رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل خبر داد شیوع ۳۰ تا ۴۵ درصدی اختلال عملکرد جنسی در میان زنان، درصد شیوع اختلال پرمویی

یسکافه: رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم رمضانی با اشاره به آمار ۳۰ تا ۴۵ درصدی شیوع اختلال عملکرد جنسی در میان زنان، اشاره کرد: در کشور بسترهای مناسب برای آموزش عملکرد جنسی را فراهم ننموده ایم و منابع اطلاع رسانی به شکلی است که افراد به زیرساخت های لازم برای فراگیری این مساله دسترسی ندارند.
فهیمه رمضانی تهرانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این مرکز عمدتاً اختلالات غددی در رابطه با عملکرد تولید مثل در زنان و مردان را بررسی می کند، به بعضی از این اختلالات نظیر یائسگی زودرس در خانم ها، تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome)، که منجر به ناباروری می شوند و اختلالات غددی مختلف در دوران حاملگی شامل اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین دی، دیابت حاملگی و … اشاره نمود.
وی سپس به ارائه آماری درباره میزان ابتلاء به این بیماری ها پرداخت و توضیح داد: درباب شیوع نازایی اولیه بر طبق نتایج حاصله از تحقیقاتی که به شکل انتخابی در استان های مختلف انجام شده است، شیوع ناباروری اولیه در میان زنان کشور رقمی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

رتبه بالای ایرانی ها در ابتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک
رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل اضافه کرد: مطالعه ای که در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک در پنج استان کشور انجام شده، نشان داده است جزو کشورهایی هستیم که دارای بیشترین آمار مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک است، بطوریکه آمار زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله مبتلا به این بیماری در کشور حدود ۱۵ درصد است.
رمضانی سپس به اختلال پرمویی ایدیوپاتیک (پرمویی با علت نامعلوم) اشاره نمود و اظهار داشت: طبق برآوردی که انجام دادیم، شیوع این بیماری در مناطق مختلف کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است. این بیماری در میان زنان و دختران وجود دارد و خودرا با رویش موهای زائد مردانه نشان می دهد؛ بدون آنکه اختلال عملکردی در غده فوق کلیوی یا تخمدان آنها وجود داشته باشد.
وی در ارتباط با اختلالات تیروئید و حاملگی اظهار نمود: تعیین میزان شیوع این اختلالات به تعریف اختلال تیروئید و اینکه آیا اشکال خفیف را اختلال در نظر بگیریم یا خیر بستگی دارد؛ اما بر حسب آنکه چه آستانه ای از سطح هورمون های تیروئید را بعنوان آستانه اختلال در نظر بگیریم، متوجه می شویم که اختلالات تیروئید در حاملگی هم در کشور ما شایع بوده و شیوعی حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد را در میان زنان حامله به خود مختص کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل سپس به دیابت حاملگی اشاره کرده و اشاره کرد: ۸ تا ۱۵ درصد زنان حامله طی دوران حاملگی مبتلا به اختلال عملکرد تحمل گلوکز یا دیابت دوران حاملگی هستند.
رمضانی افزود: تحقیقاتی را نیز در حیطه اختلال عملکرد جنسی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بسته به نوع اختلال، شیوع ۳۰ تا ۴۵ درصدی از اختلال عملکرد جنسی در میان زنان ایرانی وجود دارد.

