از نحوه صدور گواهی فوت برای جانباختگان کرونایی تا حواشی یک فیلم در فضای مجازی

به گزارش یسکافه سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی روند صدور گواهی فوت برای مبتلایان یا افراد مشکوک به کرونا، اظهار داشت: هیچ کس نمی تواند پزشک را مجبور به تشخیص خاصی کند و او باید برمبنای تشخیص خود موارد فوت را لحاظ کند. موضوع مطرح شده در ابلاغ معاونت درمان، این بود که فرم پنومونی هم در اطلاعات پرونده فرد مبتلا به پنومونی کرونایی، وجود داشته باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، ضمن تبریک آغاز هفته سلامت در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش سفرهای بین استانی، اظهار داشت: کسانی که سفرهای غیرضروری دارند باید بدانند سلامت خودرا به خطر می اندازند.
وی با اشاره به وجود ترافیک در بعضی استان های کشور به دنبال عدم اجرای طرح ترافیک، اضافه کرد: باتوجه به بازگشایی های اتفاق افتاده ترجیح ما این است که افراد با اتومبیل شخصی خود به مقاصد خود بروند. حالا اولویت ما قطع زنجیره انتقال است و نه آلودگی هوا یا ترافیک؛ اما توجه کنید هیچ کشوری نمی تواند قرنطینه الزامی را طولانی مدت دنبال کند و الان بیشتر کشورها به سمت بازگشایی ها رفته اند. بازگشایی مجدد مشاغل کم خطر هیچ جایگزینی ندارد و جوامع نیز توان تعطیلی طولانی مدت را ندارند اما فراموش نکنید که بازگشایی ها به هیچ عنوان مترادف با حذف بیماری نیست بلکه رعایت سفارش های بهداشتی بیش از گذشته مهمست.
جهانپور اضافه کرد: حالا نیز جمعیت دانشجو و دانش آموز که حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت را شامل می شود همچنان باید در منازل باشند و باتوجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها آمدن این افراد به بیرون از منزل توجیهی ندارد. از طرف دیگر همچنان یک سوم کارکنان دولت نیز به صورت دورکاری فعال می باشند. اما، نتیجه عدم توجه به سفارش های بهداشتی در ایام فعلی در ایام آتی مشخص خواهد شد.
بررسی حواشی یک فیلم در فضای مجازی وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص موضع وزارت بهداشت درباب فیلم انتشار یافته در فضای مجازی که نشان دهنده نوشیدن ادرار شتر توسط یک شخص بود، اظهار داشت: ما ناظر بر حریم خصوصی افراد نیستیم و وزارت بهداشت به این مساله ورود نمی کند، این مشکلات شخصی افراد است که به این صورت نمود بیرونی پیدا می کند. معمولا وقتی شخصی می خواهد گزاره غلطی را بیان کند که خودش نیز از نادرست بودن آن باخبر است، به هر کاری متصل می شود، به شکلی که با نسبت دادن آن به مقدسات می کوشد کاری کند که افراد برای اعتراض جرات کافی نداشته باشند. البته موضوعی که عده ای از آن تحت عنوان طب اسلامی یاد می کنند بارها توسط بزرگان این علم و بزرگان علم حدیث رد شده است و این کار بیشتر یک نوع مغالطه مقدس نام می گیرد. علم طب، تجربی است و تک تک گزاره های آن قابل اصلاح و ویرایش است. گزاره های طبی در طول تاریخ تجربه شده و اگر سودمند نباشد کنار می رود.

