مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: بیمه مجانی حذف نشده است

به گزارش یسکافه مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه به تازگی مشاهده می نماییم برخی جریان های سیاسی به اشتباه می گویند بیمه مجانی حذف شده، در حالیکه بیمه مجانی با اقتدار و توان قبل ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: امیدوارم سیاسیون بدون این که سیاست را وارد حوزه سلامت کنند، به دنبال رفع مشکلات آن باشند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در واکنش به اظهاراتی در خصوص اینکه در آغاز طرح پوشش بیمه رایگان، از آنجائیکه به دوره انتخابات نزدیک بود، کار راستی آزمایی به درستی صورت نگرفت و برخلاف عدد پنج میلیون نفر، حدود ۱۱ میلیون نفر به پوشش بیمه رایگان رسیدند و الان که کار تامین بودجه این تعداد به مشکل خورده، مقرر شده تا ارزیابی وسع صورت گیرد، اظهار داشت: بنده بدون تعلقات سیاسی به این پرسش پاسخ خواهم داد و امیدوارم سیاسیون ما نیز بدون این که سیاست را وارد حوزه سلامت کنند، به دنبال رفع مشکلات آن باشند.
وی ادامه داد: برمبنای فرمایش قرآن کریم اگر یک نفر را نجات دهی مانند آن است که جان یک امت را نجات داده ای؛ حالا نیز وقتی بیماری به مرکز درمانی بازگشت می کند پزشک معالج بدون اینکه درباب گرایش سیاسی بیمار از او سوال کند مبادرت به درمان او می کند که این نشان دهنده زیبایی حوزه سلامت است. اما نکته مهم فارغ از مباحث سیاسی این است که طرح تحول سلامت از سال ۹۳ و یک سال بعد از انتخابات شروع شد و سیاست های کلی سلامت در اردیبهشت سال ۹۳ ابلاغ گردید.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباب بیمه ها در کشور، اشاره کرد: ایشان به توسعه کمی و کیفی کلیه بیمه ها با فراگیر شدن بیمه همگانی اشاره کردند و اینکه بیمار نباید جز رنج بیماری خود، رنج دیگری را تحمل کند. همین طور ما در سال دوم برنامه پنجم توسعه قرار داشتیم که بر طبق آن دولت مکلف است هزینه مردم در حوزه سلامت را تا ۳۰ درصد کم کند که معنای آن فراهم شدن شرایط برای پوشش همگانی بیمه است که یکی از راه های آن پوشش بیمه رایگان برای افراد کمتر برخودار جامعه است.
موهبتی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، در ادامه اظهار نمود: سوژه ارزیابی وسع از آن زمان هم مطرح بود، اما ما به خوداظهاری خود مردم اکتفا کردیم مانند سایر کشورهای دنیا، با این تفاوت که در کشورهای خارجی اگر مشخص شود فرد به غلط خودرا در دهک درآمدی پایین معرفی کرده و از نظر درآمدی دارا بوده، بعدا جریمه خواهد شد؛ اما این مساله در ایران اینگونه پیگیری نشد، آنهم از آن جهت که سوژه سلامت و مشکلات آن با سایر بخش ها بسیار متفاوت است؛ چونکه با جان افراد سر و کار داریم.
وی اظهار داشت: باید با ارزیابی وسع نسبت اصلاح وضعیت موجود اقدام نماییم. البته بتازگی مشاهده می نماییم برخی جریان های سیاسی به اشتباه می گویند بیمه رایگان حذف شده است؛ در صورتیکه اینگونه نیست. بیمه رایگان با اقتدار و توان قبل ادامه خواهد داشت اما، کسانی که تمکن مالی دارند باید خودشان وجه بیمه خودرا پرداخت کنند. بنده خودرا مقید به اجرای قانون می دانم و بر طبق قانون افراد با دهک درآمدی اول تا سوم بطور رایگان بیمه خواهند شد. همین طور افراد در دهک درآمدی چهار نیز تنها ۵۰ درصد حق بیمه خودرا پرداخت می کنند و سایر دهک های درآمدی خودشان باید نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام نمایند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.