در گزارش یسکافه عنوان شد؛ پنج سفارش غذایی مهم در ایام آلوده هوا

به گزارش یسکافه با عنایت به قرار گیری در ایام آلوده یک متخصص تغذیه به عرضه سفارش های تغذیه ای مهمی برای این روزها پرداخت.
خبرگزاری مهر؛گروه سلامت_فاطمه میرزا جعفری: این روزها آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن گریبان گیر همه افراد شده است؛ تغذیه مناسب یکی از مواردی است که ضرورت اجرای آن می تواند از مبتلا شدن به خیلی از بیماری ها جلوگیری کند.آلودگی هوا این روزها می تواند در کوتاه مدت مشکلاتی همچون سر درد، حساسیت های بینی چشم، گلو و مشکلات تنفسی، حساسیت های پوستی را منجر می شود. اما مشکلات ناشی از آلودگی هوا در دراز مدت شامل مشکلات عصبی، بیماری های قلبی و تنفسی و حتی سرطان ها می شود. گفتنی است؛ زنان باردار، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و افرادی که در محیط های بیرون کار می کنند در معرض خطرات بیشتری ناشی از آلودگی هوا هستند.
چه کارهایی باید انجام دهیم
در مواجهه با آلودگی هوا ابتدا باید اقداماتی را انجام دهیم اقداماتی که می تواند از صدمه پذیری بیشتر ما در مقابل آلودگی هوا جلوگیری کند همچون این اقدامات در ابتدا این است که باید در منزل بمانید، در صورت هر گونه اجبار برای حضور در محیط های خارج از منزل از ماسک استفاده کنید، درها و پنجره ها را بسته نگه دارید.
توصیه های مهم تغذیه ای در ایام آلوده
سید علی کشاورز، متخصص تغذیه در مورد تغذیه مناسب در ایام آلوده با تاکید بر خارج نشدن از منزل در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از مهمترین مواد غذایی که می توان جهت مقابله با آلودگی هوا مصرف کرد می توان میوه ها را نام برد چونکه میوه ها به علت بهره مندی از رنگ دانه های بی شمار و انواع ویتامین ها می توانند سموم و آلودگی ها را خنثی کرده و از صدمه های ناشی از آلودگی هوا جلوگیری نمایند. این متخصص تغذیه با اشاره به ضرورت مصرف لبنیات تصریح کرد: استفاده از لبنیات به خصوص شیر به صورتی که یک لیوان در بامداد و شب مصرف شود می تواند کمک بسیاری در پیشگیری از صدمه های آلودگی هوا داشته باشد. ایشان در ادامه بیان کرد: استفاده از سبزی هایی با برگ های تیره به جهت وجود آنتی اکسیدان ها مانند کلم بروکلی، گل کلم، برگ کلم و یا نارنجی رنگ مانند هویج اثرات بسیار مفیدی دارد، همینطور استفاده از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، فلفل، گوجه فرنگی، ماهی، روغن زیتون، آجیل هم مفید واقع می شود. کشاورز در مورد افرادی که از سبزیجات و یا میوه های کمتری مصرف می کنند اظهار داشت: افرادی که به هر علت از میوه و یا سبزیجات کمتری مصرف می کنند می توانند برای کم کردن صدمه های ناشی از آلودگی هوا از دو ویتامین c و E به صورت قرص استفاده کنند.
وی با تاکید بر پرهیز از مصرف هر گونه غذای سرخ کردنی اظهار داشت: افراد باید توجه نمایند که در این روزها به جهت آلودگی هوا از غذاهای سرخ کردنی و فست فود استفاده نکنند و بیشتر غذاها به صورت بخارپز و یا آب پز باشد. کشاورز در آخر در مورد تغذیه کودکان در این روزها هم بیان کرد: بهترین تغذیه برای کودکان زیر دوسال در این روزها شیر مادر، قطره آهن و ویتامین C است و برای کودکان بالای ۶ سال استفاده میوه و آب میوه ها در کنار تغذیه سالم سفارش می شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.