چگونگی صدور گواهی فوت مبتلایان یا افراد مشکوک به کرونا وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباب پروسه صدور گواهی فوت در مورد مبتلایان به کرونا یا افراد مشکوک به کرونا، اظهار داشت: در گواهی فوت سه علت به ترتیب به صورت زمینه ای، ثانویه و نهایی است که پزشک بنابر تشخیص خود آنرا پر می کند. هیچ کس نمی تواند پزشک را مجبور به تشخیص خاصی کند و او باید برمبنای تشخیص خود موارد فوت را لحاظ کند. موضوع مطرح شده این بود که فرم پنومونی هم در اطلاعت پرونده فرد مبتلا به پنومونی کرونایی، وجود داشته باشد. اعلام آمار فوت شدگان بر اثر کرونا نیز برمبنای همین گواهی های فوت اعلام می شود.
وی ادامه داد: ابلاغ معاونت درمان دراین زمینه، دستورالعمل طبیعی است. علت ثانویه در گواهی فوت می تواند کرونا باشد و این گواهی توسط پزشک صادر می شود. من پزشک که ۴ صفحه گواهی فوت را پر می کنم و در هر صفحه دو مهر می زنم و علت مرگ را می نویسم و جواز فوت و دفن را صادر می کنم، ۸ بار مهر و امضا کرده ام. هیچ وزیر بهداشت و معاون وزیری نمی تواند به پزشک بگوید علت فوت در گواهی فوت را چیز دیگری به جز کرونا بنویسد. هر پزشکی که می دانست بیمار به سبب مبتلاشدن به کرونا فوت کرده و ننوشته، مقصر است. وقتی گواهی صادر می شود، آنچه اتفاق افتاده و قطعی است را باید گواهی کرده باشد و اگر چیزی جز آن نوشته، گواهی فوت خلاف صادر گردیده است.

سناریویی جدید برای تحریم ایران
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ماجرای واردات کیت های تشخیصی کرونا از کره جنوبی بیان کرد: این ماجرا در رسانه های معاند مطرح گردیده است و بنده هم تاکید دارم که نام این شبکه ها را معاند بگذاریم. برخی شبه رسانه ها به خدمات امنیتی وابسته هستند و برای ما شناخته شده اند. این گزارش ضد و نقیض و عجیب و غریب با کلماتی مثل سپاه و بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انتشار یافته و در حاشیه آن ماجرای کیت تشخیصی کرونا را هم مطرح و عبور کرده اند. به محض این که این گزارش را برای من فرستادند، مطمئن شدم محموله خریداری شده کیت که توسط شرکتی در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده به مقصد نمی رسد. اتفاق این بود که قرار بود این کیت وارد ایران نشود و سوییفت به بهانه قوانین تحریمی کنسل شد و پیش از آن، پیوست رسانه ای برای آن به وجود آورده اند. این شرکت یکی از زیرمجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام بود و سوال ما این است که اگر این کیت یا تجهیزات پزشکی تحریم نیست، چرا این سوییفت کنسل شد و اگر تحریم هست که این همه ادعا در خصوص این که دارو و تجهیزات تحریم نیست چگونه توجیه می شود؟.
وی ادامه داد: از طرفی ادعا شد که این شرکت کره ای مخابراتی است و ربطی به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. نمایندگی انحصاری این شرکت منتشر گردید که از فوریه ۲۰۲۰ برای دو سال به صورت انحصاری نمایندگی توزیع این کیت ها را در آسیا و خاورمیانه بر عهده دارند. مجموعه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) از روز نخست شیوع ویروس کرونا در کشور در کنار وزارت بهداشت قرار گرفت. سامانه ۴۰۳۰ و افزایش تولید ماسک هم مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. شخصی که در این میان از سازمان غذا و دارو نام برده می شود دو سال است که مسئولیتی در سازمان غذا و دارو ندارد. از طرفی این شرکت خصوصی نیست و منافعی ندارد. اگر کیت تشخیصی تهیه می شود برای روستاها و نقاط دور افتاده و توسعه تست های کروناست که در کنار کیت های تولید داخل بتوانیم به صورت وسیع تر تست کرونا را انجام دهیم. باید مشخص کنند که جایگاه آنها در کنار مردم ایران است یا در مقابل مردم؟ هیچ نقطه سومی هم وجود ندارد این یک دو قطبی است که یا باید کنار ایران باشند و یا مقابل ایران؛ دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ بهانه سیاسی نباید در دنیا تحریم شود، اما این کار با واسطه یا بی واسطه توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است و هیچ پوشش رسانه ای هم برای آن نتوانستند ایجاد کنند. حتی افرادی که ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران هم ندارند به صورت مکرر اعلام نموده اند که در این مورد ایران راست می گوید.
