واکسن HPV کی به برنامه واکسیناسیون ملی می آید؟

به گزارش یسکافه رئیس اداره کنترل و جلوگیری از سرطان وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل عفونت HPV و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، درباره واکسن این بیماری هم توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر علی قنبری مطلق در گفتگو با ایسنا، درباره نحوه تشخیص و درمان سرطان در کشور ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تشخیص زودهنگام سرطان در کشور اظهار داشت: در چارچوب برنامه تشخیص زودهنگام سرطان دستاوردهای مهمی داشتیم.؛به طوریکه تولید تست خون مخفی در مدفوع که بعنوان روش FIT شناخته می شود، در ایران با قیمت بسیار ارزان انجام شد که این تست به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می نماید. همینطور خوشبختانه در چارچوب همین برنامه بهورز و مراقب سلامت در سطح شبکه بهداشتی و خانه های بهداشت می توانند تست FIT را انجام دهند که هم اکنون این اقدام انجام می شود. نمونه ایرانی تست FIT بوجود آمده و در خانه های بهداشت انجام می شود.
راه اندازی آزمایشگاه جامع HPV
وی درباره عفونت HPV و ارتباط آن با سرطان دهان رحم هم اظهار داشت: در زمینه عفونت HPV هم که از عوامل بروز سرطان دهانه رحم به حساب می آید، اقدامی که انجام شد، این بود که ما توانستیم با بهره گیری از تجربیات جهانی آزمایشگاهی را با عنوان آزمایشگاه جامع HPV راه اندازی نماییم. این آزمایشگاه قابلیت انجام حداقل ۱۵۰۰ تست را در روز دارد.

قنبری مطلق با اشاره به اینکه این آزمایشگاه در فاز پایلوت راه اندازی و بررسی شده است و هم اکنون آمادگی افتتاح دارد، اضافه کرد: احتمالاً بزودی آزمایشگاه جامع HPV راه اندازی خواهد شد. این آزمایشگاه کمک می نماید که بتوانیم با قیمت بسیار ارزان و دقت بسیار بالا موارد مشکوک به عفونت HPV را تشخیص دهیم.
انجام تست HPV برای زنان ۳۰ تا ۴۹ ساله
رئیس اداره جلوگیری از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از اثرات عفونت HPV بروز سرطان دهانه رحم است و تقریباً علت ۱۰۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم عفونت HPV به حساب می آید، اظهار داشت: البته راهکارهای متعددی برای جلوگیری از عفونت HPV وجود دارد. یکی از این روش ها آگاهی دادن و اطلاع رسانی عمومی است تا افراد نسبت به علل و عوامل این عفونت آگاه بوده و به عفونت اچ پی وی مبتلا و آلوده نشوند. دومین راهکار این است که اگر هم افرادی به این عفونت آلوده شدند، زودتر شناسایی شوند تا بیماری شان به سرطان منجر نشود. بر همین مبنا در برنامه تشخیص زودهنگام سرطان، زنان بین ۳۰ تا ۴۹ سال ارزیابی کرده و تست HPV که جایگزین تست پاپ اسمیر شده، روی آنها انجام شد.
سرانجام واکسن HPV چه شد؟
قنبری مطلق همینطور اظهار نمود: جایگزینی تست HPV با تست پاپ اسمیر یکی از برنامه های مهم مان بوده که هم اکنون جزو برنامه کشوری قرار دارد و با قیمت بسیار ارزان انجام می شود و از تست پاپ اسمیر هم هزینه-اثربخش تر است. در عین حال سومین روش برای جلوگیری از عفونت HPV، واکسیناسیون برای مقابله با این عفونت است.

وی با اشاره به حواشی واکسن HPV، اظهار داشت: شکی نیست که این واکسن سبب جلوگیری از سرطان دهانه رحم شده و واکسن ایمنی است؛ به طوریکه سازمان بهداشت جهانی تزریق آنرا سفارش می کند، اما مهم ترین چالش درباره آن هزینه هایش بوده است و اگر بتوان این واکسن را با هزینه های کمتر تهیه کرد، می توان آنرا بعنوان یک برنامه کشوری هم در نظر گرفت. حال یکی از طریق های تهیه واکسن HPV با هزینه کم می تواند تولید داخلی آن باشد. در این زمینه دو مجموعه در کشور مطالعات تولید این واکسن را شروع کرده اند و امیدواریم این واکسن بتواند با قیمت مناسب چه به صورت تولید داخل و چه به صورت خارجی در دسترس قرار گیرد تا در چارچوب برنامه های پیشگیرانه ناشی از این عفونت صورت گیرد.
مشاهده آلودگی ۸ درصدی به HPV در برنامه پایلوت وزارت بهداشت
قنبری مطلق با اشاره به اینکه اقدامات مهم وزارت بهداشت برای مدیریت عفونت HPV، اطلاع رسانی عمومی، تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با روش تست شناسایی HPV و اقدام برای تهیه واکسن HPV بوده است، اظهار داشت: با عنایت به اینکه در فاز پایلوت برنامه تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، حدود هشت درصد آلودگی به عفونت HPV را داشتیم و این میزان از نظر ما قابل توجه است، می توانیم برای جمعیت ایرانی تزریق این واکسن را پیشنهاد نماییم. البته بسته به نوع واکسن، سن تزریق آن متفاوت می باشد، اما عموماً پیشنهاد می شود که از سن ۹ تا ۲۶ سالگی این واکسن برای دختران استفاده گردد.

وی تصریح کرد: البته ما هنوز آنرا بعنوان برنامه کشوری سفارش نمی نماییم، اما اشخاص می توانند به صورت شخصی از این واکسن استفاده کنند و پس از اینکه شرایطش در سطح ملی فراهم گردید و پس از انجام مطالعات هزینه-اثربخشی با قیمت مناسب می توان بعنوان یک برنامه کشوری هم آنرا در نظر گرفت.
سرطان مساوی با مرگ نیست
قنبری در ادامه صحبت هایش با تاکید بر اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری می باشند، اظهار داشت: عمده راهکارهای جلوگیری از سرطان در دست خود مردم است. بعنوان مثال مردم باید فعالیت بدنی مناسب و تغذیه مناسب داشته و سیگار نکشند و …. از طرفی این تصور غلط که سرطان را مساوی با مرگ می دانند، باید اصلاح گردد. حداقل ۵۰ درصد از سرطان ها قابلیت درمان مناسب دارند و مبتلایان به آنها هم طول عمر طولانی خواهند داشت، اما مهم این است که سرطان زود تشخیص داده شود و درمان مناسبی هم برایش صورت گیرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.