پیشتازی ۲ شرکت در تحقیقات تولید واکسن کرونا

به گزارش یسکافه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در عرصه تولید واکسن مقابله با کرونا هم اکنون با ۶ شرکت قرارداد منعقد شده است،  گفت: در حوزه صنایع غذایی و توسعه امنیت غذایی، محصولات فناورانه گوناگونی در کشور تولید شده است و شاهد تولید برخی آنزیم ها و پروبیوتیک ها برای اولین بار با توان نیروی متخصص در کشور هستیم.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مسافرت روز گذشته خود به استان اصفهان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: بعد از همه گیری شیوع ویروس کرونا یک اتفاق بزرگ در سوله های تولیدی سراسر کشور رخ داد. قبل از بحران کرونا، ماسک های سه لایه به مقدار محدودی در کشور تولید می شد و خط تولید و دستگاه های آن نیز به صورت موثری در کشور تولید نمی شد.
بگفته وی، در بازه زمانی کمتر از یک ماه، با تلاش شرکت ‎های دانش بنیان و فناور، ایران به یک تولید کننده عمده انواع ماسک تبدیل شد. خطوط تولید و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور ساخته و ده ها خط تولید جدید به صورت شبانه روزی افتتاح شد. این اتفاق علاوه بر حوزه تولید ماسک در حوزه دیگر محصولات مشابه نیز تکرار شد.
پاسخ سریع شرکت های دانش بنیان به نیاز کشور
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: نیاز مبرمی در کشور به انواع محصولات مانند ضد عفونی کننده ها وجود داشت. این نیاز نه با تکیه به واردات، بلکه با تاکید بر توان نیروهای متخصص و جوان داخلی، برطرف شد.
ستاری افزود: در ده ها شرکت فناور و دانش بنیان، خطوط تولید جدیدی برای تولید انواع تجهیزات پزشکی مانند دستگاه های تنفسی بوجود آمد. در واقع شرکت های دانش بنیان و فناور کشور، واکنش سریع و مناسبی نسبت به این بحران از خود نشان دادند و این واکنش سریع به سبب زیرساخت های بود که از قبل به وجود آمده بود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همین طور بیان کرد: در حوزه محصولات مقابله با کرونا، حدودا محصول عمده ای وجود ندارد که از خارج کشور تامین گردد. در مسئله واکسن مقابله با کرونا نیز هم اکنون با ۶ شرکت قرارداد منعقد شده است. در این بین، دو شرکت پیشتاز هستند و امیدوار هستیم، تحقیقات آنها در آینده نزدیک به نتیجه برسد.
توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان
ستاری، فرهنگ سازی و توسعه گفتمان را همچون پیش نیازهای مهم تحقق اقتصاد دانش بنیان ذکر کرد و اضافه کرد: مسئولان، نخبگان، دانشگاهیان و مردم نیز به اهمیت تحقق اقتصاد دانش بنیان پی برده اند. هم اکنون وضعیت نسبت به چند سال قبل متفاوت است و همگان متفق القول هستند که باید در این راه گام برداشت و در این جهت کوشش کرد.
ستاری معتقد می باشد که هنوز باید کوشش های بیشتری برای افزایش شناخت عمومی نسبت به لزوم توسعه زیست بوم نوآوری کشور، صورت گیرد.
بگفته وی، در سال قبل بیش از ۴ هزار شرکت دانش بنیان وجود داشت و فروش شرکت ها رقمی در حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود. امسال تعداد شرکت های دانش بنیان از ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت عبور کرده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: این شرکت ها همین طور در حال بزرگ شدن هستند. به همین خاطر باید سازوکارهای جدیدی ایجاد کرد که با شرکت های رو به رشد هماهنگ باشد. احیانا تا آخر سال تعداد شرکت های دانش بنیان به بیش از ۶ هزار شرکت افزایش می یابد.
ستاری همین طور بیان کرد: بودجه مناسبی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تخصیص یافته است. این بودجه هنوز کاملا عملیاتی نشده است، اما با جذب این اعتبارات، می توان سطح پشتیبانی از پارک های علم و فناوری و دیگر اجزای زیست بوم نوآوری کشور را افزایش داد.
راه اندازی رصدخانه
رئیس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه با اشاره به پروژه های اجرا شده در استان اصفهان، اظهار داشت: در این چند سال، طرح های قابل توجهی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اصفهان اجرا شده است. بزرگ ترین پروژه علوم پایه (basic science) کشور در استان اصفهان و در شهر کاشان در حال اجراست.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: این پروژه که در چارچوب راه اندازی رصدخانه اجرایی شده است، تا چند ماه دیگر تکمیل خواهد شد. در صورتیکه شرایط آب و هوایی و موضوع کرونا اجازه دهد تا ابتدای سال آینده، پروسه نصب تجهیزات این پروژه تکمیل خواهد شد. پروژه های مشابه دیگری نیز در اصفهان در دست اجرا است.
راه اندازی پالایشگاه خون
ستاری با اشاره به همکاریهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: خطوط ویژه ای طراحی شده است تا شرکت های دانش بنیان و فنار بتوانند با شرایط مناسبی مجوزهای لازم را ستاندن کنند. هم اکنون واکسن آنفلوآنزا، مراحل آزمایشگاهی خودرا طی می کند و امیدوار هستیم که این واکسن تا پاییز سال جاری به بازار ارائه شود.
بگفته ستاری، اولین در تاریخ است که ما در کشور موفق به ساخت واکسن آنفلوآنزا شده ایم. همزمان تعداد بیشتری واکسن در مرحله تحقیقاتی قرار دارند. همین طور برای نخستین بار در تاریخ کشور، پالایشگاه خون راه اندازی می شود، این پالایشگاه با بهره گیری از فناوری داخلی طراحی شده است و می تواند در راه مقابله با کرونا اثر بخش باشد.
صادرات محصولات مقابله با کرونا
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه اظهار داشت: مجوزهای مختلفی برای صادرات محصولات مقابله با کرونا صادر گردیده است. به غیر از چند محصول محدود، برای بقیه محصولات، امکان صادرات فراهم گشته است. البته باید اطمینان حاصل کرد که این صادرات به افزایش قیمت داخلی منتهی نشود.
برنامه راهبردی در حوزه امنیت غذایی
ستاری با اشاره به برنامه راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه امنیت غذایی، اظهار داشت: در مسئله صنایع غذایی و توسعه امنیت غذایی، محصولات فناورانه مختلفی تولید شده است. برای اولین بار در کشور برخی آنزیم ها و پروبیوتیک های مورد نیاز تولید شد.
برمبنای اعلام معاونت علمی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همین طور اظهار داشت: پروژه تولید ماده با ارزش جلبک و صنایع غذایی مبتنی بر دریا، همچون دیگر محورهای مورد حمایت این معاونت است. پروژه عظیم همکاری با پژوهشکده رویان اصفهان، نیز اصلاح نژاد دامی در سراسر کشور را هدف قرار داده است. مواد اولیه دارویی و واکسن دام و طیور نیز همچون نیاز حوزه کشاورزی و دام و طیور کشور است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.