عوامل مهم در افزایش  احتمال مبتلاشدن به آنفلوآنزا

یسکافه: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علایم بیماری آنفلوانزا شامل تب، سرفه (معمولا خشک)، سردرد، درد مفاصل و عضلات، بی حالی شدید، گلودرد و آبریزش بینی، حضور در مکان های شلوغ و تماس نزدیک با افراد مبتلا را دو عامل مهم در افزایش احتمال مبتلاشدن به این بیماری عنوان نمود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر امیرهاشمی در کارگاه آنفلونزا، درباره اهمیت تشکیل کارگاه ها و جلسات در ارتباط با سوژه آنفلوانزا، اظهار داشت: سالانه در سراسر دنیا در همه گیری های آنفلوانزا حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر مبتلا می شوند.
وی میزان مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در سراسر دنیا را ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر عنوان نمود و اظهار داشت: برمبنای آخرین آمار استخراج شده از سامانه نظام مراقبت سندرمیک آنفلوانزا، در بیمارستان های تابعه دانشگاه از شروع مهر ماه سالجاری تعداد ۱۶۳۵ مورد با علایم شدید تنفسی بازگشت داشته اند که از این تعداد، ۲۵۱ مورد برمبنای جواب آزمایش مبتلاشدن قطعی به آنفلوآنزا داشته اند، که اکثریت با تشخیص استراحت در منزل و درمان علامتی و آموزش علایم آگهی ترخیص شدند.
افراد در معرض خطر آنفلوانزا
وی زنان باردار، کودکان زیر ۵۹ ماه، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری مزمن، افراد مبتلا به نقص ایمنی و کارکنان بهداشت و درمان را از گروه هایی دانست که بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به این بیماری هستند.
هاشمی زمان کمون بیماری را در حدود ۲ روز و تشخیص بیماری را اغلب بالینی دانست و اظهار داشت: نمونه گیری از حلق، بینی، نازوفارنکس و ترشحات تراشه و ارسال آن به آزمایشگاه های مرجع جهت انجامPCR به تشخیص قطعی بیماری کمک می نماید.
چه زمانی درمان شروع شود؟
هاشمی اشاره کرد: شروع درمان در موارد نیاز، طبق تجویز پزشک و بعد از معاینه و تشخیص بالینی قابل انجام و منوط به آماده بودن پاسخ آزمایش نیست.
وی با اشاره به اینکه برای بیماران پرخطر باید علاوه بر درمان علامتی درمان ضد ویروس شروع شود، اظهار نمود: چونکه شروع درمان اوسلتامیویر در ۴۸ ساعت پس از شروع علایم بیشترین تاثیر را دارد.
دارو به مقدار کافی در اختیار مراکز درمانی قرار دارد
وی با تاکید بر این که دارو به مقدار کافی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است، افزود: توجه به این نکته لازم است که مصرف غیر منطقی داروی آنتی ویرال علاوه بر بار مالی بر سیستم بهداشتی و درمان کشور، سبب ایجاد مقاومت دارویی می شود.
مهمترین راه های احتیاط استاندارد در کاهش امکان مبتلاشدن به آنفلوانزا
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه، رعایت بهداشت دست به صورت مرتب، بهداشت مناسب تنفسی (پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه، استفاده از دستمال و دفع صحیح دستمال) و پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد مبتلا را از مهم ترین راه های احتیاط استاندارد در کاهش امکان مبتلاشدن به آنفلوانزا عنوان نمود.
نوع برخورد کادر بهداشت و درمان در مراکز درمانی با بیماران مشکوک به آنفلوآنزا
هاشمی درانتها درباره نوع برخورد کادر بهداشت و درمان در مراکز درمانی با بیماران مشکوک به آنفلوآنزا اظهار داشت: کارکنان بهداشتی و درمانی مراکز درمانی تابعه باید بر تریاژ مناسب و جداسازی زود هنگام بیمار از سایر بیماران برمبنای دستورالعمل نظام مراقبت سندرمیک، تهویه مناسب تریاژ، محل انتظار بیمار، بخش عفونی و اتاق بیماران، رعایت فاصله مناسب بین بیماران، در اختیار قرار دادن وسایل حفاظت فردی برای کارکنان و بیماران، آموزش نکات لازم به کارکنان، پزشکان، بیماران و همراهان و ثبت مشخصات بیمار در سامانه آنفلوآنزا توجه ویژه داشته باشند.
بر طبق این گزارش، با شیوع بیماری آنفلونزا و لزوم آگاهی کلیه کادر درمان از آخرین دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، پرستاری و پروتکل های درمانی، کارگاه های آموزشی آنفلوانزا به همت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.