یک بیماری نهفته و مرگبار

به گزارش یسکافه اغلب عفونت های این بیماری بدون علامت و پنهان هستند و از هر ده عفونت نهفته یکی پیشرفت کرده و به بیماری فعال تبدیل می شود و در صورت درمان نشدن بیشتر از ۵۰ درصد افراد آلوده را به کام مرگ می کشاند…
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، سل یا تب لازم یک بیماری عفونی شایع و در خیلی از موارد مرگبار است که باکتری های عامل آن از راه سرفه، عطسه، یا بزاق افرادی که عفونت سلی فعال دارند در هوا پخش می شود.
کارشناس واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: سل بیماری عفونی است که معمولا روی ریه ها اثر می گذارد و در مقایسه با سایر بیماری های عفونی، دومین بیماری مرگ بار در سراسر جهان است.
ابراهیم اسماعیل پور با تاکید بر اهمیت و اولویت بیماری سل افزود: در برنامه های پیشگیری و درمان از جانب سازمان جهانی بهداشت این بیماری بعنوان اورژانس جهانی مطرح گردیده است.
علائم سل امکان دارد تا ماه ها خفیف باشند
وی با اشاره به اینکه خطر سرایت بیماری سل دو هفته پس از آغاز درمان موثر از بین می رود، اظهار داشت: علایم سل که شامل سرفه، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن و نظایر آن هستند، امکان دارد تا ماه ها خفیف باشند و در طول یک سال هر فرد بیمار در تماسِ نزدیک با دیگران می تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر را آلوده کند، ازاین رو لازم است افرادی که به مدت بیشتر از ۲ هفته گرفتار سرفه هستند پیگیری و بیماریابی شده و در صورت تشخیص، اقدامات درمانی فوری در مورد آنها آغاز شود.
این کارشناس با توضیح اقدامات انجام شده در مقابله با بیماری سل اضافه کرد: مراقبین سلامت و بهورزان مکرراً بیماریابی از افراد مشکوک را انجام می دهند و نمونه خلط گرفته شده به آزمایشگاه ارسال می شود. همینطور مراقبین سلامت به صورت مستمر ضمن عرضه مراقبت های بهداشتی به مددجویان، بیماریابی سل را در مراکز هدف به شکل فعال انجام می دهند و در صورت تشخیص موارد مثبت، ضمن هماهنگی و ارتباط با شبکه بهداشت و درمان، بلافاصله درمان های دارویی آغاز می شود.
اسماعیل پور تصریح کرد: درمان بیماری سل، دارویی است که در این موارد خطر سرایت بیماری بعد از دو هفته از آغاز درمان موثر از بین رفته و با تکمیل دوره درمان، منبع عفونت زا از جامعه حذف خواهد شد. ازاین رو شناسایی و درمان بیماران مسلول مسری تنها اقدام اساسی برای جلوگیری از گسترش بیماری است و بنابراین داروی ضد سل به شکل مجانی در اختیار بیماران مبتلا به سل قرار داده می شود.
امکان مبتلا شدن به سل در تمام افراد وجود ندارد
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بیماری سل نوعی بیماری عفونی واگیر است که میکروب ایجاد کننده آن از راه تنفس از فرد مبتلا به فرد سالم -در ارتباط نزدیک مانند اتاق مشترک- منتقل می شود. امکان مبتلا شدن به سل در تمام افرادی که میکروب وارد بدن آنها شده، وجود ندارد و امکان دارد میکروب در بدن شخص بدون آن که بیماری ایجاد کند، توسط سیستم دفاعی مهار شود. اگر سیستم دفاعی بدن فرد، به دلایلی نظیر مبتلا شدن به ویروس ایدز، اعتیاد، دیابت، سرطان و… ضعیف شود، میکروب سل به صورت مجدد فعال شده و فرد را به این بیماری مبتلا می کند.
در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری سل مبتلا شدند که منجر به مرگ ۱.۶ میلیون نفر از مبتلایان شده است. این آمار از مجموع قربانیان ویروس HIV، مالاریا، سرخک و ابولا بیشتر است. هم اکنون سل از کشنده ترین بیماری های عفونی در جهان است و نزدیک به ۱.۸ میلیارد نفر حامل باکتری عامل این بیماری هستند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.