مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه: چاقی کودکان با اختلالات روانی در بزرگسالی هم راه است

یسکافه: مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، اظهار داشت: داشتن الگوی غذایی متنوع برای پیش گیری از مبتلاشدن به بیماری های مزمن ضروری می باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، مرجان عجمی، اضافه کرد: اضافه وزن و چاقی در کودکان سنین قبل از مدرسه به یک مشکل سلامت عمومی تبدیل گشته است. شواهد نشان میدهد مواجهه زودهنگام با شیوه زندگی ناسالم همچون مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پرنمک و یا سرشار از قند و شکر مثل انواع فست فودها و شیرینی جات با خطر افزایش وزن و ابتلاء به بیماری های مزمن، مانند دیابت ملیتوس و بیماری های قلبی عروقی مرتبط می باشد.
وی افزود: بعلاوه کودکان چاق به احتمال زیاد به بزرگسالان چاق تبدیل خواهند شد و چاقی یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی عروقی، فشارخون، اختلال چربی های خون، سندرم متابولیک، انواع سرطان، کیفیت پایین تر زندگی، افزایش ناتوانی و مرگ زودرس است و مشکلاتی به همراه نتایج روانی و اجتماعی همچون اضطراب و افسردگی منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و کاهش کارآمدی در سنین بزرگسالی می شود.
مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: عوامل بسیاری با سلامتی و وضعیت وزن کودکان ارتباط دارد که همچون آن می توان به عوامل محیطی، تغذیه ای و رفتاری اشاره نمود. داشتن سبک زندگی سالم (تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی کافی) یک اولویت است و نهادینه شدن آن در خانوارها می تواند سبب شکل گیری رفتارهای تغذیه ای صحیح از همان کودکی شود که به همراه یک الگوی زندگی پرتحرک می تواند سبب پیشگیری یا به تعویق انداختن ابتلاء به بیماری ها شود.
عجمی، یکی از ضروریات اصول در داشتن یک رژیم غذایی با کیفیت را رعایت تنوع غذایی در دریافت گروه های غذایی دانست و بیان کرد: تنوع غذایی به معنای مصرف انواع متفاوت غذاها و گروه های غذایی مختلف در روز است که نیاز به مواد مغذی ضروری را فراهم می آورد.
وی اظهار داشت: برمبنای شواهد تنوع رژیم غذایی دریافتی در کودکان به خصوص کودکانی که سو تغذیه دارند می تواند با فاکتورهای انتروپومتریک آنها مثل رشد قدی در ارتباط باشد و کودکانی که تنوع غذایی پایینی دارند، بدین سبب می توان گفت داشتن الگوی غذایی متنوع نه فقط برای سلامت و پیش گیری از ابتلاء به بیماری های مزمن لازم است بلکه برای رشد و تکامل مطلوب نیز حائز اهمیت می باشد.
مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اعلان اینکه یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف متوسط ماهی، غذاهای لبنی و مرغ، و مصرف محدود گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات هاتصفیه شده و شکر تاکید دارد، اظهارکرد: روغن های مایع گیاهی مثل کانولا آفتابگردان و زیتون که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، بهتر است بجای روغن حیوانی و دنبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع استفاده گردد و مصرف روغن های گیاهی جامد و کره گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب ترانس است، محدود می شود.
عجمی اضافه کرد: بدین سبب داشتن سبک زندگی سالم، رعایت تنوع، تعادل و میانه روی در دریافت گروه های مختلف مواد غذایی و تحرک کافی از همان زمان کودکی به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی کمک شایانی می کند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.