وزارت بهداشت، تنها مرجع اعلام آمار کرونا وی در پاسخ به سوالی درباره صحبت های مطرح شده در مورد آمارهای ابتلای قطعی کرونا در کشور، اضافه کرد: موارد منفی کاذب و شناسایی نشده وجود دارد، اما در آمارهای وزارت بهداشت چنین آماری نداریم. برخی فکر می کنند چیز جدیدی کشف کرده اند و می گویند آمارهای واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می نماییم موارد شناسایی شده است، اما مواردی که شناسایی نکردیم قابل اعلام نیست. فقط چیزی که مستند داریم و قطعی است را اعلام می نماییم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از اندازه اصرار نکنند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت افزود: ما مسئولیتی دراین زمینه نداریم که اگر کسی گفته آمار را قبول ندارد، در زمینه آن صحبت نماییم. برخی افراد کارشناس شمارش رای هستند تا شمارش علت مرگ و میر؛ دوستان باید در حوزه ای اظهار نظر کنند که تخصص دارند. هیچ کدام از این افراد در زمینه علت فوت تخصص ندارند. این افراد در زمینه سابقه شمارش رای تخصص دارند، اما علت فوت خیر، بدین سبب پاسخی در مورد این اظهار نظرها ندارم. اگر کسی کارشناس پزشکی قانونی می باشد و می تواند تفکیک کند که مرگ و میرها به چه علت است، ما هم در کلاس درس آنها شرکت می نماییم.
وی درباب خارج نشینانی که نسبت به صحبت آمار اعلامی از طرف وزارت بهداشت مواردی را مطرح می کنند، اظهار داشت: برخی افراد در کشورهایی هستند که ۹ تا ۱۰ درصد موارد شناسایی شده، فوت کرده اند و بعد می گویند در ایران آمار مرگ و میر مشکوک است، در صورتیکه اول باید از دولت همان کشور سوال کنند که چطور ممکنست ۹ تا ۱۰ درصد شناسایی شده ها در آن کشورها فوت کنند؟.

تاکید بر ضرورت تکمیل پرونده مبتلایان به کووید۱۹
وی درباب نامه وزیر بهداشت به روسای دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص تکمیل پرونده مبتلایان به کرونا، اشاره کرد: پیش از این که وزیر بهداشت این ابلاغیه را اعلام نماید، معاون درمان وزارت بهداشت هم این مساله را برای رفع اشکال ترخیص جسدهای متوفیان صادر کرده بود. گفته می شد شرح حال، علامت و سی تی اسکن می تواند برای پزشک موضوع را مشخص نماید و از درج کلمه مشکوک برای متوفیان خودداری شود. قسمتی از آمار متوفیان این است که تست مثبت ندارند، اما در آمار ما بعنوان مبتلا به کووید ۱۹ درج شده است برای اینکه برمبنای شرح حال و علایم و سی تی اسکن، پزشک به این تشخیص رسیده بود. ما معتقدیم آنچه که در گواهی های فوت و جوازهای دفن بعنوان کرونا آمده است بیش از آمار تست PCR است و تعداد آمار مبتلایان فوت شده که در گواهی فوت کلمه کرونا درج شده، بیش از آمار تست قطعی متوفیان است؛ این ابلاغیه موجب شد که اجساد تعیین تکلیف شوند.
