فرصت تحریم ها برای صنعت گران داروهای گیاهی و طبیعی

یسکافه: مدیر کل امور امور فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه هم اکنون واردات مکمل، فراورده های آرایشی – بهداشتی و فراورده های طبیعی حدودا ممنوع شده است، اظهار داشت: بدین سبب فرصت طلایی تولید افزایش یافته و صنعت داروهای گیاهی روزهای طلایی در پیش دارد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر مهناز خانوی در نشست خبری هشتمین همایش طلای سبز با اشاره به اینکه اداره کل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه عمل می کند، اظهار داشت: ما بعنوان نهاد سیاست گذار و نظارتی از مسایل و مشکلات این حوزه و وضعیت واردات و صادرات با خبر هستیم. حال این مشکلات برطرف نخواهد شد مگر اینکه در فضایی که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات شان را دارند، این چالش ها مطرح شود.
وی ادامه داد: ارتباطی که میان سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داروها و فراورده های گیاهی و طبیعی وجود دارد، کافی نیست و باید جایی باشد که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات شان را داشته باشند. همایش طلای سبز محلی برای این اقدام است. حال اگر بحث آموزش و ارتقاء را هم به همایش اضافه نماییم بسیار عالی است. بر همین مبنا هر سال پنل های آموزشی هم در این همایش برگزار می گردد.
مدیرکل امور امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امسال سال رونق تولید است، اضافه کرد: بحث پشتیبانی از تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی برای ارتقاء کیفیت آنها بسیار مهم می باشد. باید توجه کرد که اگر ما بازار واردات را محدود می نماییم، موظفیم فرآورده تولید داخل باکیفیت و سلامت به مصرف کننده برسانیم.
خانوی با اشاره به اینکه در این همایش متخصصین داروسازی دعوت هستند و امتیاز بازآموزی هم برایشان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: ۱۰۹ مقاله برای هشتمین دوره همایش طلای سبز مورد پذیرش قرار گرفته و عموما به صورت پوستر ارائه می شود. در عین حال تلاش ما این بوده که در این همایش تولیدکنندگان مجازی که محصولات شان دارای مجوز سازمان غذا و دارو است، غرفه داشته و محصولات شان را ارائه نمایند. در عین حال برای نخستین بار استارت آپ ها در همین طلای سبز نقش و حضور پررنگی خواهند داشت. این همایش در ایام ۱۹ تا ۲۱ تیر ماه برگزار می گردد.
مدیر کل امور امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص وضعیت واردات فرآورده های طبیعی، از کاهش واردات داروهای طبیعی آگاهی داد و اظهار داشت: واردات داروهای طبیعی از ۲۲ میلیون یورو به ۷ میلیون یورو در سال ۹۷ رسیده است؛ در شرایطی که واردات ماده اولیه هفت برابر شده است و ما ۱۷ میلیون یورو واردات ماده اولیه در سال قبل داشتیم. البته باید توجه کرد که مواد اولیه ای وارد می شوند که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد.
وی افزود: در شروع سال ۹۸ حدودا تمام تولیدکنندگان اعلام نمودند که سال ۹۷ برای تولیدکنندگان داروهای طبیعی بسیار موفق بوده است و سال ۹۸ اساسا سال بهتری خواهد بود و این پیش بینی از روی عملکرد چهار ماهه نخست سال حاصل شده است.
خانوی با اشاره به اینکه هم اکنون واردات مکمل، فراورده های آرایشی بهداشتی و فراورده های طبیعی حدودا ممنوع شده است، اظهار داشت: بدین سبب فرصت طلایی تولید افزایش یافته و رو به رشد است. در زمینه رشد تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی گیاهی هم رشد خوبی داشته ایم؛ بطوریکه تولیدکنندگان اعلام می کردند که کرم گیاهی نبود که تولید نماییم و در بازار مصرف نشود، برای اینکه از نظر قیمت وضعیت مناسبی داشتند.
خانوی اشاره کرد: صنعت داروهای گیاهی روزهای طلایی در پیش دارد و صنعتگران این حوزه بحران تحریم را به فرصت تبدیل نموده اند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، گفتنی است که در هشتمین دوره همایش طلای سبز، بیشتر از ۵۰ شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی و طبیعی حضور دارند و چند داروی گیاهی نیز رونمایی می شوند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.