مدیرکل بیمه سلامت بوشهر تشریح کرد: جزئیات طرح یارانه دولتی و بیمه سلامت مجانی

به گزارش یسکافه مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر با اشاره به طرح بیمه مجانی اظهار داشت: در مرحله اول اگر افراد اظهار کنند که توانایی پرداخت دارند دیگر استعلام گرفته نمی گردد و افرادی که توانایی پرداخت ندارند در سه دهک اول به صورت مجانی شامل بیمه می شوند و افرادی که فاقد بیمه یا توان پرداخت هستند این امکان برای آنان فراهم است که به صورت مجانی بیمه و از یارانه دولتی بیمه برخوردار شوند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، پرویز رمضانی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته بیمه سلامت در مورد روند ثبت نام افراد اظهار داشت: این روند در دو مرحله صورت می گیرد، مرحله اول در بازه زمانی شش ماهه به این صورت که خانواده های فاقد پوشش بیمه ای برای برخورداری از بیمه و یارانه درمانی و یارانه بیمه شش ماه فرصت دارند که به آدرس سامانه سازمان بیمه سلامت وارد شده و ثبت نام کنند و وزارت تعاون مکلف است که سطح درامدی خانوارها را تعیین و افراد برپایه دهک درامدی خانوار تقسیم بندی شوند و سهم پرداختی آنان و یا سهم حق بیمه تعیین گردد.
وی افزود: در گام نخست اگر افراد اظهار کنند که توانایی پرداخت دارند دیگر استعلام گرفته نمی گردد و افرادی که توانایی پرداخت ندارند در سه دهک اول به صورت مجانی شامل بیمه می شوند. امکان ارزیابی وسع فعلا برای شش ماه امکان پذیر است و افرادی که فاقد بیمه یا فاقد توان پرداخت هستند این امکان در این بازه شش ماهه برای آنان فراهم است که به صورت مجانی بیمه و از یارانه دولتی بیمه برخوردار شوند.
مدیرکل بیمه سلامت بوشهر در مورد مجانی بودن این فرآیند تصریح کرد: این امکان به علت الزامی بودن تحت پوشش قرار گرفتن افراد جامعه در برنامه توسعه است.
رمضانی همینطور عنوان کرد: گروه دوم شامل خانوارهای دهک درآمدی چهار هستند که با ۵۰ % تخفیف در پرداخت حق بیمه و گروه سوم که شامل دهک های بالای اقتصادی یا درامدی جامعه هستند مکلف به پرداخت ۱۰۰% حق بیمه هستند. بانک اطلاعات وزارت تعاون در بازه یک ماهه نتیجه ارزیابی را از راه سامانه پیامکی یا رجوع حضوری به دفاتر پیشخوان به اطلاع خواهد رساند و افرادی که بعد از بازه شش ماهه رجوع کنند بدون در نظر گرفتن نتیجه وسع با پرداخت ۱۰۰% حق بیمه مواجه می شوند.
این مسئول در مورد روند پاسخگویی به اعتراضان در زمان ثبت وسع اظهار داشت: مرجع استانی برای پیگیری اعتراضات و همینطور سامانه پیگیری پیشبینی شده است.
مدیرکل بیمه سلامت بوشهر عنوان کرد: هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند که از این بین بیشترین بیمه شده به بخش بیمه روستایی با ۶۸% درصد کل جمعیت متعلق می باشد که این بخش مربوط به مناطق زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت بوده با این شرط که تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشند، همینطور این فرآیند به صورت مجانی انجام شده است.
بیشترین و کمترین برخورداری از بیمه سلامت
وی خاطرنشان کرد: بیشترین پوشش بیمه با ۳۱% در شهرستان دشتستان و کمترین بیمه شده در شهرستان های عسلویه و دیلم است.
این مسئول اضافه کرد: غیراز بیمه کارکنان دولت و سایر اقشار که نیمی از حق بیمه را پرداخت می کنند سایر بیمه شدگان به صورت مجانی بیمه هستند.
رمضانی تصریح کرد: تا کنون بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی به شکل مجانی بیمه شده اند که طبق رسالت این سازمان اقشار کم درآمد به صورت مجانی بیمه می شوند و چون در سال های قبل امکان ارزیابی وسع و تعیین میزان درامد قابل تشخیص نبود تمام مراجعین را به صورت مجانی بیمه کردیم.
وی با اشاره به اجرای برنامه ششم توسعه اینگونه بیان کرد: قانون برنامه ششم توسعه ماده ۷۰ صراحتا پوشش بیمه سلامت برای تمام احاد مردم را الزامی کرده و برخورداری حق بیمه از راه ارزیابی وسع ایجاد می شود.
