رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: نگرانی شدید ما خستگی کادر درمان و پر شدن تخت های بیمارستانی است

به گزارش یسکافه بوشهر دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: هر گونه تجمعی می تواند منجر به بیماری و مرگ شود و با وجود علم به این مورد مراسمات برگزار می گردد و حتی گزارش هایی داریم که در عروسی ها بالغ بر ۶۰ الی ۷۰ نفر مثبت اعلام می شود.
سعید کشمیری در گفتگو با ایسنا درباره شرایط استان بوشهر و انتشار کرونا عنوان کرد: در این زمان میزان نمونه گیری را بالا برده ایم به این دلیل که می خواستیم تمام افرادی که در تماس با موارد مثبت قبلی بوده اند را مورد آزمایش قرار دهیم و این طبیعی است که وقتی یک اپیدمی در مراحل صعودی قرار می گیرد نمی توان روزانه در مورد آن صحبت کرد و بهتر است که وضعیت هفتگی تحلیل شود و چون اعلام آمار روزانه ممنوع شده است بنابراین به نظرم رسید که سیر صعودی و هفتگی را به اطلاع مردم برسانیم.
وی افزود: من قبلا هم گفته بودم که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم مبتلا و خوب شده اند و می دانید که حدود ۴۰ درصد بیماران هیچ علامتی ندارند و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا احتیاج به بستری شدن در بیمارستان دارند. قبلاً روزانه ۵ نفر بستری داشتیم اما الان به صورت همزمان ۶۰ نفر به بالا موارد مثبت بستری داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار نمود: از زمانی که آمار مبتلایان در استان بوشهر روند صعودی پیدا کرده است ما نامه نگاری کرده و مبحث را به اطلاع وزیر بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا رساندیم و این مورد در ستاد ملی عنوان شد که رئیس جمهوری آنرا در قالب خاص برای شهرهای مختلف موکول کرد که در جلسه امروز تصمیماتی دریافت شده و شنبه ابلاغ خواهد گردید.

هر گونه تجمع منجر به بیماری و مرگ می شود
کشمیری با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل ها در سطح جامعه اظهار داشت: مردم در جریان هستند که هر گونه تجمعی می تواند منجر به بیماری و مرگ شود و با وجود علم به این مورد مراسمات خویش را برگزار می نماید و حتی گزارشهایی داریم که در عروسی ها بالغ بر ۶۰ الی ۷۰ نفر درگیر می شوند. مراسم خاکسپاری و ختم هم همین قدر می تواند خطرناک باشد. ادارات شلوغ و پرازدحام هم به همین شکل، بخصوص در این ایام که هوا گرم است و افراد در محیط های بسته کنار هم قرار می گیرند و وجود حتی یک نفر آلوده می تواند همه را درگیر کند.
وی تصریح کرد: استفاده نکردن از ماسک، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و حتی حرف زدن عادی بدون استفاده از ماسک و فاصله می تواند بیماری را منتقل کند. اینکه همدیگر را می شناسیم دلیل نمی گردد که از وضعیت سلامت هم آگاه باشیم، اینکه دور هم نشسته و صحبت نماییم و یا در جمع های کوچک و آشنا ماسک را برداریم و هشدارها را نادیده بگیریم صحیح نیست.

نگرانی شدید در مورد خستگی کادر درمان و پر شدن تخت ها
دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر عنوان کرد: الان نگرانی شدید ما خستگی کادر درمان و پر شدن تختهای بیمارستانی است. هر چقدر هم توان درمان را افزایش دهیم اگر به شکل کنترل نشده بیمار وارد سیستم شود بطور قطع گرفتار مشکل خواهیم شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد تعطیلی مراکز بهداشتی به ایسنا اظهار داشت: در عسلویه دو مرکز بهداشت و یک آزمایشگاه تعطیل شده است که البته آزمایشگاه مقرر است با جایگزینی نیروها باردیگر به فعالیت خود ادامه دهد. این خیلی اتفاق بدی است که مرتبا هم تکرار می شود چون در این مراکز خدمات دهی به مردم صورت می گیرد و همه اینها می تواند به ما ضربه بزند. پیشنهاد ما یک محدودیت وسیع به مدت حداقل یک هفته است که کل استان بازار و اصناف و ادارات با کمترین حالت ممکن به فعالیت خود ادامه دهند و مردم حتی بین شهرستانی هم رفت و آمد نکنند تا پیک صعودی بیماری کنترل شود.

اگر این وضعیت ادامه یابد در بیمارستان ها مشکل خواهیم داشت
سعید کشمیری در مورد وضعیت بیمارستان ها اظهار نمود: هم اکنون در بیمارستان ها مشکل نداریم اما اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند و کنترل نشود اساسا گرفتار مشکل خواهیم شد. عمده تخت های بیمارستان شهدای خلیج فارس به خدمات دهی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته است ضمن اینکه بخش هایی که بقیه بیمارستان ها فاقد آن بوده اند مثل نوزادان، آندوسکوپی و دیالیز کار خویش را ادامه می دهند اما سایر خدمات برای بیماران تصادفی و داخلی را به بیمارستان های دیگر هدایت کرده ایم. هر چند در این بیمارستانها هم بخش بیماران حاد تنفسی وجود دارد و به بیماران خدمات می دهند.

از مردم عادی نمونه گیری تصادفی انجام نمی شود
وی اظهار نمود: از مردم عادی نمونه گیری تصادفی صورت نمی گیرد و الان فقط از بیماران علامت دار و افراد دارای بیماری زمینه ای و بیماران صدمه پذیر تست گرفته می شود. هم اکنون ظرفیت تست الان ۴۰۰ نمونه در روز است اما هفته آینده با راه اندازی آزمایشگاه در برازجان ظرفیت ما افزایش خواهد یافت و امیدواریم که تا آخر هفته آزمایشگاه جنوب استان هم راه اندازی شود.
این مسئول در مورد وضعیت شهرستان ها تصریح کرد: در هر شهرستان بخش مخصوص بیماران کووید ۱۹ راه اندازی شده و به خصوص در شهرستان کنگان برای جنوب استان، گناوه در شمال استان، و بیمارستان شهید گنجی در برازجان که بیماران کرونا را پذیرش و کار درمان را انجام می دهند و در صورت نیاز هم به بیمارستان شهدای خلیج فارس منتقل خواهند شد.

الان زمان عروسی نیست
دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر سفارش کرد: الان زمان عروسی نیست، الان زمان برگزاری مهمانی و دورهمی نیست. حتی عکس دسته جمعی هم نمی توانیم بگیریم چون فاصله بین افراد باید ۲ متر باشد. الان وقت تشکیک نیست که راست می گویند یا دروغ! واقعیت این است که تعداد بستری ها بالا است و پرستاران و پزشکان ما بعد از ۴ ماه تلاش شبانه روزی با این پیک صعودی رو به رو شده اند و عده زیادی از همکاران ما خود مبتلا شده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تنها کمکی که مردم می توانند به ما کنند این است که رعایت کنید تا مبتلا نشوید. موارد بهداشتی و پروتکل ها و هشدارهای مورد نیاز بارها و بارها توضیح داده شده است.

ادارات متخلف توبیخ می شوند
کشمیری خاطرنشان کرد: خواهش می کنم از برگزاری عروسی، جشن تولد، مهمانی ها و دورهمی های دوستانه خودداری شود. بدون ماسک در جامعه حاضر نشوید، مردم این را بدانند که در هر جمعی امکان دارد یک فرد ناقل بدون علامت وجود داشته باشد که می تواند همه را درگیر کند. موارد تخلف در ادارات هم گزارش می شود و حتی تذکر کتبی هم داده می شود. برای ما فرقی نمی کند که چه کسی باشد و چه پست و مقامی داشته باشد و اساسا به ادارات متخلف نامه ارسال می شود و تذکر و توبیخ صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال حتی اگر باز هم قرنطینه ایجاد نماییم و با اعمال محدودیت ها آمار را به صفر برسانیم لازمه حفظ این آمار رعایت مردم است که اگر رعایت نشود باز هم آمار بالا می رود. طبق رصدهایی که داشته ایم در یک هفته گذشته و با رشد آمار مبتلا شدن به کرونا رعایت فاصله گذاری استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده وضعیت بهتری پیدا کرده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.