جهانپور افزود: وزیر بهداشت برای افراد بستری و تکمیل پرونده ها بخشنامه جدید صادر کردند که به دنبال آن اعلام گردید که تست های PCR حتما در پرونده ی بیماران درج شود برای اینکه این شائبه مطرح شده بود که برخی مراکز برای رایگان نشدن درمان بیماران کووید ۱۹ ممکنست کد دیگری برای بیمار ثبت کرده باشند، اما حالا همه مراکز موظف می باشند که تست PCR چه منفی و چه مثبت را در پرونده بیمار درج کنند. در شرایط طغیان و بحران ممکنست در سرعت تشخیص و درمان اشکالاتی وجود داشته باشد؛ پرونده همه بیماران باید تکمیل شده و نقصها آن برطرف شود، برای اینکه در آینده مطالعات علمی در زمینه این بیماران صورت خواهد گرفت و باید پرونده های بیماران کووید ۱۹ تکمیل باشد. امروز که بار مراجعه به بیمارستان ها کاهش یافته است، باید این آگهی به بیمارستان ها داده شود که پیش از گذشت زمان، نقصها احتمالی برطرف شود. اگر باز هم کمیته اپیدمیولوژیک به نتیجه برسند که نقصها دیگری وجود دارد، حتما اعلام خواهد شد که نقصها برطرف شود. ده ها هزار نفر مشکوک به کرونا در کشور بستری شده اند و این اطلاعات برای مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار مهمست.
جهانپور، درباره آمار مبتلایان تهران اظهار نمود: چند بیمارستان در تهران از خدمت رسانی کرونا خارج شده اند. اساسا تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان نسبت به هفته های گذشته در تهران کاهش یافته و امیدواریم این روند حفظ شود.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چرایی میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی اظهار داشت: اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم، این عدد در ایران پایین تر است، اما همزمان باید تعداد بهبود یافتگان هم در نظر گرفته شود. تعداد بهبود یافتگان افزایش یافته و تعداد موارد فعال در کشورهای اروپایی بیشتر است. شناسایی و اقدام زود هنگام در ایران منجر به این شد که موارد بهبود یافته افزایش پیدا کند؛ همه افراد بهبود یافته نیز مشخصات موجودی دارند. اگر گفته می شود قسمتی از مبتلایان در ایران شناسایی نشده اند، این سهم شناخته نشده در اروپا بمراتب بیشتر است، حتی اگر تعداد تست بیشتری انجام داده باشند. بنا بر این سهم و درصد مرگ و میر در این کشورها بیشتر نشان داده می شود.

احتمال اثربخشی واکسن “ب ث ژ” در کاهش عواقب کرونا
وی ادامه داد: مطالعاتی وجود دارد که احتمال می دهد در کشورهایی که واکسن «ب ث ژ» زده اند رابطه ای بین شدت و عواقب ویروس کرونا با زدن این واکسن وجود دارد، البته این مساله فعلا یک احتمال است و هنوز قطعی نیست.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار داشت: پروتکل های درمانی ما و آزادی نسبی پزشک در ایران در زمینه تجویز دارو و در دسترس بودن دارو در زمینه کرونا موضوع بسیار مهمی است. هیچ داروی سرپایی نداریم که برای بیمار تجویز شود و بیمار نتواند دارو را تهیه نماید. پروتکل های سفارش شده توسط پزشکان برمبنای برخی مطالعات، تاثیر نسبی داشته و در نتیجه اقدامات زودهنگام شاید سبب عاقبت خوب برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده است. حدودا اطمینان داریم بعضی از بیماران ما که امروز ترخیص می شوند، اگر در اروپا و آمریکا بودند، شاید در جمع فوت شدگان قرار می گرفتند. تجویز و تشخیص پزشکان ما در خیلی از مراکز، بیماران را نجات داده است. اگر قرار بود برمبنای پروتکل های اروپایی رفتار نماییم، درصدی از بیماران ممکن بود در لیست فوت شدگان قرار بگیرند، اما در ایران بهبود یافته و مرخص شده اند.

