موثرترین گزینه برای قطع زنجیره کرونا

به گزارش یسکافه بوشهر فوکال پوینت علمی کرونا در استان بوشهر می گوید استفاده از ماسک به طرز شگفت آوری می تواند در جلوگیری از گسترش کرونا تأثیر داشته باشد، و باید بگویم موثرترین فردی که می تواند به خود و اطرافیان و عزیزانش کمک نماید خود شخص هست یعنی هر فرد بهترین گزینه برای کمک به جامعه، کنترل این بیماری و قطع زنجیره است.
فرهاد عباسی در مورد درگیری پرسنل و کادر درمان با بیماری کرونا به ایسنا اظهار داشت: پرسنل بهداشت و درمان از دو جهت در معرض بیماری هستند، یکی مانند مردم عادی که به واسطه زندگی شخصی خود به فروشگاه و بیرون می روند و امکان دارد به خانواده سر بزنند و مثل بقیه افراد جامعه در معرض بیماری قرار می گیرند. از طرفی به واسطه ماهیت شغلی خود و کار در بیمارستان یاآزمایشگاه یا رادیولوژی در معرض ارتباط با بیماران کرونایی قرار می گیرند و به رغم پوشش حفاظتی مناسب هم امکان دارد مبتلا شوند. ازاین رو افرادی که در حیطه پزشکی و کادر بهداشت و درمان فعالیت می نمایند از دو جهت در خطر بوده و از هر دو منظر هم امکان دارد به بیماری مبتلا شوند.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد کادر درمان به واسطه عدم رعایت پروتکل ها درگیر شوند، اظهار داشت: بله امکان دارد، امکان دارد برخی از همکاران ما دقت کافی را در پوشش حفاظتی خود نداشته باشند. به هر حال محیط بسیار آلوده است و اگر یک لحظه هم ماسک برداشته شود و یا در محیطی که مملو از ویروس می باشد پوشش به درستی استفاده نشود امکان دارد افراد درگیر شوند. و اینکه بطور قطع عده ای از همکاران ما خارج از بیمارستان مبتلا می شوند و امکان دارد در ارتباط با مساله شغلی آنان نباشد و مانند بقیه افراد عادی مبتلا شوند. اینکه ما تاکید داریم افراد در هر جایی خارج از منزل از ماسک استفاده نمایند فلسفه اش همین است. تا افرادی که خارج از محیط کار هم با ویروس مواجه می شوند به واسطه پوشش مناسب و استفاده از دستکش و ماسک و رعایت بهداشت مصون بمانند.
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد روند افزایشی تعداد بیماران، روحیه کادر درمان و وضعیت بیمارستان ها اظهار نمود: عده ای از همکاران ما در کادر درمان مبتلا شده اند و به واسطه بیماری ناگزیر به ترک محیط کار هستند و این مورد باعث فشار بیشتر بر روی نیروهای کار باقیمانده می شود. کادر درمان شدیدا تحت فشار هستند، همکاران ما ساعتهای طولانی مشغول فعالیت هستند و کار کردن در این شرایط واقعا طاقت فرسا است. به همین خاطر من صمیمانه از مردم تقاضا می کنم که بیشتر مراعات کنند چون که اگر کادر درمان از پا دربیاید بیماران نمی توانند به خوبی مورد درمان، مراقبت و حمایت قرار بگیرند و میزان مرگ و میر افزوده می شود.
رئیس سابق بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر تصریح کرد: مردم در وهله اول در خانه های خود بمانند، دوم اگر مجبور شدند برای انجام موارد کاری به بیرون از منزل بیایند پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و حتما از درون منزل ماسک پوشیده و تا برگشت به منزل ماسک خویش را برندارند، یعنی حتی یک لحظه هم بدون ماسک در محیط بیرون به خصوص فضاهای بسته حضور نداشته باشند. دستکش، مواد شوینده، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در این موارد حتما دقت شود.
