سرپرست وزارت بهداشت اعلام کرد دستور برای پرداخت کارانه پرستاران، قول تامین اعتبار جذب ۱۹هزار پرستار جدید

یسکافه: سرپرست وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ضرورت دگرگون شدن آموزش پرستاری و تغییر نگاه به حرفه پرستاری، درباره جذب ۱۹هزار نیروی جدید پرستاری اظهار داشت: محکم روی این مساله می ایستم و آنرا تامین اعتبار شده، فرض کنید.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم روز پرستار ضمن تشکر از زحمات دکتر سیدحسن هاشمی در وزارت بهداشت، با اشاره به این که تقارن ولادت حضرت زینب کبری با روز “پرستار” بسیار زیبا است، اظهار داشت: من ۳۲ سال پیش دانشگاه علوم پزشکی را بنا نهادم و ۲۸ سال پیش هم در نظام بهداشتی کشور فعالیت می کردم. امروز که وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی می شویم دستاوردهای بزرگی در حوزه سلامت داشته ایم و در میان ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه اول را به خود اختصاص داده ایم، اما متاسفانه امروزه با شیوع بیماری های غیر واگیردار، بیماری های بهداشت روان و گسترش جمعیت سالمند آن هم سالمندان افسرده که پر هزینه هستند، مواجه هستیم. از طرفی در حوزه سلامت مردان باز مشکلات متعددی داریم.
لزوم توجه به سلامت مردانوی اضافه کرد: طی این سال ها دو گروه زنان و کودکان را به صورت مرتب پایش کرده ایم، اما در فرهنگ ما مردان اهل چکاپ نیستند و سلامت مردان بعنوان یکی از جدی ترین مباحث نظام سلامت پیش روی ما قرار دارد. من ۲۸ سال پیش اداره کل بیماری های غیر واگیردار را در وزارت بهداشت راه اندازی کردم، هر چند که بعدها درش را تخته کردند، اما دوباره و با سفارش من و با کمک دکتر هاشمی فعال شد.
آموزش پرستاری دگرگون شودنمکی با اشاره به این که پرستاران می توانند بزرگ ترین رکن نظام سلامت باشند، در ادامه صحبت هایش اظهار داشت: بر این اساس باید نگاه مان را به پرستاران تغییر دهیم. به قول همشهری ام سهراب “چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید” به آقای لاریجانی هم اعلام کردم که باید چهار سال آموزش پرستاری را دگرگون نماییم. پرستار باید در نظام نمایش خدمت نقش آفرینی کند. این جایگاهی است که از پرستاران می خواهیم تا بعنوان یکی از اعضای اصلی نظام نمایش خدمات در حوزه بهداشت و درمان کشور جایگاه داشته باشند.
نگاه به پرستاری تغییر کندوی اشاره کرد: طرح تحول نظام سلامت را که طرح وزیر خاصی نیست و طرح رییس جمهور است، با قدرت و شدت ادامه می دهیم، اما یک دفعه دیگر باید اولویت ها را تعریف کرده و جایگاه ها را بازبینی نماییم. باید نگاه مان را به پرستاری تغییر دهیم. البته به این معنا نیست که کارشناسان بهداشت را کنار بگذاریم و به جای آن پرستار قرار دهیم، باید بدانیم که همه ما یک تیم هستیم و باید گسست های میان پزشک، پرستار، پرستار و ماما و… را ترمیم کرده و حفره ها را پر نماییم. امروز زمان تفرق نیست، بلکه زمان وفاق ملی و تجمع است.
نمکی اشاره کرد: چرا باید دعاوی میان پزشکی و پیراپزشکی را به بیرون از خانه بکشانیم. حق نداریم کسی از بیرون حرفه را برای این دعاوی به درون حرفه بیاوریم. زمانی که همه بدانند ما پشت یکدیگر هستیم، کسی جرات نخواهد کرد که به این دعاوی ورود کند.
