رفع تدریجی محدودیت ها در اروپا با کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا

یسکافه: مقامات نروژ، دانمارک، جمهوری چک، اتریش و ایتالیا اعلام نمودند قصد دارند محدودیت های اعمال شده بمنظور مقابله با شیوع کروناویروس را کاهش دهند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، در نخستین قدم کاهش محدودیت ها در دانمارک مقرر است مدارس و مراکز مراقبت های روزانه ی این کشور از تاریخ ۱۵ آوریل بازگشایی شوند و نروژ نیز همین اقدام را پنج روز پس از آن صورت خواهد داد.
دانمارک در تاریخ ۱۱ مارس با تعطیلی مدارس، مراکز روزانه، رستوران ها، کافه ها، سالن های بدنسازی و باشگاه ها و مرزهای خود به نخستین کشور اروپایی تبدیل شد که قرنطینه اعمال کرد.
مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک ضمن اعلام نیاز به احتیاط اعلام نمود این اقدامات مانند راه رفتن روی بند است، در صورتیکه بسیار آهسته پیشروی نماییم، امکان سقوطمان وجود دارد و در صورتیکه سریع برویم، امکان اشتباه کردنمان افرایش می یابد. بدین جهت باید در برداشتن محدودیت ها بسیار محتاطانه عمل نماییم.
بگفته وی در صورتیکه دانمارک بسیار سریع به حالت قبل از قرنطینه بازگردد، احتمال شیوع باردیگر و افزایش مبتلایان به کووید-۱۹ وجود دارد که در این صورت مقامات مجبور به اعمال باردیگر ی قرنطینه خواهند شد.
سایر محدودیت ها همچون ممنوعیت تجمع بیش از ۱۰ نفر حداقل تا ۱۰ مه ادامه خواهد داشت و تجمعات بزرگ تر تا ماه آگوست مجاز نخواهد بود.
دانمارک تابحال ابتلای ۵۰۷۱ نفر را به کووید-۱۹ اعلام نموده که از این میان ۲۰۳ نفر جان خودرا از دست داده اند.
شمار قربانیان یک روزه ی ناشی از کروناویروس در دانمارک در یک شنبه به ۷ نفر رسید که نسبت به ۱۴ نفر ثبت شده در روز شنبه و ۱۸ نفر ثبت شده در روز جمعه کاهش داشته است. همین طور شمار مبتلایان جدیدی که در بیمارستان بستری می شوند نیز در این کشور کاهش یافته است.
نروژ نیز می خواهد ممنوعیت سفرهای خانواده ها را که در تاریخ ۲۰ آوریل در این کشور بسیار رایج است، لغو کند. همین طور به آرایشگاه ها و سایر مشاغلی که جهت مقابله با شیوع کروناویروس تعطیل شده بودند، گفته شده می توانند به زودی مجدداً شروع به کار کنند.
ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ بعد از کاهش مبتلایان جدید در کنفرانس خبری از این اقدامات آگاهی داده و اعلام نمود باتوجه به مهار حدودی شیوع کروناویروس در کشور می توان به تدریج محدودیت ها را رفع کرده و کارها را از سر بگیریم. این اقدامات به کمک یکدیگر و در طول زمان به صورت کنترل شده میسر خواهد شد.
اما کمی قبل از دانمارک و نروژ، اتریش اعلام نموده بود قصد برگزاری جشن پس از عید پاک را دارد.
اتریش با ایتالیا که به شدت درگیر شیوع کروناویروس شده هم مرز است. این کشور قصد بازگشایی برخی مغازه ها را دارد اما همزمان مقرر است گردنگیر پوشیدن ماسک را به شکل گسترده تری از تاریخ ۱۴ آوریل اعمال نماید.
زِباستیان کورْتْس، صدراعظم اتریش البته اعلام نموده در صورت افزایش مجدد شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در این کشور ممکنست “ترمز اضطراری” لازم باشد.