عباسی افزود: اما از همه مهمتر همان پوشش ماسک و پرهیز از حضور در نقاط شلوغ و در واقع همان رعایت فاصله های اجتماعی است. مذاکرات و هماهنگی هایی با مسئولین استان در مورد تالارها، برگزاری عروسی ها و دورهمی ها، و مراسمات ختم و عزاداری صورت گرفته اما باز هم باید بگویم موثرترین فردی که می تواند به خود و اطرافیان و عزیزانش کمک نماید خود شخص هست یعنی هر فرد بهترین گزینه برای کمک به جامعه، کنترل این بیماری و قطع زنجیره است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره کمبود تجهیزات و دستگاه هایی مانند ونتیلاتور بیان نمود: ما فعلا مشکلی نداریم اما با روند فزاینده ای که دارد اتفاق می افتد امکان دارد در آینده با مشکل مواجه شویم. الان تعداد زیادی بیمار بستری در بخشها، و بیمار بستریِ بدحال در ICU داریم و اگر این روند فزاینده ادامه داشته باشد امکان دارد در خدمت رساندن به بیماران گرفتار مشکل شویم. این یک مساله ساده ریاضی است؛ تعداد زیادی از مردم مبتلا می شوند، درصدی از این افراد کارشان به بیمارستان کشیده می شود، درصدی از آنها بدحال شده و کارشان به آی سی یو کشیده می شود، و درصدی از بیماران ICU به علت شدت بیماری جان خویش را از دست می دهند.
وی اضافه کرد: ازاین رو اگر تعداد افراد مبتلا در جامعه کاهش پیدا کند به شکل آبشاری مسیر گفته شده کاهش پیدا کرده و درصد مرگ و میر هم پایین خواهد آمد. این بیماری را باید در سطح جامعه کنترل کرد. ما به بیماران خدمات و مراقبت عرضه می دهیم و درصد زیادی هم با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص می شوند اما به صورت کل و جامعه نگر این بیماری را باید در سطح جامعه کنترل کرد نه در بیمارستان!

فرهاد عباسی در مورد نرخ رجوع بیماران اظهار داشت: این بسیار متفاوت می باشد، ما به صورت متوسط هر شب بین ۱۵ تا ۲۵ بیمار بستری هم امکان دارد داشته باشیم که این مقدار امکان دارد بیشتر یا کمتر شود. و اینکه به هر حال عده بیشتری هم رجوع می کنند و شرایط بستری ندارند و تحت درمان سرپایی قرار می گیرند. تعداد زیادی از بیماران در مطب ها و اورژانس بیمارستان ها و درمانگاه ها مورد بررسی واقع شده و تحت درمان سرپایی قرار گرفته و مرخص می شوند که این تعداد بسیار بیشتر از رقم بیماران بستری است.
این متخصص درباره تهدید بیماران بدون علامت و یا با علایم خفیف که سرپایی درمان شده و مرخص می شوند برای جامعه پیرامونی، توضیح داد: تعداد افرادی که به شکل سرپایی به کادر درمانی رجوع می کنند خیلی زیاد است و ما فقط می توانیم اخطار بدهیم و و فرهنگ سازی نماییم و درباره اینکه خطر این افراد که ناقل هستند، روشنگری نماییم. ما برای این افراد ۱۴ روز مرخصی از محل کار در نظر گرفته و اطلاعات و آموزش های لازم را به بیمار و خانواده او عرضه می نماییم. دستگاه های اجرایی هم مکلف به همکاری هستند.
فرهاد عباسی عنوان کرد: فردی که درگیر است و یا اصلاً درگیر نیست خود باید حافظ سلامت خودش و دیگران باشد. افراد فاقد علایم شدید و شرایط بستری نیازی به بستری ندارند ضمن اینکه ما این میزان تخت هم نداریم که همه این افراد با علایم خفیف را بستری نماییم، ضمن اینکه این گروه اصولا نیازی به بستری ندارند. فردی که مبتلا است و علایم خفیفی دارد باید در قرنطینه خانگی بماند و دوران نقاهت ۱۴ روزه را سپری کند. اینها برای تک تک بیماران توضیح داده می شود، که بایستی در اتاق جدا بمانند، از منزل بیرون نروند، از ماسک استفاده کنند و ارتباط خویش را با محیط بیرون بسیار محدود کنند. علاوه بر اینکه این موارد از راه رسانه ها تشریح می شود برای تک تک افراد، بیماران سرپایی و بستری و آنهایی که ترخیص می شوند کاملا توضح داده می شود.
