هنگام مسمومیت با قارچ سمی چه کنیم؟

یسکافه: مسمومیت با قارچ های سمی بسیار خطرناک و تشخیص قارچ سمی و غیرسمی از روی ظاهر آن بسیار مشکل است.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، لازم است که از مصرف قارچ های خودرو و جمع آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ هایی که به صورت فله ای عرضه می شوند، خودداری شود و تنها از قارچ های تولیدی توسط مراکز مجازی که دارای مجوز هستند، مصرف شود.

بر خلاف باور عموم تشخیص قارچ سمی از غیر سمی کار ساده ای نیست. تشخیص و افتراق انواع قارچ های سمی از انواع غیر سمی، امری علمی است و تنها برمبنای آزمایش های تخصصی گیاه شناسی و شیمیایی و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب امکان پذیر خواهد بود بدین سبب امکان شناسایی آنها تنها برمبنای خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، مزه، قوام یا محل رویش توسط افراد عادی وجود ندارد و نباید به سفارش های بعضی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع غیر سمی قارچ توجه کنید. لازم به ذکر است مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی باز نشان دهنده غیرئسمی بودن آنها برای انسان نیست.
رعایت چه نکاتی در مصرف قارچ ضروری است؟
هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید حتی بعضی از سموم موجود در قارچ ها همچون سم آماتوکسین عامل سمیت کبدی و کلیوی مقاوم به حرارت هستند و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب آنها نیستند. پس قدم اول انتخاب قارچ سالم و غیر سمی سپس نحوه مصرف صحیح است.
هنگام مسمومیت با مصرف قارچ سمی چه باید کرد؟
بنابر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی سلامت وزارت بهداشت، انتقال سریع فرد به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را بیشتر می کند و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار خواهد شد بدین سبب هر چه سریع تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.