در گفت وگو با یسکافه مطرح شد فاصله معنادار کشور با دنیا در استفاده از فناوری های توانبخشی، انتقاد از روش های ارزیابی اختلالات

به گزارش یسکافه مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ضمن معرفی زمینه های همکاری فناورانه این دانشگاه با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه توانبخشی، اظهار داشت: فناوری های مورد استفاده ما در حوزه توانبخشی با دنیا فاصله معناداری دارد و اغلب روش های ارزیابی اختلالات بالینی موجود در کشور، روش های پرسش نامه ای یا مشاهده ای است.
امیرسالار جعفرپیشه در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: تفاهم نامه ای بین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه صنعتی شریف در مورد پشتیبانی از فناوری های توانبخشی با تکنولوژی بالا به امضا رسیده و از سوی هر دو دانشگاه، برای اعضای هیات علمی گرنت فناوری تعیین شده است.
وی افزود: افرادی که بتوانند در این عرصه فناوری تولید کنند و فناوری آنها منجر به توسعه محصول و توانبخشی افراد شود، می توانند در فراخوان دو دانشگاه که بزودی اعلام می شود، شرکت نمایند تا طرح فناورانه آنها بررسی شده و در صورت تأیید، گرنت به آن تعلق گیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سپس به تشریح جایگاه مهندسی در توان بخشی پرداخت و توضیح داد: متأسفانه در این عرصه بین روش های مورد استفاده ما و دنیا فاصله بسیاری وجود دارد؛ در کشور از روش های پرسش نامه ای و کتبی برای تشخیص استفاده می شود، در حالیکه دنیا روش هایی چون Virtual reality یا واقعیت مجازی، Telerehabilitation یا توانبخشی از طریق دور، تکنولوژی های رباتیک، ویلچرهای فرمان گیرنده از حرکت چشم یا سیگنال های الکتریکی عضلات و… استفاده می نماید. این در شرایطی است که تکنولوژی های فوق به کشور ما وارد نشده و فناوری ما در حوزه توانبخشی با دنیا فاصله معناداری دارد.
جعفرپیشه خاطرنشان کرد: اغلب روش های ارزیابی اختلالات بالینی موجود در کشور، روش های پرسش نامه ای یا مشاهده ای است و به سمت روش های عینی یا objective که از سیگنال های مغزی یا علایم بالینی ثبت شده با استفاده از پتانسیل های الکتریکی استفاده می نماید، نرفته است.
وی با اشاره به اینکه ناقض روش های پرسش نامه ای و مشاهده ای در حوزه توان بخشی نیستیم، تاکید کرد: معتقدیم روش ها باید در کنار هم استفاده شوند تا بهترین تشخیص حاصل شود.
مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی اضافه کرد: الان جلسه بین اعضای هیات علمی دو دانشگاه در حال برگزاری است و اساتید در حال آشنایی با پتانسیل های همدیگر در این عرصه هستند تا از توانمندی های یکدیگر آگاه شده و تیم تشکیل دهند.
فعالیت هشت دفتر ذیل دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه
جعفرپیشه در بخشی دیگر از صحبت های خود به دستاوردهای دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی اشاره نمود و اظهار داشت: در یک سال گذشته توانستیم تعداد واحدهای فناور را به ۲۰ واحد برسانیم و این واحدها طرح های مختلفی را در حوزه توان بخشی عملیاتی کرده اند.
وی افزود: تابحال سه شرکت، دانش بنیان شدند و ۱۰ شرکت در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند. همینطور دوره ها و نمایشگاه های در رابطه با حوزه توانبخشی را با هدف ایجاد ادبیات مشترک در این عرصه و بازار هدف آن برگزار می نماییم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به فعالیت دفاتر تدوین استاندارد، ارزیابی فناوری، مالکیت فکری، شتاب دهی فناوری، فناوری دانشجویی و ارتباط با صنعت ذیل دفتر توسعه فناوری سلامت این دانشگاه، تشریح کرد: “دفتر تدوین استاندارد” ما استانداردهای حوزه توان بخشی را تدوین می کنند، “دفتر ارزیابی فناوری تجهیزات توانبخشی” شرکت هایی را که برای دریافت مجوز تولید رجوع می کنند، در یک روال علمی ارزیابی می نماید، “دفتر مالکیت فکری” حفاظت از ایده ها و اختراعات فناوران را بر عهده دارد و در “دفتر شتاب دهی فناوری” هم آموزش هایی در مورد ثبت شرکت، مالکیت فکری، اصول بیمه و هر آنچه مورد نیاز شرکت داری هست، به فناوران آموزش داده می شود.
جعفرپیشه با اشاره به اینکه جذب دانشجو و استعدادیابی در دفتر فناوری دانشجویی انجام می شود، افزود: دفتر ارتباط با صنعت هم به معرفی محصولات مرکز رشد به کلینیک ها و بیمارستان های توانبخشی پرداخته و هم نیازهای آنها را در چارچوب ایده به فناوران انتقال می دهد.
وی در انتها صحبت های خود در پاسخ به اینکه آیا دریافت مجوز تولید از دفتر ارزیابی فناوری دانشگاه کفایت می کند یا خیر، اظهار نمود: مواردی هست که اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صلاح می داند از جانب ما بررسی شود و ما هم این موارد را در صورت استعلام بررسی می کنیم؛ اما صدور مجوز نهایی تولید بر عهده اداره کل تجهیزات پزشکی است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.