استخدام ۱۹هزار پرستار در بخش دولتی طی دو سال آتیسرپرست وزیر بهداشت با اشاره به مسائل صنفی و معیشتی پرستاران و مطالبات آنها، اظهار داشت: ساعت ها در این باره صحبت کرده ایم. درباره بحث استخدام پرستار قبلا به سازمان امور استخدامی نامه ای نوشته بودند، اما بنده باید پولش را تامین می کردم، اما ما زمانی در این باره خبر دار شدیم که لایحه بودجه ۹۸ حدودا بسته شده بود و از آن جایی که بنده ۹۵ درصد بودجه جاری کشور را اداره می کنم، باید مملکت را با این بودجه اداره کرد و از پوتین سرباز تا غذای زندانی و حقوق کارمندی در دورافتاده ترین نقطه کشور را باید تامین نماییم. بدین سبب بسته به منابع کشور، مصارف را مشخص می نماییم. در هر حال ما مصوب کردیم که ۱۹ هزار نفر پرستار در سال ۹۸ و ۹۹ در بخش دولتی استخدام نماییم و مجلس باز در این باره کمک می نماید.
نمکی افزود: باید توجه کرد فقط ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بخش حقوق نظام سلامت است، حال ما اختیار داریم تا ۱۰ درصد اضافه تر بپردازیم. بدین سبب طبق اختیارات سازمان برنامه و بودجه می توانیم حداقل ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای این کار قرار دهیم. من قول می دهم محکم روی این مساله بایستم و برای دکتر شهریاری – رئیس کمیسیون بهداشت نامه نوشتم که این میزان استخدام را تامین اعتبار شده فرض کند.
تلاش برای احیای بخش خصوصیوی افزود: از طرفی درصددم با لطف دوستان جایگاه های جدیدی برای نمایش خدمت پرستاران ببینم تا تعداد بیشتر پرستار را در ساختار نظام نمایش خدمت به کار گیریم؛ در عین حال بخش خصوصی کمی در انزوا قرار گرفته است. یکی از تلاش های ما احیای بخش خصوصی در کنار بخش دولتی درباره تک تک موضوعات مربوط به پرستاری شامل کارانه و تعرفه است و بنده مکلف و متعهدم که آنها را پیگیری کنم و از شرمساری جامعه پرستاری درآییم.
وی خطاب به سازمان نظام پرستاری باز اظهار داشت: شما باید برای اصلاح امور و اصلاح ساختارها به کمک ما بیائید و به ما مشورت فکری دهید تا بتوانید در تحول اساسی نظام سلامت موفق باشید. امیدوارم در نشست های آتی بتوانم با عزت بگویم که چه اقداماتی انجام شده و شما هم با افتخار بگویید در نظام سلامت نقش آفرینی موثر داشته اید.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، نمکی در حاشیه این مراسم با حضور درجمع خبرنگاران با بیان این که مصمم هستیم طرح تحول سلامت بعنوان اصلی ترین طرح دولت روحانی را با شدت ادامه دهیم اظهار داشت: در این زمینه پکیج هایی که شامل کاهش هزینه های کمرشکن از جیب بیمار، تهیه داروی بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است، بیشتر تقویت می نماییم.
دستور برای پرداخت کارانه پرستاراننمکی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت معوقات پرستاران باز اظهار داشت: طی هفته آینده این مساله را بررسی و اهتمام می نماییم معوقات پرداخت گردد. درباره پرداخت کارانه دستور دادیم تا در اسرع وقت پرداخت گردد.
وی همچین اظهار داشت: حدود ۱۹ هزار پرستار در بخش دولتی جذب می نماییم و شرایطی فراهم می کنم تا به غیر از این، تعدادی پرستار هم در بخش خصوصی به کار رفته شود.
بازنگری در حقوق پرستاراننمکی در پاسخ به سوالی درباه تفاوت حقوق پزشکان و پرستاران اظهار داشت: بین پرسنل نظام سلامت از نظر پرداخت تفاوت هایی وجود دارد. حقوق پرستاران باز بعنوان قشر زحمتکش نظام سلامت بازبینی میگردد و اگر عدم عدالت در پرداخت ببینم آنرا اصلاح می نماییم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.