چند روش برای کنترل استرس روزمره

یسکافه: همه افراد در مراحل مختلف زندگی استرس را تجربه می کنند، این استرس ممکنست در خانه، محل کار، هنگام رانندگی یا به سبب تعامل نادرست با افراد یا دردسرهای روزمره مانند گرفتار شدن در ترافیک گریبان گیر افراد شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، استرس منفی می تواند شما را از احساسات خوب و انجام بهترین عملکردتان از نظر روحی، جسمی و عاطفی باز دارد.
مهمست بدانید که زندگی هیچکس عاری از استرس نبوده و تنها شیوه مدیریت آن اهمیت دارد.
در ادامه چند نکته به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن قلب آمریکا برای مدیریت استرس آورده شده است:
گفت وگوی مثبت با خود
همه افراد در طول روز با خود صحبت می کنند. این گفت وگوها اغلب بطور درونی و ذهنی صورت می گیرد اما برخی ممکنست با خود به صورت بلند نیز صحبت کنند. گفت و گو با خود می تواند مثبت بوده و جملاتی مانند “من می توانم این کار را انجام دهم” یا “همه چیز خوب پیش خواهد رفت” در آن به کار رود و هم چنین می تواند منفی بوده و جملاتی نظیر “من هیچ گاه بهتر نمی شوم” یا “من خیلی احمق هستم” در آن بیان شود.
دقت به این نکته مهمست که گفت وگوهای درونی منفی موجب افزایش استرس می شود اما همین گفت وگوها در صورت مثبت بودن می تواند در آرامش و کنترل استرس به شما کمک نماید.
با تمرین می توانید یاد بگیرید که افکار منفی را به سمت مثبت شدن تغییر دهید. برای مثال بجای جملات منفی زیر از جایگزین های مثبت ذکر شده آنها استفاده کنید:
– من نمی توانم این کار را انجام دهم: من از پس این کار برمی آیم. من تمام تلاش خودرا به کار می گیرم.
– همه چیز اشتباه جلو می رود: اگر مرحله به مرحله پیش بروم، می توانم از پس آن بربیایم.
– من از شرایط موجود متنفرم: من می دانم چگونه با شرایط موجود مقابله کنم، من قبل تر نیز در چنین شرایطی بوده ام.
– من احساس درماندگی و تنهایی می کنم: من در صورت نیاز می توانم از دیگران نیز کمک بگیرم و به اندازه کافی قوی هستم.
– نمی توانم باور کنم که اشتباه کرده ام: من نیز انسانم و همه انسان ها اشتباه می کنند، می توانم اشتباه خودرا جبران کنم.
برای نتیجه گرفتن از گفت وگوی مثبت با خود هر روز چندین بار چنین جملات مثبتی را با خود تکرار کنید. فراموش نکنید که این جملات در تربیت و آموزش به کودکان نیز بسیار مفیدست.
۱۰ روش اضطراری برای توقف فوری استرس
روش های زیر به شما کمک می نماید استرس خودرا به صورت فوری و در لحظه متوقف کنید. توجه داشته باشید که ممکنست برای موقعیت های مختلف به روش های مختلفی نیاز داشته باشید و برخی اوقات تلفیقی از این روش ها کمک می کند:
۱) قبل از صحبت کردن یا واکنش نشان دادن به موقعیت استرس زا تا ۱۰ بشمارید.
۲) چند نفس آرام و عمیق بکشید تا زمانی که احساس کنید بدن شما کمی آرام و شل شده است.
۳) کمی قدم بزنید، حتی اگر این قدم زدن به فاصله میز کار تا سرویس بهداشتی باشد. این قدم ها منجر به توقفی در تنش های شما شده و فرصتی برای فکر کردن به شما می دهد.
۴) یک روش مدیتیشن یا دعا برای خود پیدا کنید که به زمان زیادی نیاز نداشته باشد تا به سعه نظر شما کمک نماید.
۵) اگر موقعیت شما فوری نیست بخوابید و فردا بامداد نسبت به موقعیت استرس زا واکنش نشان دهید. این امر خصوصاً برای ایمیل های استرس زا و درگیری های رسانه های اجتماعی مفیدست.
۶) مدتی از وضعیت استرس زا دور شوید و بعد از آرام شدن اوضاع برای تصمیم گیری و واکنش بازگردید.
۷) مشکلات بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. بجای این که اهتمام کنید همه چیز را یک باره برطرف کنید، قدم به قدم آنرا انجام دهید.
۸) به موسیقی های آرامش بخش یا پادکست های الهام بخش گوش دهید تا به شما در مقابله با خشم کمک کنند.
۹) با افرادی که دوستشان دارید معاشرت کنید، با حیوانات خانگی ارتباط برقرار کنید یا به دیگران به خصوص نیازمندان کمک کنید تا احساس خوبی از آنها دریافت کنید.
۱۰) ورزش کنید یا فعالیت فیزیکی خودرا افزایش دهید، ورزش یک پادزهر عالی برای استرس است.
فعالیت های استرس زدا
انجام کارهایی که از آن لذت می برید، روشی طبیعی برای کاهش استرس و یافتن شادی است. حتی هنگامی که بی حوصله هستید هم کارهای ساده ای مانند پیاده روی، معاشرت با یک دوست یا خواندن یک کتاب خوب می تواند برای شما لذت بخش باشد.
زمانی که استرس احساسات بدی در شما ایجاد می کند، حتی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت خودرا به کارهایی اختصاص دهید که موجب شود احساس خوبی داشته باشید. بعضی از این کارهای مفید برای کنترل استرس در ادامه آورده شده است:
– به کارهای هنری مانند طراحی کردن، رنگ آمیزی، نقاشی کردن یا ساز زدن بپردازید.
– برای تمرکز روی خاطرات خوب به آلبوم های عکس نگاه کنید یا دفتر خاطرات خودرا مرور کنید.
– کتاب، داستان کوتاه یا مجله بخوانید.
– با یک دوست قرار ملاقات بگذارید و با یکدیگر قهوه بنوشید یا غذا بخورید.
– یک ورزش مورد علاقه خودرا مانند گلف، تنیس یا بسکتبال بازی کنید.
– به سرگرمی هایی مانند خیاطی، بافندگی یا ساخت جواهرات مشغول شوید.
– با کودکان یا حیوانات خانگی بازی کنید و اهتمام کنید وقت خودرا در فضای خارج از خانه با آنها بگذرانید.
– به موسیقی گوش دهید یا یک نمایش الهام بخش را تماشا کنید.
– در طبیعت قدم بزنید.
– دوش بگیرید و در صورت امکان در وان آب گرم دراز بکشید.
– مراقبه یا تمرینات یوگا انجام دهید.
– وقت خودرا به باغبانی و نگهداری از گیاهان بگذرانید یا به بازسازی و تزیین خانه خود بپردازید.
– برای پاک کردن افکار منفی از ذهن خود و رهایی از مشغله های فکری در فضای باز بدوید یا دوچرخه سواری کنید.
در نهایت به یاد داشته باشید مهم ترین نکته این است که بتوانید شیوه موثر خودرا برای کنترل استرس پیدا کنید و به محض ورود به موقعیت های استرس زا آنرا به کار گیرید.

منبع: