طرح منع فروش سیگار به افراد زیر ۱۰۰ سال در هاوایی

یسکافه: قانون گذاران در مجلس نمایندگان ˮهاواییˮ لایحه جدیدی نمایش داده اند که فروش سیگار را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به افراد زیر ۱۰۰ سال ممنوع می کند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، قانون گذاران ایالت هاوایی آمریکا با عنایت به اینکه سیگار را کشنده ترین مصنوع ساخت بشر دانسته اند، قصد دارند تا سال ۲۰۲۴ میلادی فروش سیگار را در این ایالت بطور مرحله ای ممنوع کنند.
هاوایی سخت ترین قوانین را در مورد سیگار میان ایالت های آمریکا دارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی نخستین ایالتی بود که سن قانونیِ خرید سیگار را به ۲۱ سالگی افزایش داد. هم اکنون لایحه ای جدید برای “افزایش این سن به ۳۰ سالگی تا سال آینده و در هر سال متعاقب آن به ترتیب به ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی و در نهایت تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۰۰ سالگی” نمایش شده است.
این امر به مرور تمامی قفسه های فروشگاه های هاوایی را از سیگار خالی می کند. بااینکه گردشگران هنوز هم می توانند با خود سیگار به این ایالت ببرند.
اما نکته عجیب این لایحه این است که قانون گذاران به افراد بالای ۱۰۰ سال خود این اجازه را داده است که در صورتیکه بتوانند سیگاری برای خرید پیدا کنند در ایام پایانی عمر خود از آن استفاده نمایند!
“ریچارد کریگان”، یک پزشک اورژانس که بانی این لایحه است در این مورد می گوید: بطور کلی ما گروهی داریم که به شدت اعتیاد داشته و به طرز غیر قابل کنترلی بَرده سیگار شده اند. باید توجه داشت که سیگار علاوه بر اعتیادآور بودن، مرگ آور باز هست.
کریگان اعلام نموده مطمئن است این لایحه در مجلس باقی خواهد ماند و به تصویب خواهد رسید.
لازم به ذکر است که این محدودیت های سنی شامل سیگار الکترونیکی، سیگار برگ و تنباکوی جویدنی نمی گردد.
قوانین فدرال، ایالات مختلف آمریکا را مستلزم این کرده که حداقل سن فروش محصولات دخانی را ۱۸ سال تعیین کنند و دولت با قطع بودجه اهدایی سازمان مدیریت بحران فدرال (FEMA) با ایالاتی که این قانون را اجرا نکنند برخورد خواهدنمود. اخیراً بیشتر ایالات به افراد ۱۸ ساله سیگار می فروشند و چهار ایالت این سن را ۱۹ سال تعیین کرده اند.
یکی از دلایلی که سبب تأخیر در تصویب این لایحه شده است آن است که مقامات به دنبال فرصتی برای جبران مبالغی هستند که هاوایی بعنوان مالیات دخانیات کسب می کند. لازم به ذکر است که این کشور سالیانه مبلغ هنگفت ۱۰۰ میلیون دلار مالیات دخانیات دریافت می کند.
بنا بر گزارش سی ان ان، در سال ۲۰۱۵ میلادی آکادمی ملی علوم آمریکا گزارشی منتشر نمود که نشان می داد افزایش سن خرید دخانیات به ۲۱ سال تأثیر بسیاری بر کاهش اعتیاد به سیگار دارد. در این گزارش هم چنین اعلام شده بود افرادی که تا سن ۲۵ سالگی به سیگار اعتیاد پیدا نکرده اند، بسیار بعید است که بعدتر باز به این ماده دخانی معتاد شوند.

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.