکافه: وزیر بهداشت ضمن تاکید چند باره بر مشکلات ناشی از تاخیر بیمه ها در پرداخت طلب شرکت های دارویی و مراکز درمانی، در عین حال بر عرضه ارز دولتی دارو به بیمه ها به جای عرضه مستقیم آن به شرکت های دارویی جهت جلوگیری از قاچاق و فساد تاکید نمود.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه رونمایی از دستگاه HPLC که توسط شرکت دانش بنیان چیان شار دانش تولید شده و برای کنترل دارویی استفاده می شود، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه طی چهار دهه اخیر پیشرفت های خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حاصل شده است؛ به طوریکه در رفع بخش زیادی از نیازهایمان، به صنعت داخلی متکی هستیم و بابت این مورد خوشحالیم.

وی اضافه کرد: در حوزه مواد اولیه، ۵۰ درصد، در حوزه اشکال دارویی بیش از ۹۰ درصد و در حوزه تجهیزات پزشکی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد به داخل متکی هستیم و باید اظهار داشت که موفقیت های خوبی در این حوزه ها داشته ایم. در عین حال هم اکنون ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت داریم که در تولیدات داخلی موثرند و با کمک آنها گام های پرشتاب تری در جهت رفع وابستگی برداشته می گردد. باید بدانیم که ۵۰ مورد از این شرکت ها محصولات شان را صادر هم می کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه دستگاهی که امروز به بهره برداری رسید و الان در بازار هم موجود است، مشابه خارجی زیادی دارد، اضافه کرد: دوستان تلاش کردند و این دستگاه را در داخل تولید کردند؛ به طوریکه ۹۰ درصد قطعاتش داخلی است و برای تجزیه و تفکیک مواد دارویی، سموم و اجزای شیمیایی به کار برده می گردد. باید توجه کرد که قیمت این دستگاه کمتر از ۵۰ درصد قیمت خارجی است. امیدوارم بتوانیم با تولید مناسب این دستگاه، از ورود نوع خارجی آن پیشگیری نماییم. همینطور امیدوارم در آینده شاهد خودکفایی بیشتر و ظهور نوآوری این شرکت ها در حوزه سلامت باشیم.

وی درباره علت رونمایی از این دستگاه در دفتر وزارتی اظهار داشت: ما در هر سطح شورای فناوری وزارت بهداشت را برگزار می نماییم و امروز جلسه شورای فناوری مقرر است در ستاد برگزار گردد. ازاین رو در حاشیه این شورا قرار شد این دستگاه را معرفی نماییم. من تولید کننده را امروز دیدم، باید توجه کرد که تولید هر چقدر که باشد بسیار ویژه است؛ چون که دستاورد ذهن و دانش ایرانی و همه تولیدات ویژه هستند.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای ارز دارو

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره پیشنهاد مطرح شده در خصوص عرضه ارز دولتی به بیمه ها به جای عرضه مستقیم آن به شرکت های دارویی اظهار داشت: این مورد پیشنهاد خود ما است. ما از روز اول پیشنهادمان این بود که ارز ۴۲۰۰ دریافت نماییم. چونکه بالاخره در این ارز یک رانتی وجود دارد و دیدیم که در حوزه های مختلف دچار مشکلاتی شدیم.

هاشمی افزود: بالاخره ما در حوزه حرفه ای خودمان آبرو داریم؛ بخصوص اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بالغ بر ۶۰ هزار قلم کالا وجود دارد که قیمتگذاری شده اند و در عین حال سیستم نظارتی هم حتما برای نظارت بر این مورد ناتوان است، همچنان که تا کنون ثابت شده است. ازاین رو معتقدیم مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تا ارز آزاد می تواند به بیمه ها تحویل داده شود و طبعا بیمه ها اجازه نمی دهند مردم آسیبی ببینند. ازاین رو اگر کسی آمپولی را با یک فرانشیز معین تهیه می کرد و از داروخانه تحویل می گرفت، هم اکنون هم روال به همان شکل اتفاق می افتد اما ما به التفاوت افزایش قیمت ارز را به جای اینکه به شرکت بدهند، می توانند به بیمه ها ارائه نمایند.

هاشمی تصریح کرد: در عین حال این اقدام جلوی فساد بزرگ تر یعنی قاچاق را هم خواهد گرفت. باید توجه کرد که محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی ما خریداران زیادی در کشورهای حاشیه ای دارند و اگر این پیشنهاد ما اجرا شود، می توان از قاچاق هم البته نه به صورت کامل اما بیش از ۹۰ درصد جلوگیری کرد. از طرفی حتما از تخلفات انسانی هم که امکان دارد بعدها به حساب ما نوشته شود، جلوگیری می کند. ازاین رو ما این مورد را پیشنهاد دادیم و همچنان آن را پیگیری می نماییم و امیدواریم عملیاتی شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شاید در همه حوزه ها یعنی کالاهای اساسی هم بتوان این اقدام را در قالب کوپنی که عرضه می دهند انجام داد و از فساد پیشگیری کرد.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره حجم مطالبات بیمه ها به بیمارستان ها و داروخانه ها و چالشی که امکان دارد در این زمینه با عرضه ارز دولتی به بیمه ها رخ دهد، اظهار داشت: یکی از گرفتاری های عمده صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نقدینگی است. اگر قرار باشد شرکت های دارویی و تجهیزاتی دوباره پول شان را از سازمان برنامه به صورت اوراق دریافت نمایند یا از سازمان تامین اجتماعی پس از یک سال تاخیر بگیرند، از چاله به چاه می افتیم. نگرانی از همین مبحث است که تا کنون دولت این پیشنهاد را قبول نکرده است. ما هم علاقه نداریم از چاله به چاه بیفتیم. این پیشنهاد در صورتی قابل اجراست که بانک مرکزی درآمد حاصل از یارانه را مستقیما به شرکت های دارویی و بیمارستان ها تحویل دهد. اگر بخواهد آن را در چرخه سازمان مدیریت و خزانه طی کند، دوباره دچار گرفتاری هایی می شویم که امروز با آن مواجه ایم.

هاشمی همینطور اظهار داشت: اگر از من بپرسند که امروز مهم ترین مشکلت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی چیست؟ می گویم خدمتی است که یک سال پیش فروخته ایم، اما هنوز نتوانسته ایم پولش را به دست عرضه کننده که بخش عمده آنها شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی هستند، برسانیم. این در حالیست که آنها باید بتوانند مواد اولیه و قطعات را وارد کنند تا چند ماه دیگر دچار مشکل نشوند.

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.