بگفته وی، مغازه های کوچک، فروشگاه های سخت افزار و مراکز باغبانی مجاز به بازگشایی خواهند بود اما تعداد کمی از افراد اجازه ورود و تجمع در مغازه ها را خواهند داشت که همگی نیز باید از ماسک استفاده کنند. فروشگاه ها و مغازه های بزرگ تر از تاریخ یکم می مجاز به بازگشایی هستند.
بسته به آمار مبتلایان و قربانیان جدید کووید-۱۹ در اتریش که از تاریخ ۱۶ مارس وارد قرنطینه شد، رستوران ها، هتل ها و مدارس می توانند اواسط ماه مه بازگشایی شوند.
استفاده از ماسک همانطور که الان در مغازه های اتریش الزامی است، در حمل و نقل عمومی نیز الزامی خواهد شد.
وضعیت شیوع کروناویروس در اتریش در هفته آینده برای تصمیم گیری درمورد برگزاری جشن پس از عید پاک تعیین کننده خواهد بود.
تابحال اتریش شاهد ابتلای ۱۲ هزار و ۶۳۹ نفر به کووید-۱۹ و جان باختن ۲۴۳ نفر در جمعیت ۸.۹ میلیون نفری خود بوده است.
در جمهوری چک نیز که در تاریخ ۱۲ مارس اعلام وضعیت اضطراری شده و از چهار روز پس از آن مرزهای کشور بسته شدند، مقرر است بیشتر مغازه ها از روز پنج شنبه بازگشایی شوند.
هم اکنون سوپرمارکت ها، داروخانه ها و فروشگاه های باغبانی در چک مجاز به فعالیت هستند. بنا بگفته وزیر صنعت و تجارت این کشور، مغازه هایی که مقرر است بازگشایی شوند، شامل فروشگاه های فروش مصالح ساختمانی، لوازم سرگرمی و دوچرخه هستند.
کلیه فروشگاه ها ملزم به داشتن مواد ضدعفونی کننده و دستکش های یکبار مصرف در ورودی های خود برای مشتری ها هستند و رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی نیز همچنان الزامی خواهد بود.
فروشگاه های بیشتری ممکنست پس از عید پاک در چک بازگشایی شود و دولت این کشور روز دوشنبه طرحی را برای کاهش ممنوعیت های مربوط به مسافرت به خارج از کشور برای مسائل کاری، ملاقات با خانواده یا موارد پزشکی پیشنهاد نمود. البته هر کسی که از سفر به این بازگردد باید تحت قرنطینه دوهفته ای قرار گیرد.
جمهوری چک تابحال در بین جمعیت ۱۰.۷ میلیون نفری خود ۵۰۱۷ مورد مبتلاشدن به کووید-۱۹ و ۸۸ قربانی ناشی از آنرا ثبت کرده است.
جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا نیز در حال رایزنی با متخصصان و مشاوران پزشکی است تا درمورد تسهیل وضعیت قرنطینه سراسری این کشور که تقریباً تمامی کسب وکارها را حداقل تا تاریخ ۱۳ آوریل متوقف کرده، تصمیم گیری کند.
بگفته مقامات این کشور، کسب وکارها و تجارت های مربوط به بخش کشاورزی و بهداشتی و شرکت های تجهیزات مکانیکی در رابطه با آنها می توانند در اواسط آوریل بازگشایی شوند.
در صورت کاهش تعداد موارد و مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس، محدودیت های اجتماعی می تواند به صورت تدریجی با بازگشایی برخی مغازه ها کاهش یابند اما کافه ها و رستوران ها کماکان بسته باقی خواهد ماند. قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی نیز همچنان به قوت خود باقی می مانند.
بنا بر گزارش اسکای نیوز، کشورهایی مانند ژاپن و سنگاپور به نمونه هایی برای احتیاط بیشتر مقامات اروپایی جهت رفع محدودیت های قرنطینه تبدیل گشته اند. هردوی این کشورهای آسیایی بعد از کاهش محدودیت های قرنطینه با موجی از شیوع جدید مواجه گشتند که ژاپن را مجبور به اعلام وضعیت اضطراری برای توکیو و شش منطقه دیگر و سنگاپور را به آغاز قرنطینه منطقه ای یک ماهه مجبور کرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.