با تلاش محققان کشور محقق شد عرضه محلول ضدعفونی کننده با قدرت ۱۰ برابر بیشتر از کلر و بدون تولید مواد سرطان زا

یسکافه: پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان به فرمولاسیون محلول چندمنظوره ضد عفونی کننده رسیدند که قدرت میکروب کشی ۱۰ برابر بیشتر از کلر دارد و مواد سرطان زا از خود تولید نمی کند؛ بدین جهت می توان از آن برای میوه های با پوست نازک مانند توت و تمشک استفاده نمود.
محمد شاکری، مجری طرح در گفت و گو با ایسنا، محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان را تولید ضد عفونی کنندگان صنایع غذایی و آشامیدنی دانست و اظهار داشت: محلول های ضد عفونی تولید شده دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی کاربرد این محلول ها را برای آب آشامیدنی، سبزیجات و گوشت دانست و تصریح کرد: دو قاشق چای خوری از محلول قرص ضد عفونی کننده را می توان در داخل ۳ لیتر آب، حل و گوشت مرغ و یا سبزیجات را در آن به مدت ۵ دقیقه غوطه ور کرد که بعد از بیرون آوردن ماده غذایی از این محلول و شست وشو می توان از آن بهره برد.
شاکری با تاکید بر اینکه ضد عفونی کردن گوشت مرغ با این روش منجر به کاهش بوی نامطبوع آن می شود، اشاره کرد: این ماده ضدعفونی کننده از بین برنده طیف وسیعی از باکتری ها، قارچ ها، میکروب ها و تخم انگل ها و ویروس ها است؛ ضمن آنکه این محصول عملکرد مناسبی در باکتری های بیماری زای آبزیان از خود نشان داده است.
وی با تاکید بر اینکه این محلول ضد عفونی کننده دارای قدرت میکروب کشی بوده و خاصیت ضد عفونی کنندگی آن ۱۰ برابر بیشتر از کلر است، اشاره کرد: این محلول دارای سرعت اثرگذاری بالایی است و هنگام واکنش، هیچ گونه محصول جانبی مضری تولید نمی کند و عملکرد آن مستقل از PH و مواد شیمیایی آلی است و تنها ترکیبی است که مواد “فنلی” موجود در آب را از بین می برد و PH مناسب این محصول موجب عملکرد بسیار مطلوب برای گندزدایی کردن انواع گوشت ها، میوه ها و سبزیجات می شود.
بگفته وی، این محلول برای گندزدایی میوه هایی با پوست نازک مانند انواع توت ها، تمشک و انگور مناسب می باشد، به شکلی که تنها عوامل بیماری زا را از سطح میوه نابود می کند و به سبب عدم نفوذ به بافت میوه ها و سبزیجات هیچ گونه مسمومیتی به دنبال نخواهد داشت و بر خلاف ضد عفونی کننده هایی مانند ازن و کلر ترکیبات سرطان زا مانند آلدئیدها، برمات ها، هالومتان ها، هالواسیدها، کلرات ها، کلرفنل ها و کلرو آمین های آزاد تولید نمی کند.

این محقق، پایه فرمولاسیون این محلول را “دی اکسید کلر” ذکر کرد و افزود: ضد عفونی کردن سینی های سلف سرویس ها از دیگر کاربردهای این محلول به حساب می آید.
وی تصریح کرد: پاکسازی تمامی ویروس ها، باکتری هاو میکروارگانیسم ها ی بیماری زا، باقی ماندن در آب تا ۲۴ ساعت در مقایسه با ماندگاری حداکثر ۶ ساعته کلر، قابلیت انحلال ۱۷ برابری نسبت به کلر و عدم تولید مواد سرطان زا از مزایای این محلول به حساب می آید.
شاکری اشاره کرد: این محلول را می توان در آب شرب، استخرها و آکواریوم ها، دامداری ها و مرغداری ها، صنایع غذایی، بیمارستان ها و صنایع زیست محیطی به کار برد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.