چشم و همچشمی در سزارین!

به گزارش یسکافه برخی متخصصان علت افزایش گرایش زنان به سزارین را فرار از درد زایمان می دانند، اما زایمان به این شیوه با درد فراوان و عواقب منفی متعددی هم همراه می باشد.
زایمان طبیعی مناسب ترین و بهترین روش زایمان است و همه پزشکان هم این روش را تایید می کنند اما متاسفانه در کشور ما آمار سزارین که از زایمان طبیعی خطرناک تر و عوارض بیشتری دارد بالا رفته است.
زایمان طبیعی که از گذشته تا به امروز بهترین روش زایمان بوده است روش خاص خویش را دارد و باید در زمان خود اتفاق بیفتد، اما این نوع زایمان نسبت به زایمان سزارین عوارض کمتری دارد و احتمال مرگ مادر در این نوع زایمان بسیار کمتر بوده با این وجود به علت ترس از درد زایمان طبیعی، در کشور آمار سزارین بالا رفته است.
برخی متخصصان علت افزایش گرایش زنان به سزارین را فرار از درد زایمان می دانند، اما زایمان به شیوه سزارین با درد فراوان و عواقب منفی متعددی هم همراه می باشد. عده زیادی از مادرانی که برای نخستین بار آبستن شده اند از ترس درد حین زایمان به سزارین پناه می برند، غافل از این که بعد از عمل باید درد زیادی تحمل کنند، ضمن این که هر بار جراحی سزارین به ایجاد چسبندگی های داخل شکم منجر می گردد که سرانجام سبب دردهای مزمن طولانی در سال های بعد خواهد شد.

سیتا عیسی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: زایمان طبیعی با عنایت به عوارض کمی که دارد به صورت حتم بهتر از سزارین هست؛ آمارها نشان داده است به دلیل ترس مادران آبستن از درد زایمان طبیعی، زایمان به صورت سزارین طی چند سال اخیر افزایش زیادی داشته است.
وی با اشاره به اینکه انجام عمل سزارین در دنیا تنها ۱۰ درصد اما در کشور ما چند برابر آمار جهانی است، اضافه کرد: بالا بودن آمار تعداد سزارین در کشور ایران به دلایل مختلف است که مهم ترین آن شاید استرسی است که مادر در هنگام زایمان طبیعی امکان دارد به آن گرفتار شود ازاین رو ترجیح می دهد زایمان خویش را به صورت سزارین داشته باشد.
این جراح و متحصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه زایمان طبیعی بسیار بهتر از سزارین است، خاطرنشان کرد: در سزارین و عمل دوم، شانس چسبندگی رحم، داخل و خارج رحم و چسبندگی روده ها به رحم، مثانه به رحم و در مجموع چسبندگی ها بیشتر است و عوارض چسبندگی می تواند عاملی برای انسداد روده باشد.
عیسی پور عوارض بیهوشی، خونریزی هنگام عمل، احتمال عفونت بیشتر، احتمال مبتلا شدن به آمبولی و ترومبوز عروقی را در سزارین بیشتر دانست و اظهار داشت: خونریزی در زایمان طبیعی حدود نیم لیتر بوده در حالیکه این خونریزی در سزارین به یک تا یک و نیم لیتر هم امکان دارد برسد.
*زودتر سرپا شدن مادر بعد از زایمان طبیعی
وی افزود: در زایمان طبیعی مادربسیار زودتر سرپا می گردد و به کارهای شخصی خود می رسد و به نوزاد خود شیر می دهد اما در سزارین به خاطر دردی که مادر در ایام نخست تحمل می کند اینکار به راحتی مقدور نیست.
این متخصص زنان و زایمان گذراندن کلاس های آمادگی زایمان طبیعی و زایمان فیزیولوژیک را در جهت کاهش ترس و استرس مادر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مادران از ۲۰ تا ۲۸ هفتگی هر چهار هفته یک مرتبه و بعد از آن هر دو هفته یک مرتبه تا زمان زایمان به مراکز رجوع می کنند تا این دوره ها را بگذرانند و زایمان راحتی داشته باشند.