میانگین پایین سن یائسگی در قیاس با دنیا
وی با اشاره به اینکه میانگین سن یائسگی در زنان ایرانی حدود ۴۹ تا ۵۰ سالگی است، اظهار داشت: متوسط سن یائسگی در دنیا بین ۵۰ تا ۵۲ سالگی است، بدین سبب زنان ایرانی به نسبت زنان دنیا زودتر یائسه می شوند.
رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل در همین زمینه به اختلال نارسایی زودرس تخمدان یا یائسگی زیر چهل سال اشاره نمود و اظهار داشت: آمار ابتلاء به این بیماری نیز در کشور ما در مقایسه با میانگین جهانی بیشتر است. میانگین جهانی یائسگی زیر ۴۰ سال بین ۱ تا ۲ درصد است؛ این در شرایطی است که در کشور ما ۴ تا ۵ درصد زنان به بیماری نارسایی زودرس تخمدان مبتلا هستند.
رمضانی در پاسخ به این سوال که علل شیوع بیشتر برخی اختلالات غددی در عملکرد تولید مثلی زنان و مردان کشور چیست، توضیح داد: در حال انجام تحقیقات مقدماتی در این رابطه هستیم اما می توان اظهار داشت که افزایش این اختلالات ریشه در عوامل خطر (risk factors) آنها دارد. عوامل خطر مختلفی از قبیل استرس، رژیم غذایی و عوامل محیطی می توانند در این خصوص تأثیرگذار باشند.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات بنیادی در ارتباط با علل زمینه ای این اختلالات طراحی نموده ایم و نتایج آن در آینده نزدیک مشخص خواهد شد، افزود: عوامل فوق در مطالعات بین المللی بعنوان عوامل زمینه ای مطرح شده اند و یکی از دیگر عوامل زمینه ای می تواند نژاد باشد. همین طور سایر عوامل همچون مسائل مربوط به رژیم غذایی، سلامت روانی، تحرک، آلودگی های زیست محیطی و … بعنوان علل احتمالی معرفی شده اند.
رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل در پاسخ به این سوال که آیا میزان شیوع این اختلالات به تفکیک استان ها مشخص شده یا خیر، اظهار داشت: حجم نمونه افرادی که مورد پرسشگری قرار گرفته اند باید به میانگین علمی برسد تا قابل مقایسه باشند و با عنایت به اینکه این مساله هنوز عملی نشده، امکان مقایسه علمی استان ها از این منظر وجود ندارد.

بسترهای مناسب برای آموزش عملکرد جنسی را فراهم ننموده ایم
رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه اختلال عملکرد جنسی در سایر کشورها هم شیوع بالایی دارد و این آمار مختص کشور ما نیست، اشاره کرد: در کشور بسترهای مناسب برای آموزش عملکرد جنسی را فراهم ننموده ایم و منابع اطلاع رسانی به شکلی است که افراد به زیرساخت های لازم برای فراگیری این مساله دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: همین طور موانع فرهنگی و تابوهای جامعه موجب می شود زمینه سازی برای مباحث فرهنگی در این خصوص ضروری به نظر برسد.
رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل تصریح کرد: از دیگر موارد تأثیرگذار در این موضوع، مسئله سلامت روان و پرهیز از استرس است. جامعه ما جزو کشورهایی است که میزان استرس در زنان و مردان بالا است، در صورتیکه برای داشتن عملکرد جنسی موفق ذهن باید پذیرای این مساله باشد.
رمضانی افزود: استفاده از مواد مخدر یا آنچه در میان جوانان ما شیوع زیادی دارد، بر فعالیت جنسی آنها تأثیرگذار است و می تواند جزو عوامل خطر مؤثر در این عرصه لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مطالعات انجام شده در این مرکز به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و زیر نظر مسئولین سفارش دهنده انجام شده است، اظهار داشت: تحقیقات را صرفاً برای ارائه نتایج انجام نمی دهیم، بلکه این نتایج در چارچوب دستورالعمل ها، راهکارهای مداخله ای یا پیشنهادات و موقعیت سنجی ها به مسئولان مربوطه ارائه می شود تا برنامه ریزی های آتی خودرا بر طبق این نتایج انجام دهند.
رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل درانتها اشاره کرد: با عنایت به آنکه باروری یا رضایت مندی جنسی در ثبات بنیان خانواده تأثیرگذار است، لازم است عوامل خطر مرتبط شناسایی شده و در جهت رفع آنها اقدام گردد. همین طور لازم است آموزش های مناسب در این رابطه متناسب با شرایط بومی و فرهنگی کشور با در نظر گرفتن جنبه های مذهبی و شرعی آن ارائه شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.