وی با تاکید بر نقش نظام شبکه بهداشتی کشور در کنترل کرونا، اشاره کرد: نباید نظام شبکه و خانه بهداشت و مراقب سلامت و سامانه ۴۰۳۰ را دست کم بگیریم. این موارد در مدیریت کرونا و کاهش مراجعه به بیمارستان ها و شناسایی زودهنگام بیماران موثر بود. این درحالی است که نمی توانیم از نقش بهورزان در این میان غافل شویم. نقش و جایگاه بهورز و خانه های سلامت در بسیج ملی مقابله با کرونا به خصوص در مرحله غربالگری مشخص است. بار اصلی در بسیج ملی مقابله با کرونا در زمینه غربالگری و پایش بر دوش سیستم بهداشتی کشور بوده و امروز بعنوان روز اول هفته سلامت نیز با عنوان «بهورزان، مراقبان سلامت و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا» نام گذاری شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار تفکیکی گروه های سنی اظهار داشت: این آمار در اسفند ماه اعلام گردید و در مقاطع مختلف زمانی می توان این میانگین را تهیه کرد. برمبنای آخرین گزارش های اپیدمیولوژیک، سن مبتلاشدن به کرونا به صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است. کمیته اپیدمیولوژیک به صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می کند.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی از سایر کشورها و انجام پروازها اظهار داشت: هر گروهی از دانشجویان ایرانی که وزارت بهداشت در زمینه بازگشت آنها اطلاع داشته، پروتکل ها را برای آنها اجرایی کردیم. بعضی از همین افراد که مشتاق بودند به کشور بازگردند، این افراد در آن کشورها به سفارت ایران تعهد دادند ولی در ایران قواعد مقرر شده را تمکین نکردند و می خواستند از قرنطینه بیرون بروند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارائه راهکارهای برای مقابله یا درمان کرونا توسط کارشناسان دعوت شده به شبکه ها تلوزیونی، اظهار داشت: وزارت بهداشت اسامی کارشناسان در موضوع های مختلف به شورای سیاست گذاری صداوسیما اعلام می کند، اما از طرفی تعداد شبکه های رادیویی و تلویزیونی آن قدر زیاد است که قادر به تامین کارشناس برای حضور در همه برنامه ها نیستیم. شاید یک برنامه سازی می خواهد عقب نماند و می گوید اگر بوی نارنج را استشمام کنید، دیگر کرونا نمی گیرید. ما نمی توانیم همه این اظهار نظرها را رصد نماییم و دراین زمینه شما خبرنگاران هستید که این موضوعات را به اطلاع ما می رسانید. قسمتی از اظهار نظرها ممکنست جرم باشد و اگر مداخله در درمان باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از تجربه های چین برای مقابله با کرونا اظهار نمود: چین تجربه هایی دراین زمینه داشته و انتقال تجربه های چینی ها در هفته های اولیه سودمند بود. البته این به مدلول اجرایی کردن صد در صد آن تجربیات نیست. به هر حال ما محققانی در کشور داریم که تدبیرهایی را در نظر می گیرند ولی ما مدل خودمان را داریم. تا امروز هم مدل ایران برای مقابله با کرونا قابل دفاع است. تابحال ۸ هفته از آغاز این بیماری در کشور می گذرد و روند افزایشی و ثبات نسبی و کاهش داشتیم. همزمانی این بیماری در ایران با سایر کشورها سبب شد که راحت تر بتوانیم از توفیق نسبی صحبت نماییم. اگر این همزمانی وجود نداشت نمی توانستیم این حرف را بزنیم. البته همه کارها مطلوب و صد در صدی نیست، اما نمره قابل قبولی دارد. اگر به دو ماه گذشته برگردیم، با مجموع هزینه ها و خساراتی که در ابعاد مختلف دیدیم، توفیق نسبی داشتیم و کمتر کشوری با ابعاد این بحران در ایران روبه رو شده و با این حجم از خسارت مرحله را طی کرده است.
