صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی

به گزارش یسکافه مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی به کشورهای مختلف اطلاع داد و اظهار داشت: ظرفیت های خالی تولید در این عرصه را احصاء می نماییم تا بتوانیم آنها را بهره ور نماییم.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر عبدالعظیم بهفر در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه محصولات کازمتیک، با اشاره به اینکه این نوع فرآورده ها همچون کالاهای سلامت محوری هستند که اغلب مردم جامعه از کودکی تا کهنسالی از آنها استفاده می نمایند، اظهار داشت: از آنجائیکه اقلام آرایشی و بهداشتی جزو کالاهایی هستند که باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرند، باید استانداردهای لازم را کسب کنند تا به سلامت مردم جامعه صدمه ای وارد نشود.

بهفر با اشاره به اقداماتی که برای نظارت و سیاست گذاری در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی و تولید داخلی انجام شده است، اضافه کرد: بر همین مبنا یک پل ارتباطی و قانونمند بین اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با مراکز سیاستگذار عمده مانند اتحادیه اروپا ایجاد کردیم تا فرآورده های تولید داخلی در این عرصه هم به سمت استانداردهای اروپایی سوق داده شوند. همینطور با انجمن های آرایشی – بهداشتی روابطی ایجاد کردیم تا فرآیندهای غیرحاکمیتی مانند صدور مجوزها را به آنها برون سپاری نماییم. بر همین مبنا انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی قبول کرده است که در این زمینه به سازمان غذا و دارو کمک نماید.

وی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از تولید داخلی بعنوان سیاست اصلی کشور، اظهار داشت: لیستی با کمک انجمن های آرایشی و بهداشتی تهیه شده که بر مبنای آن مشخص می شود که کدام یک از کالاهای آرایشی بهداشتی نیازمند واردات هستند و کدام یک از آنها را می توان در کشور تولید کرد. همینطور ظرفیت های خالی تولید در این عرصه را احصاء می نماییم تا بتوانیم آنها را بهره ور نماییم. بر همین مبنا پارسال ۵۱ فرآورده در این عرصه یا پروانه ساخت یا پروانه بهره برداری دریافت نمودند و یا در بازار عرضه شدند. همینطور کمیته مشترکی میان صنعت و دانشگاه ها تشکیل شد که توانسته اند خطوط تولیدی جدیدی را بوجود آورده و به سمت تولید می روند؛ به صورتی که بزودی شاهد حضور این فرآورده ها در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم بود.

بهفر با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو به دنبال تغییر سیستم نظارتی به سمت افزایش دقت و تأیید فرآورده های آرایشی و بهداشتی است، اظهار داشت: با همکاری تولیدکنندگان فرآیندی شروع شده تا از ظرفیت های خالی شرکت های آرایشی و بهداشتی استفاده گردد.

بهفر افزود: در سال ۹۷ شاهد کاهش ۷۵ درصدی پروانه های واردات محصولات آرایشی بهداشتی بوده ایم. همینطور در سال ۱۳۹۶، نزدیک به ۹۲۰ پروانه بهره برداری از کارخانه داشتیم که با رشدی ۱۱ درصدی در سال ۱۳۹۷ مواجه گردید و ۱۰۱ پروانه بهره برداری از کارخانه های تولید لوازم آرایشی به میزان آن افزوده شد. در عین حال میزان واردات بر مبنای پروانه ها در سال ۱۳۹۶، ۱۲ هزار و ۶۸۰ مورد بوده که این رقم در سال ۹۷، به سه هزار و ۳۵۰ مورد کاهش یافته است.

بهفر با اشاره به اینکه صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی به کشورهای مختلفی چون کانادا، ترکیه، آلمان، عمان و…، اظهار داشت: خوشبختانه استانداردهای محصولات ایرانی از استانداردهای اروپا پیروی می کنند و از کیفیت مناسبی برخوردار می باشند. در عین حال به نظر می آید که وزارت صمت هم محدودیت هایی را برای واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در جهت پشتیبانی از تولید داخلی بوجود آورده است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.