فوکال پوینت علمی کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: در حقیقت فرد به فرد برای بیماران روشنگری شده و توضیح داده شده و خطرات حضور در جامعه توضیح داده می شود. در مطب ها و مراکز بیمارستانی که جزو نقاط پرخطر هم محسوب می شوند افراد ملزم به استفاده از ماسک هستند و این مورد مراعات می شود و امیدواریم که همه افراد خودشان موارد لازم را رعایت نمایند تا زمینه مبتلا شدن و انتقال بیماری فراهم نشود. آنچه مهم می باشد اینکه تک تک افراد جامعه این مسئولیت پذیری را داشته باشند و باید کمک کنند تا کرونا گسترش پیدا نکند چون در غیر این صورت شاهد افزایش ابتلا، بیماران بستری، و متعاقب آن افزایش مرگ و میر خواهیم بود.

وی در مورد آمار مبتلا شدن به کرونا در بین کادر درمان عنوان کرد: از مجموعه کادر درمان در همه رده ها، پزشک، پرستار، آزمایشگاه، رادیولوژی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی حدود ۶۰۰ نفر در کل استان بوشهر درگیر شده اند.
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به تقسیم شیفت کادر درمانی بر اثر ابتلای افرادی به ویروس و ارجاع آنان به منزل افزود: در سطح دانشگاه مذاکراتی جهت استخدام پرسنل جدید و ورود آنها به سیستم درمان انجام شده است تا این نیروها کمک حال کادر درمان شوند. همینطور مدیریت نیروهای باقیمانده توسط مدیریت بیمارستان و دفتر پرستاری انجام می شود تا سیستم کماکان بتواند سر پا باشد و خدمت رسانی کند. به هر حال اینجا هم مانند بقیه جاها امکان دارد افرادی مبتلا شوند و به مدت دو هفته در سیستم نباشند اما قرار نیست این اتفاق و نبود این افراد سیستم را از خدمت دهی باز دارد و بگونه ای مدیریت می شود تا با همان قدرت و قوت خدمت رسانی ادامه پیدا کند.
عباسی با تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی خاطرنشان کرد: به خصوص استفاده از ماسک به طرز شگفت آوری می تواند در جلوگیری از گسترش کرونا تأثیر داشته باشد. انتقال این ویروس مثل سایر اسلاف آن از راه هوا صورت می گیرد ازاین رو پوشیدن ماسک به خصوص در محیط های بسته که تعداد ویروس ها افزایش یافته و ریسک انتقال بالا است بسیار ضروری می باشد. در مورد انتقال از سطوح هم نظرات متفاوتی وجود دارد اما به هر حال وقتی که مساله کاملا برای ما روشن نیست باید بیشتر رعایت نماییم چون پوشیدن یک دستکش و استفاده از شیلد و مواد ضد عفونی کار چندان دشواری نیست اگر که بتواند از مبتلا شدن به چنین بیماری مهمی که خطر مرگ و میر هم دارد پیشگیری کند. یعنی در واقع با پیشگیری های ساده ای می توانیم در مقابل یک بیماری خیلی مهم و خطرناک خویش را ایمن نماییم، مضاف بر اینکه مسیر و چاره دیگری هم نداریم یعنی این بیماری نه واکسن دارد و نه دارو و یا درمان اختصاصی ضد ویروسی دارد ازاین رو تنها سلاح همین است که ماسک استفاده نماییم و فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت نماییم.
این متخصص در مورد تأثیر داروی رمْدسیویر بر درمان بیماری کووید ۱۹ اظهار داشت: این دارو در واقع درمان ضد ویروسی یک بیماری دیگری است که دیده شده که در مورد کرونا هم می تواند مفید واقع شود. بررسی های بالینی که در جاهای مختلف دنیا انجام شده نشان دهنده این است که می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد، البته هنوز سازمان های بهداشتی و درمانی که باید این دارو را تایید کند آنرا تایید نکرده اند و هنوز در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد؛ درست است که تاثیرات مثبتی نشان داده اما کماکان برای کرونا داروی قطعی و اختصاصی وجود ندارد و تنها چاره حفظ فاصله، استفاده از ماسک، و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.