*امکان لخته شدن عروق در سزارین بیشتر است
عیسی پور با اشاره به اینکه امکان لخته شدن عروق در سزارین بیشتر است، افزود: به دلیل بیهوشی که مادر در سزارین دریافت می کند بعد از به دنیا آمدن نوزاد، امکان اینکه به راحتی نوزاد خویش را در آغوش بگیرد و شیر دهد کم است.
وی، علت رغبت مادران را به سزارین، بیهوشی و و بی حسی نخاعی و کاهش احساس درد عنوان نمود و اظهار داشت: به علت اینکه مادر در این زایمان استرس کمتری دارد ازاین رو رغبت آنان برای سزارین افزایش می یابد، در صورتی مادران به اندازه کافی از عواقب و عوارض سزارین آگاهی داشته باشند به این اندازه به سمت عمل سزارین کشش پیدا نمی کنند.
عیسی پور خاطرنشان کرد: زایمان طبیعی اگر به دقت انجام نشود و به روش فیزیولوژیک نباشد امکان دارد با عوارضی همراه بوده و باعث صدمه به نوزاد شود.
*زایمان طبیعی باعث رابطه بیشتر مادر و نوزاد می گردد
سمیه صادقی کارشناس مامایی در نوشهر هم در این باره با اشاره به اینکه این روزها یکی از مباحث مهم مزیت زایمان طبیعی نسبت به سزارین است، اظهار نمود: بنابراین مراکز مامایی، مادران را برای زایمان فیزیولوژیک و طبیعی تشویق می کنند.
وی با تاکید بر اینکه ترفندهای خاص زایمان باید خوشایند مادر باشد، خاطرنشان کرد: تماس پوست به پوست همچون موضوعات بسیار مهمی است که در زایمان طبیعی مورد توجه متخصصان زایمان و ماماها قرار دارد و مادر و نوزاد بلافاصله بعد از زایمان طبیعی کنار هم قرار می گیرند و ارتباط برقرار می کنند که از نظر روانی دارای اهمیت زیادی است و سبب رشد روانی نوزاد می گردد.
این کارشناس مامایی، استفاده بهتر از شیر مادر و مکیدن بهتر نوزادان را از مزایای دیگر زایمان طبیعی برشمرد و اظهار داشت: از دیگر محاسن زایمان طبیعی این است که وقتی جنین کامل می گردد خودبه خود دردها شروع خواهد شد و مادر برای زایمان آماده می گردد و مانند سزارین نیست که زمان زایمان توسط شخص و یا پزشک را تعیین شود.
صادقی، کاهش مشکلات تنفس، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت گردش خون و سیستم روده نوزاد را از دیگر مزایای زایمان طبیعی عنوان و تصریح کرد: از آن جایی که در زایمان طبیعی مادر در جریان فرایند زایمان قرار دارد ارتباط هورمونی و حس خوبی در مادر و نوزاد تولید می گردد و نوزاد علاقه بیشتری برای مکیدن شیر مادر دارد.

* زایمان طبیعی ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سزارین
این کارشناس مامایی، زایمان طبیعی را ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سزارین دانست و اظهار داشت: طولانی بودن زمان بهبود در سزارین، افزایش خونریزی حین عمل و بعد از آن، احتمال عفونت در محل برش سزارین و احتمال آمبولی و افزایش هزینه خانواده از دیگر معایب سزارین است.
صادقی در ادامه اضافه کرد: بنا برآمار تعداد سزارین در ایران ۵۵ درصد بوده اما این رقم در کشورهای پیشرفته تنها ۵ تا ۱۰درصد است.
وی با اشاره به اینکه زایمان طبیعی نیاز به فرهنگ سازی دارد، تصریح کرد: به دلیل وجود رقابت و چشم و هم چشمی در میان اقوام و آشنایان میل به سزارین افزایش می یابد در حالیکه باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.
گزارش از سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.