امید به درمان آلزایمر با داروی جدید

یسکافه: یک شرکت دارویی در آمریکا از شناسایی نخستین شیوه درمانی که می تواند روند پیشرفت بیماری آلزایمر را آهسته کند، آگاهی داده و اعلام نموده است که این درمان دارویی الان برای عرضه در بازار آماده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، هم اکنون هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند روند آلزایمر را آهسته کند و داروهای موجود فقط به کنترل علایم آن کمک می کنند.
شرکت داروسازی “بایوژن” اعلام نموده که بزودی به دنبال ستاندن تاییدیه این داروی پیشرو با نام “آدوکانوماب” در ایالات متحده خواهد بود. این شرکت می خواهد روند اداری این کار را تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی صورت داده و پخش این دارو در اروپا را نیز در نظر خواهد داشت.
مراحل ستاندن تاییدیه می تواند یک یا دو سال طول بکشد. در صورت موفقیت، این شرکت دارویی می خواهد در ابتدا دارو را به بیمارانی که قبل تر در مطالعات بالینیِ آن ثبت نام کرده بودند، عرضه نماید.
این اعلامیه به صورتی حیرت انگیز است، چونکه این شرکت در مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۹) بعد از نتایج ناامید کننده، تحقیقات خودرا روی این دارو متوقف کرده بود.
اما حالا این شرکت اعلام نموده تجزیه و تحلیل جدید از مجموعه داده های بزرگتر از همان تحقیقات نشان می دهد که دوزهای بیشتری از آدوکانوماب می تواند برای بیماران مبتلا به آلزایمر در مواحل اولیه فواید قابل توجهی داشته باشد و روند تحلیل بالینی در این بیماران را می کاهد و در نتیجه این مبتلایان حافظه و توانایی مهارت های زندگی خودرا که بطور معمول با این بیماری از بین می رود، بیشتر حفظ می کنند.
“آدوکانوماب”، پروتئینی بنام آمیلوئید را هدف قرار می دهد که رسوب غیر طبیعی مغز افراد مبتلا به آلزایمر را تشکیل می دهد. دانشمندان بر این باورند که این پلاک ها برای سلول های مغزی سمی هستند و از بین بردن آنها با استفاده از دارو می تواند یک پیشرفت عظیم در درمان زوال عقل باشد، هر چند که استفاده از این دارو یک درمان نیست.
در بیشتر از یک دهه هیچ داروی جدیدی برای اختلال زوال عقل وجود نداشته است.
بسیاری از پژوهشگران در زمینه آلزایمر این دارو را نقطه عطفی در درمان آلزایمر و امیدی برای کشف درمان های موثرتر برای این بیماری دانسته اند.
بنا بر گزارش شبکه خبری بی بی سی، زوال عقل که با اسامی “دمانس” یا “خِرَدسودگی” نیز نامیده می شود، یک بیماری واحد نبوده و نام گروهی از علایم است که شامل مشکلات مربوط به حافظه و تفکر می شود. انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد و گفته می شود آلزایمر رایج ترین و تحقیق شده ترین نوع آنها است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.