بیماری که به قاتل خاموش مشهور است را بیشتر بشناسید

به گزارش یسکافه ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: این بیماری بدون علامت است و اگر علامتی نداشته باشد موجب لطمه به اعضای حیاتی بدن همچون قلب، مغز، کلیه و چشم می شود.
حسن عسکرپور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اضافه کرد: میزان مرگ و میر قلبی در این استان ۱۴۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است در صورتیکه این میزان در کشور به ۲۴۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می رسد.
وی با اشاره به اینکه سکته قلبی و مغزی یکسری عوامل خطری دارند که فشارخون بالا از مهمترین این عوامل است، اظهارکرد: میزان سکته قلبی استان ۹۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر بر حسب جمعیت است و این میزان در سطح کشور ۸۱.۷ در ۱۰۰ هزار نفر است.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اشاره کرد: همین طور میزان سکته مغزی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ در ۱۰۰ هزار نفر است و این میزان در کشور ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.
عسکر پور اشاره کرد: درصد شیوع پرفشاری خون در افراد بالای ۳۰ سال استان ۱۹ درصد است در صورتیکه این وضعیت در کشور به ۲۷ درصد می رسد.
وی افزود: درصد چربی خون در استان ۱۸ درصد و در کشور ۲۶.۵ درصد است.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: درباب بیماری پرفشار خون بیان کرد خونی که در سرخ رگ ها جریان دارد نیروی را به دیواره رگ ها وارد میکند که به آن فشار خون می گویند.
عسکرپور اشاره کرد: بالاترین مقدار فشارخون در زمان انقباض قلب به دیواره رگ ها وارد می شود که به آن فشارخون حداکثری یا سیستولی می گویند.
وی بیان کرد: بعد از هر انقباض قلب یک زمان انبساط (استراحت) دارد که در این زمان خون فشار کمتری به دیواره رگ ها وارد میکند این حالت را فشار خون حداقلی یا دیاستولی می گویند.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: اگر فشار خون سیستولی(حداکثری) ۱۴۰ میلی جیوه(واحد اندازه گیری فشارخون) بگذرد یا فشارخون دیاستول ۹۰ میلی جیوه یا بالاتر باشد در اصطلاح به این حالت پرفشاری خون می گویند.
عسکر پور اظهار داشت: ممکنست دو حالت هر کدام به تنهایی یا با هم اتفاق بیفتند.
وی با اشاره به علایم فشار خون بالا اشاره کرد: بدون علامت است و اگر علامتی نداشته باشد موجب لطمه به اعضای حیاتی بدن همچون قلب، مغز، کلیه و چشم می شود. بنا بر این به قاتل خاموش مشهور است.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: در افراد کمی ممکنست فشار خون بالا علائمی همچون سردرد، کوتاه شدن نفس، خون ریزی بینی ایجاد کند که البته این علایم ویژه فشارخون بالا نیستند و ممکنست در بیماری های دیگر هم دیده شود.
عسکر پور با اشاره به عوامل زمینه ساز مبتلاشدن به فشار خون بالا اشاره کرد: مصرف نمک زیاد، چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات، سابقه خانوادگی، استرس و فشار عصبی، دیابت، میزان چربی خون و بالا رفتن سن از عوامل زمینه ساز مبتلاشدن به فشار خون هستند.
وی با اشاره به اینکه نمک متهم اصلی فشارخون بالاست، بیان کرد: مصرف نمک هر میزان است باید به نصف کم کرد و نمکدان را از سفر غذا حذف شود.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن خودرا کم کنید و در حالت طبیعی نگه دارید، (باتوجه به شاخص توده بدنی وزن تقسیم بر قد به توان دو ).
عسکر پور اضافه کرد: ورزش مرتب به میزان ۳۰ دقیقه یا پیاده روی در روز بهترین راه مبارزه با فشارخون است. همین طور مصرف سبزی و میوه روزانه می تواند در پیش گیری از این بیماری موثر باشد.
وی اظهارکرد: مواد غذایی حاوی پتاسیم همچون لوبیا، عدس، نخود، میوه هایی همچون کیوی، پرتقال، طالبی، موز، هلو و لبنیات کم چرب مصرف شود و از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات پرهیز شود.
کارشناس دیابت و فشارخون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اشاره کرد: در سطح کشور از هر ۴ نفر ۳۰ سال به بالا و از ۲ نفر با سن بالای ۵۵ سال یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست.
عسکر پور بیان کرد: درصد شیوع چاقی و اضافه وزن در استان ۲۲.۳ است، در صورتیکه این میزان در کشور به ۲۲.۷ درصد می رسد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.