مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو؛ رتبه بندی کارخانجات غذایی، مرکز بیماری های غذا راه اندازی می گردد

یسکافه: مدیرکل فرآورده های غذایی وآشامیدنی سازمان غذاودارو از آغاز طرح رتبه بندی کارخانجات صنایع غذایی خبر دادوگفت: میزان نظارت درکارخانه هایی که در سطوح پایین تر رتبه بندی قرار دارند افزایش می یابد.
به گزارش یسکافه به نقل از مهر، وحید مفید در چهاردهمین گردهمایی روسای آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی سراسر کشور با اشاره به برنامه های حوزه غذا، اظهار نمود: نظارت بر محصولات غذایی از مزرعه تا سفره، مبحث محصولات تراریخته و کنترل آن، باقیمانده سموم در محصولات و نظارت بر فراورده های خام دامی بر عهده اداره غذا سازمان غذا و دارو گذاشته شده است. وی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک در مورد محصولات سلامت محور عنوان کرد: در حوزه ارزیابی ریسک با همکاری بخش درمان وزارت بهداشت همکاری هایی برای تولید مرکز بیماری های ناشی از غذا شروع شده است. مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه FDA آمریکا آماری در مورد بیماری های ناشی از غذا در اختیار دارد، توضیح داد: بر مبنای آمار انتشار یافته این سازمان ۵ هزار نفر در اثر بیماری های ناشی از غذا در آمریکا فوت کرده اند، در حالیکه ما تابحال آمار منسجمی که بتوان بر اساس آن در حوزه غذا برنامه ریزی و نظارت کرد، در اختیار نداریم. وی از آغاز طرح رتبه بندی کارخانه های صنایع غذایی هم اطلاع داد و اظهار داشت: طبق این طرح کارخانه هایی که در گرید A هستند، نیاز به نظارت محدودتری دارند چراکه به برند تبدیل گشته و از آزمایشگاه ها و کارشناسان زبده ای برخوردار می باشند و در شرایط خوبی قرار دارند؛ در این شرایط می توانیم نظارت ها را در کارخانه هایی که در گرید پایین تر قرار دارند افزایش دهیم. به قول وی، ضوابط این طرح در حال تدوین است و دسترسی به امکانات آزمایشگاهی بعنوان امتیاز مثبت در رتبه بندی حساب خواهد شد. ازاین رو می توان بر حدود ۱۳ هزار کارخانه تولید مواد غذایی که تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند به صورت هدفمند نظارت بهتری کرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.