مدیرکل بیمه سلامت بوشهر در مورد اهمیت اجرای این برنامه اظهار نمود: نکته مهم در این برنامه یکی الزامی بودن بیمه و دیگری اینکه ما از راه بررسی و ارزیابی وسع، افراد را تحت پوشش قرار می دهیم.
پرویز رمضانی همینطور از تصویب و ابلاغ آئین نامه وسع توسط هیئت وزیران در ایام گذشته اطلاع داد.
بیمارستان های دولتی مکلف به پذیرش تمام رجوع کنندگان هستند
وی در مورد رفع هم پوشانی بیمه اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در کاهش هزینه های سازمان در سال ۹۷ صورت پذیرفته رفع هم پوشانی بیمه شدگان است. تا سال قبل امکان رفع هم پوشانی بیمه شدگان وجود نداشته ولی این امکان از سال قبل فراهم شده و بیشتر از ۲۰ هزار بیمه شده شناسایی شده است که بیشتر از یک دفترچه دارند و در مرحله بعد در این طرح افرادی که دارای دفترچه با پرداخت حق بیمه هستند حفظ شده و دفترچه مازادی که به صورت مجانی و به تبع فرد دیگر دریافت کرده اند حذف می گردد.
مدیرکل بیمه سلامت بوشهر همینطور تصریح کرد: تمام بیمارستان های دولتی مکلف به پذیرش تمام رجوع کنندگان بدون در نظر گرفتن پر شدن سقف سرانه هستند و از ارجاع بیماران به مراکز دیگر اجتناب کنند.
ارزیابی کارنامه پزشکان با پیشگیری از تجویز نسخه های تکراری
رمضانی از بررسی و ارزشیابی کارنامه پزشکان اطلاع داد و خاطرنشان کرد: در طرح دیگر کارنامه فعالیتی پزشکان زیر نظر قرار گرفته است که در صدد رفع میزان مصرف زیاد دارو با پیشگیری از نوشتن و تجویز نسخه های تکراری هستیم.
وی با اشاره به بازرسی مراکز درمانی در شش ماهه نخست سال اینگونه بیان کرد: تعداد ۴۵۳ مرکز فعال درمانی در استان وجود دارد که طی شش ماهه اول سال ۹۸ حدود ۶۰۰ بازدید از این مراکز توسط بازرسان سازمان صورت گرفته است.
این مسئول اضافه کرد: تعداد ۶۹ موسسه دارای تخلف بوده که بر مبنای ضوابط نظارتی برخورد لازم انجام گرفته است.
اجرای پایلوت طرح خدمات الکترونیکی
مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر از اجرای طرح خدمات الکترونیکی و تشکیل پرونده الکترونیک خبرداد و اظهار داشت: از اسفند ماه سال قبل طرح نسخه نویسی الکترونیک در شهرستان گناوه و از تیرماه در دشتی و دیلم به صورت پایلوت شروع شده است.
پرویز رمضانی خاطرنشان کرد: هم اکنون برای رفتن به موسسات این شهرستان ها احتیاج به عرضه دفترچه نیست و بیمه شده با عرضه کد ملی به مطب رجوع و سوابق بیمه و تصویر فرد توسط منشی و یا پزشک مشاهده و در فهرست انتظار پزشک قرار می گیرد، همینطور امکان تجویز دارو و ازمایشات در نسخ الکترونیک فراهم گشته است. در این فرآیند بیمه شده با در دست داشتن کد ملی و کد رهگیری پنج رقمی به داروخانه یا پاراکلینیک رجوع و تحت دریافت خدمات قرار می گیرد. همینطور با این طرح در مواردی که مرکز عرضه دارو تمامی داروهای بیمار را نداشته باشد بیمار می تواند با رفتن به مرکزی دیگر کسری دارویی خویش را دریافت نماید.
کاهش امکان تخلف در طرح نسخه الکترونیک
وی اضافه کرد: به صورت میانگین تابحال چهار هزار نسخه الکترونیک تجویز و هزینه های آن پرداخت شده است که از مزایای این طرح کاهش میانگین اقلام دارویی در نسخ، کاهش امکان تخلف، و پیشگیری از اشتباه و خطای خوانش است. همینطور این سامانه دارای قابلیت اخطار در موارد تجویز داروهایی که شامل تداخلات دارویی هستند بوده و از دریافت مجدد داروهای مشابه در بازه زمانی کوتاه جلوگیری می کند.
این مسئول اظهار نمود: از آغاز مهرماه سال جاری امکان تبادل الکترونیک اسناد بستری برای ۱۰ بیمارستان دولتی شروع شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر تصریح کرد: به صورت میانگین این سازمان ماهانه بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به مراکز تحت پوشش بیمه سلامت پرداخت می کند و هم اکنون پرداخت های سازمان بیمه سلامت برای مراکز غیر دانشگاه تا تیرماه به صورت قطعی و ۶۰% هزینه های مرداد ماه به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.