جهانپور درباره اینکه برخی متخصصان زنان، خانم های حامله را به سبب شیوع ویروس کرونا تشویق به سزارین می کنند، اظهار داشت: اگر سقف سزارین پزشک و بیمارستان پر شود، امکان انجام زایمان های بعدی ممکن نیست البته این امکان هست که مجوز سزارین فوری به سبب کرونا صادر شده باشد اما من تابحال چنین مجوزی ندیده ام.
وی درباره گلایه سازمان نظام پزشکی درباره کمبود سهمیه ماسک مطب ها، اظهار داشت: رئیس نظام پزشکی اعلام نموده بود که حواله ۴۱۵ هزار عدد ماسک سه لایه جراحی به این سازمان ارائه شده اما تعداد حواله ها به بیش از یک میلیون رسیده است، ایشان دغدغه درستی دارند اما اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام نموده است که ما هیچ مشکلی در تامین اقلام حفاظتی پزشکان در مطب ها و بخش خصوصی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کس تصویر روشنی از آینده این ویروس در کشور ندارد، اظهار داشت: همه آنچه اعلام می شود گذشته نگر است و امیدواریم روند کاهشی مبتلاشدن و مرگ و میر ناشی از بیماری طی روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد. قسمتی از مردم لاجرم از مترو و اتوبوس استفاده می نمایند و بررسی های ما نشان میدهد رعایت مردم خیلی خوب بوده است اما برخی خطوط در بعضی ساعات فاصله گذاری اندکی کمتر رعایت شده است که به مردم سفارش می نماییم از ماسک استفاده کنند اما به هیچ عنوان نباید فکر کنید که زدن ماسک می تواند سبب شود که حفظ فاصله با فرد کناری خودرا فراموش کنید.
وی درباب بازگشایی پاساژهای سربسته از روز گذشته و نحوه فعالیت این مراکز، اضافه کرد: در اماکن عمومی نظارت با هیئت مدیره پاساژها است و در مورد غرفه ها مسئولیت اجرای پروتکل با صاحب مغازه یا غرفه است و نظارت آن نیز بوسیله وزارت بهداشت ورود خواهند کرد اما گزارش موارد تخلف توسط مردم صورت می گیرد.

زمان بازگشایی اماکن مذهبی
وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی اماکن مذهبی بیان کرد: درباره وجه شرعی موضوع، علمای عظام و مقام معظم رهبری تکلیف را مشخص کردند و از نظر جنبه سلامتی باید بگویم، هر گونه بازگشایی زودهنگام خطرناکست و جایی که لزوم ندارد، باید صبر بیشتری برای بازگشایی داشته باشیم. به هیچ عنوان با حضور مردم در تجمع های مذهبی مشکلی نداریم و اولویت های بعدی ما بعد از فروکش کردن شیوع بیماری، بازگشایی اماکن مذهبی است. باید توجه داشت آن زمان که دورکاری نبود، دورکاری در مذهب شروع شده بود و عبادت فردی و ارتباط از دور مطرح بود و از دور هم امکان وصال برقرار است.
او افزود: بازگشایی مشاغل و پاساژها برای چرخش اقتصاد و معیشت مردم انجام شده است و تردد ضروری برای تامین نیازها صورت می گیرد، البته باید توجه داشت، بازگشایی در بخش های مختلف مسابقه نیست و گروه های مذهبی باید دقت و وسواس بیشتری داشته باشند تا خدشه بیشتری به سلامت مردم وارد نشود چونکه پایبندی افراد مذهبی و متشرع به حقوق عامه مثل سلامت بیشتر است و ما آرزو داریم اماکن مذهبی با فروکش کردن بحران کرونا هرچه سریعتر بازگشایی شوند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.