در همایش اخلاق و آداب پزشکی مطرح شد عوامل اجتماعی عامل ۸۰ درصد سلامت و بیماری در انسان

به گزارش یسکافه عوامل اجتماعی؛ عامل ۸۰ درصد سلامت و بیماری در انسان و رازداری، سبب تحکیم ارتباط بین بیمار و پزشک می شود همچون مباحثی است که در همایش اخلاق و آداب پزشکی عنوان شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، احمدعلی نوربالا – مشاور وزیر بهداشت امروز در همایش اخلاق و آداب پزشکی در ارتباط با اخلاق و آداب پزشکی، اظهار نمود: اخلاق و آداب پزشکی شامل ابعاد مختلف انسانی از دیدگاه الهی، بعد روحانی، بعد نفسانی، بعد جسمانی، بعد روانی و بعد اجتماعی است.
وی با تاکید بر اینکه تکامل حرفه ای، تعالی اخلاق حرفه ای را می طلبد، به تشریح منشور اخلاق حرفه ای در روان پزشکی ایران پرداخت و در ارتباط با ارتباط با بیمار، اخلاق در آموزش و پژوهش و رضایت آگاهانه، بازآموزی و به روز بودن روان پزشکان، خیرخواهی، سرلوحه های اخلاقی و روزآمد بودن و برقراری تعامل مبتنی بر اخلاق حرفه ای و انجام روان درمانی و پرهیز از ارتباط غیردرمانی و سلامت روان جامعه، اظهار داشت: اظهارات بیمار فقط باید بر مبنای اخلاق پزشکی در اتاق بین پزشک و بیمار مانده تا بیماران پزشکان را قابل اعتماد بدانند. برخی از بیماران هستند که امکان دارد به خود، خانواده و مردم صدمه برسانند؛ مانند بیماران روان پریش و… ضمن شرایط رازداری، پزشکان می توانند با درخواست خود بیمار یا صلاحدید پزشک با مراجع قضایی در بین بگذارند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در ارتباط با اقدامات انجام شده در عملکرد کارگروه اخلاق حرفه ای و پزشکی افزود: برگزاری نشست های مختلف پیرامون طرح تحول و نوآوری در علوم پزشکی، طرح نقشه راه تفصیلی، ابلاغ دستورالعمل تشکیل و سطح بندی، تشکیل کمیته های دانشگاهی و راه اندازی کمیته های اعتلای اخلاق پزشکی در بیمارستان ها و هم راه اندازی گروه اخلاق در علوم پزشکی و تشکیل کارگروه های متناسب با مگاپروژه اعتلای اخلاق حرفه ای را نام برد.
علیرضا آرمانی کیان در ارتباط با چالش های اخلاق حرفه ای، اظهار نمود: در زمینه چالش های اخلاق حرفه ای، مباحث در رابطه با خودکشی، مسائل مختلف اخلاقی در حوزه پیوند اعضا و اهدای عضو، رحم اجاره ای و سقط جنین، استفاده از تجهیزات پیشرفته برای حفظ علائم حیاتی در بیماران مرگ مغزی، مراقبت در منزل، ویزیت بیماران مزمن و تولید و ذخیره دسترسی به اطلاعات بالینی در محیط های الکترونیک مطرح می شود.
وی با اشاره به وب سایت اخلاق حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای که شامل شاغلان حرف پزشکی وابسته به نظام پزشکی ایران است در ۱۴۰ ماده و ۱۳ فصل در سال ۹۶ تصویب و از اول آذر ماه ۹۷ قابل اجرا می باشد.
همینطور مصطفی معین – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بیشتر از ۸۰ درصد سلامت و یا بیماری، دلیل اجتماعی دارد.
معین هم در همایش اخلاق و آداب پزشکی در ارتباط با اخلاق پزشکی، اظهار نمود: زمینه های اخلاق پزشکی به دوران باستان باز می گردد که در سوگندنامه بقراط هم در ارتباط با ارزش های اخلاقی به رعایت عدالت، رازداری و امانت داری، خدمت رسانی و عدم صدمه رسانی اشاره نموده است. در دوره پس از اسلام، پزشک واسطه شفای بیماران توسط اراده خداوند است.
وی در ارتباط با اصول اخلاقی پزشکی، خاطرنشان کرد: اصول اخلاقی پزشکی شامل کرامت و منزلت انسانی، صداقت و درست کاری، رازداری، رضایت آگاهانه، رابطه بین پزشک و بیمار، وفاداری و وفای به عهد است.
معین در ارتباط با اخلاق زیستی، اضافه کرد: اخلاق پزشکی در مورد رابطه بین بیمار و پزشک است و اخلاق زیستی رابطه بین بیمار، پزشک و جامعه را شامل می شود. در سال ۸۴ نخستین کنگره اخلاق زیستی در کشور برگزار گردید که از آن زمان مبحث اخلاق زیستی گسترش پیدا کرده است. هم اکنون ثابت شده که بیشتر از ۸۰ درصد سلامت و یا بیماری، دلیل اجتماعی دارد که بیشتر از ۵۵ درصد سلامت یک جامعه عوامل اجتماعی، ۵ درصد به علت عوامل ژنتیکی و ۱۰ درصد هم نظام سلامت است.
وی افزود: علوم زیستی هم اکنون یک علم میان رشته ای شامل طب، فلسفه و الهیات است. این علم باید به مسائل و سوال های مطرح شده در کمیته های تشکیل شده با حضور اساتید همه علوم در برگیرنده پاسخ گو باشد. پیوند اعضا، باروری حمایتی خارج از رحم، سقط جنین، سلول های بنیادی و… مسائلی هستند که قبلا نبوده است و پاسخ به این مسائل فقط در حیطه علم پزشکی نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار نمود: سطح آموزش عمومی، سطح درآمد و اشتغال، استقامت خانواده ها، دسترسی به خدمات، سطح منزلت اجتماعی، دسترسی به تامین اجتماعی، جهانی شدن، فرار مغزها و… از عوامل مؤثر بر سلامت جامعه هستند. درمان گر، آموزش دهنده، مدافع حقوق و سلامت بیمار، فعالیت در بهداشت عمومی، به روز بودن، محقق بودن، کوشش برای ایجاد امنیت روانی و دادن آرامش به بیمار و… همچون خصوصیت های پزشک است که باید مدنظر قرار گیرد.
معین در ارتباط با چالش جهانی مطرح شده در مورد اخلاق در حوزه علم پزشکی، تصریح کرد: راهکار این چالش عرضه آموزش منطبق با شرایط روز است که اگر به آن توجه نشود سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب سلب اعتماد مردم و تهدید سلامت می شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.