مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد آغاز نسخه نویسی الکترونیک در ۳۱ استان، تایید هویت بیمار با کد ملی

یسکافه: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اعلام استحقاق سنجی در ۶۰۵ بیمارستان دولتی و دانشگاهی و حذف دفترچه بیمه از این بیمارستان ها، در عین حال از آغاز نسخه نویسی الکترونیک در ۳۱ استان کشور آگاهی داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در همایش مشترک معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت با اشاره به اینکه به سبب قوانین ما مسئولیت اجرای چند پروژه را برعهده داشتیم، اظهار داشت: یکی از این پروژه ها بحث استحقاق سنجی بود که این کار در ۶۰۵ بیمارستان دانشگاهی و دولتی محقق شد و در این بیمارستان ها امروز دیگر نیازی به دفترچه نیست، بلکه هویت فرد با کدملی بوسیله سامانه ثبت احوال تایید می شود و سپس داشتن بیمه و عدم همپوشانی او هم مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت اهتمام می نماییم خدمت را به صورت کنترل شده نمایش دهیم و تلاش مان این است که این کار را در بخش سرپایی و خصوصی هم تسری دهیم.
وی اضافه کرد: دومین اقدام مان رسیدگی به اسناد به صورت الکترونیکی است. کشورهایی که در این حوزه اقدام نموده اند برای به نتیجه رساندن این کار ۱۰ تا ۱۵ سال زمان برده است. ما باید رسیدگی مان را الکترونیک نماییم و پیش بینی کردیم در این زمینه ۱۸ ماه نیاز وقت نیاز داریم، اما معاونت درمان اعلام نمود که در ظرف یکسال این اقدام را در حوزه دانشگاه های علوم پزشکی انجام دهیم.
موهبتی با اشاره به اجرای نسخه نویسی الکترونیک باز اظهار داشت: بحث نسخه نویسی الکترونیک در کرمان شروع شد و با ۶۰ درصد پوشش در این استان فعالیت کرد و امروز مقرر است در ۳۱ استان دیگر باز آغاز شود. بحث نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که هویت بیمار بوسیله کد ملی در مطب تأیید شده و سپس یک کد به فرد داده می شود که این کد نقش دفترچه را ایفا می کند.
وی افزود: در نسخه نویسی الکترونیک تمام قواعد بیمه گری و راهنماهای بالینی را پشت تجویز می آوریم تا در زمان تجویز مشخص شود کدام دارو شرط جنسیت دارد یا کدام دارو جزو راهنماهای بالینی نیست. این کار اتفاق خوبی است و اهتمام می نماییم در سال اول ۳۰ درصد کار را در شهرها تحت پوشش قرار دهیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به این که کارهای ما ۳۰ درصد آی تی است و بقیه با تغییر رفتار درست می شود، اظهار داشت: برای بانکداری الکترونیک مقاومت وجود داشت و یا زمانی که رادیو آمد نسبت به آن مقاومت می کردند و امروز باز در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی و سازمان الکترونیک در نظام سلامت مقاومت هایی وجود دارد که ما تلاش می نماییم اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن آن انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه برای مقابله با این مقاومت ها مشوق هایی را در نظر گرفته ایم، اظهار داشت: بطور مثال زمانی که نسخه نویسی الکترونیکی صورت گیرد، قرار شده تا ۹۰ درصد هزینه را تا اختتام ماه پرداخت نماییم یا تسهیلات بانکی برای این اقدام در نظر بگیریم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ارتباط با چالش های فنی استقرار سازمان الکترونیک اظهار داشت: انتظار نداشته باشیم که امروز بهترین و کامل ترین کار را انجام دهیم؛ چراکه زمانی استفاده از مکالمه موبایل مهمترین کار بود، ولی امروز کمترین استفاده از تلفن همراه برای مکالمه است و فرایند الکترونیکی در مرور زمان بالغ می شود.
وی بیان داشت: فرهنگ نسخه نویسی الکترونیک باید ایجاد شود و رفتارهای اجتماعی در این زمینه شکل گیرد که بدون همکاری شرکا همچون انجمن داروسازان، انجمن پزشکان عمومی، سازمان نظام پزشکی و… نمی توانیم کار را پیش بریم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.