در قالب یک پژوهش بررسی شد خراش فست فودها روی سلامت جسم و روح

یسکافه: احتیاج به غذا و انرژی، یکی از اساسی ترین نیازهای بشر است که بایستی پاسخی درخور برای آن فراهم نمود اما امروزه با گسترش غذاهای آماده و فست فود، رفع این نیاز اساسی با مشکلاتی روبرو شده است. محققان دراین باره تحقیقی را انجام داده اند که بار دیگر، تأثیرات منفی این غذاهای مدرن را بررسی می کند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تغذیه بعنوان مهم ترین عامل سلامتی، تأثیر بسزایی در روند تکامل روح و جسم انسان دارد. از این رو نوع و کیفیت تغذیه بسیار مورد توجه ادیان بخصوص دین اسلام بوده و احکام و دستورات ارزشمندی در قرآن و روایات به این مورد اختصاص یافته اند. اما امروزه، استفاده از غذاهایی که کیفیت بالایی نداشته و غالباً مضر هم هستند، جایگاه ویژه ای بین مردم پیدا کرده است. فست فودها از آغاز دهه ۱۹۵۰ تا امروز بعنوان یک الگوی غذایی غالب در بین کودکان ایالات متحده و به مرور در میان همه مردم جهان رشد کرده اند.
فست فودها به بیانی ساده و به قول محققان، مواد غذایی سرشار از کالری هستند که ازنظر مواد مغذی کم مقدار، ازجمله ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه یا فیبر فاقد یا ضعیف بوده، اما انرژی بالایی دارند. این مواد غذایی، دارای ارزش غذایی پایین و ناسالم بوده و امکان دارد تحت عنوان مواد غذایی اصطلاحاً «جانک» به معنای بنجل و کم ارزش نامیده شوند. عاملی که سبب شده این غذاها با عنوان «جانک فود» نام گذاری شوند، این است که آنها حاوی سطح بالایی از شکر تصفیه شده، آرد سفید، چربی ترانس و چربی اشباع نشده، نمک و مقدار زیادی از افزودنی های مواد غذایی مانند مونوسدیم گلوتامات و تارترازین و همزمان، فاقد پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی ضروری، فیبر و دیگر خصوصیت های سالم هستند.
درمورد این نوع غذاها، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، به بررسی انواع فست فود و مشکلات حاصل از مصرف آنها پرداخته شده است.
در این تحقیق مروری، محققان به بررسی کتب، متون و پایگاه های اینترنتی و مراجع علمی معتبر در مورد انواع فست فود، تعاریف مربوطه و چگونگی تأثیر غذاهای آماده و غذاهای طبخ شده در رستوران بر سلامت افراد، مبادرت ورزیده اند.
بر مبنای نتایج این پژوهش، مصرف فست فودها در طولانی مدت سبب اضافه وزن، مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی، مبتلا شدن به فشارخون، مبتلا شدن به برخی سرطان ها مثل سرطان پروستات، پانکراس، سینه، ریه، روده، مبتلا شدن به دیابت، چاقی مفرط، اختلالات کیسه صفرا و همینطور افسردگی و بیماری های روحی روانی شدید می شوند یا این که در تشدید اثرات آنها اثر مثبتی دارند.
منصوره سلیمانی فرد، محقق مهندسی علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و همکارش در این تحقیق می گویند: «تغییراتی که در شیوه زندگی مردم بوجود آمده است، منجر به کاهش فرصت کافی جهت تهیه غذا شده است. این موضوع، صنعت تولید مواد غذایی ازجمله غذاهای آماده، رستوران ها، فست فودها را بوجود آورده و گسترش داده است. همین مسئله سبب شده است امروزه خوردن غذاهای سرخ شده، یخ زده، کنسروها و نوشابه ها و دیگر غذاهای متنوع به کاهش مقاومت بدن، مبتلا شدن به بیماری ها ازجمله سوءهاضمه، گشادشدن معده و بزرگ شدن شکم، سوزش قلب، چاقی، تصلب شرایین، نقرس، سنگ کلیه، نازایی و غیره منجر شود».
آنها ادامه می دهند: «هنگام استفاده از غذاهای سرشار از کربوهیدرات شامل قند و شکر، باکتری های ساکن در دهان اسید تولید می کنند. این اسیدها می توانند مینای دندان را تخریب کنند (بدون جایگزین، ) که یک عامل مؤثر در پوسیدگی دندان به حساب می آید. همینطور سطح بالای قند در فست فودها در ایجاد آکنه نقش مؤثری را ایفا می کند».
سلیمانی فرد و همکارش با عنایت به نتایج پژوهش خود می گویند: «توصیه می شود به جای استفاده از غذاهای چربِ سرشار از قند و ادویه، از فست فودهای سالم و غذاهای سنتی استفاده نماییم. همینطور مخلوط میوه ها و سبزی ها، تخمه ها و تنقلات، میوه های خشک شده (توت، آلو، پسته، انجیر، خرما و غیره) که عوارض بسیار کمی دارند، جایگزین های بسیار مفیدی هستند، چونکه چربی هایی که در این دانه های خوراکی وجود دارد، برخلاف چربی هایی که در فست فودها استفاده می شود، چربی های سودمندی بوده که نه تنها سبب بیماری نمی شوند، بلکه کلسترول بد خون یا LDL را کاهش داده و سبب افزایش کلسترول خوب یا همان HDL می شوند».
این یافته ها را مجله «ایمنی زیستی» که به انجمن ایمنی زیستی متعلق می باشد، منتشر نموده است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.