سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد اولویت ها و چالش های حوزه سلامت در دهه آینده

یسکافه: سازمان جهانی بهداشت (WHO) فهرستی کامل از اولویت ها و چالش های حوزه سلامت را که بشر در دهه آینده با آنها روبروست ارائه کرده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، این لیست شامل موضوعاتی از مشکلات جسمی ناشی از تغییرات اقلیمی گرفته تا ارائه خدمات درمانی در مناطق درگیر جنگ است که زندگی میلیون ها انسان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
پایگاه اینترنتی “firstpost” در این مطلب لیستی از چالش های اصلی حوزه سلامت در دهه پیش رو را به نقل از این سازمان ارائه کرده که به شرح زیر است:
افزایش اهمیت جایگاه سلامت در موضوعات اقلیمی: تغییرات اقلیمی با نگرانی های جدی در حوزه سلامت هم راه است. سالانه حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر استنشاق هوای آلوده و حوادث جوی که به بحران های انسانی از قبیل کمبود شدید مواد غذایی منجر می شود جان خودرا از دست می دهند. همین طور آلودگی هوا موارد مبتلاشدن به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری مزمن تنفسی را بیشتر می کند.
ارائه خدمات درمانی و مراقبتی در شرایط بحران و جنگ: درگیری ها و بحران های سیاسی در بخش هایی از جهان با موج بی سابقه مهاجرت ها همراه بوده است. با کمبود یا فقدان مصونیت های اجتماعی یا منابع مورد نیاز، افراد ساکن در این مناطق از آنجائیکه بسیار لطمه پذیرند به خدمات اضطراری درمانی و مراقبتی نیاز دارند.
توزیع عادلانه خدمات درمانی: نابرابری درآمدی رو به افزایش است. فاکتورهای سلامت ارتباط نزدیکی با وضعیت اقتصادی اجتماعی دارد؛ بطور میانگین نرخ امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای فقیر ۱۷ سال بیشتر است. همین طور بدیهی است که در این کشورها نیز مناطق پردرآمدتر از خدمات مراقبتی با کیفیت بالاتر برخوردار می باشند.
بهبود دسترسی به مواد دارویی: یک سوم از جمعیت جهان در دسترسی به ابزارها و تجهیزات پزشکی و تشخیص بیماری با کمبود مواجهند. در کشورهای در حال توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه خدمات درمانی بالاست و بخش قابل توجهی از درآمد خانواده ها به خرید دارو اختصاص پیدا می کند.
کنترل بیماری های عفونی: هر سال بیماری های عفونی و حتی بیماری هایی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری می باشند به مرگ میلیون ها انسان منجر می شوند که سهم قابل توجهی از آنان از مردم کشورهای فقیر هستند.
آمادگی برای مواجه با همه گیری بیماری ها: درصورتیکه اقدامات حفاظتی بموقع صورت گیرد هزینه های بالای تحمیلی به کشورها در واکنش به همه گیری بیماری ها اختتام می یابد. درحالیکه گونه های جدید عفونت ها همیشه یک تهدید برای سلامت بشر هستند سرمایه گذاری در سیستم های نظارتی و تقویت زیرساخت های سلامت عمومی بوسیله محدود کردن انتقال بیماری ها، مرگ و میر را می کاهد.
حفاظت از افراد در مقابل محصولات خطرناک: با ظهور صنعت مواد غذایی فراوری شده، رژیم های غذایی ناسالم رو به افزایش است. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد قندی، چربی و نمک عامل یک سوم از بار بیماری ها در جهان است. علاوه بر این، افزایش موارد مصرف سیگارهای الکترونیکی و استعمال دخانیات در بعضی از کشورها عاملی نگران کننده برای سلامت عمومی است.
سرمایه گذاری روی افرادی که از سلامت بشر دفاع می کنند: سرمایه گذاری ناکافی در حوزه آموزش و تربیت نیروی متخصص، درآمد پایین و ساعات کاری طولانی به کمبود نیروی انسانی در حوزه خدمات درمانی و مراقبتی در سراسر جهان منجر گردیده است.
حفظ سلامت نوجوانان: هر سال در سراسر جهان بیشتر از یک میلیون نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله جان خودرا از دست می دهند. این عوامل از شرایط نامساعد به هنگام تولد، روش های درمانی اشتباه در دوران کودکی، خشونت های بین فردی، سوانح جاده ای و احتمال بالای آلودگی به ویروس HIV ناشی می شود.
جلب اعتماد عمومی: اخبار جعلی و کمپین های فعال در شبکه های اجتماعی می تواند لطمه های جدی به خدمات درمانی وارد کند. بطور مثال فعالیت گروه های مخالف با واکسیناسیون همچون موارد مختل کننده در پیشبرد خدمات مراقبتی در سال های اخیر بوده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، از دیگر مباحث و چالش های مطرح شده در این لیست می توان به مواردی چون “استفاده نادرست از تکنولوژیهای جدید و ناآگاهی از محدودیت ها و خطرات احتمالی آنها برای سلامتی در عین مفید بودن تکنولوژی در صورت کاربرد صحیح و اصولی”، “ضرورت استفاده درست از داروها بمنظور حفظ اثرات درمانی آنها و درک اهمیت بحران مقاومت آنتی بیوتیکی در عرصه پزشکی و درمان” و “همچنین اهمیت دسترسی همه افراد به زیرساخت های اولیه بهداشتی نظیر آب سالم برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی” اشاره نمود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.