رییس پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد ضرورت بررسی تاثیرات طرح ترافیک بر کرونا

یسکافه: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خواهان بررسی تاثیر اجرای طرح ترافیک بر تعداد مبتلایان کرونا شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، سردار محمد حسین حمیدی، در نخستین جلسه خبری خود در مقام رئیس پلیس راهور تهران بزرگ که بامداد امروز در مقر مرکزی پلیس راهور فاتب برگزار شد، اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی ما رابطه بیشتر و مستقیم با مردم است و در همین راستا نیز دفتر ارتباطات مردمی امروز به بهره برداری رسید و امیدواریم که بتوانیم بیشتر با مردم در ارتباط باشیم.
وی ترافیک و آلودگی هوا را دو چالش عمده و اولویت دار پلیس راهور در پایتخت برشمرد و اظهار داشت: اول بحث ترافیک و لطمه های ناشی از آن و سپس موضوع آلودگی هوا دو چالش مهم در تهران هستند و سومین موضوع نیز مربوط به تصادفات است که پیش روی پلیس راهور قرار دارد. خوشبختانه در این عرصه ها اقدامات قابل توجهی نیز انجام شده و اگر دقت کرده باشید باوجود افزایش تعداد خودرو ها و سفر دیگر مثل گذشته شاهد ترافیک سنگین در خیابان ها نیستیم و معابر ما قفل نمی گردد.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تاثیر طرح ترافیک بر سلامت مردم با اعلان اینکه خط قرمز پلیس شامل پلیس راهور و دیگر یگان ها حفظ جان و سلامت مردم است، اظهار داشت: در مورد کرونا نیز ما تابع تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبات آن هستیم، اما تهران از دیرباز لطمه های زیادی را شاهد بوده است.
حمیدی افزود: شهر تهران در حوزه ترافیک و آلودگی هوا لطمه هایی را شاهد بوده و همچنان این لطمه ها وجود دارد، اقدامات زیادی صورت گرفته تا جریان ترافیک مختل نشود، اما اگر شاهد ترددهای بیش از پیش باشیم با ترافیک و البته آلودگی هوا مواجه می شویم. این دو موضوع مشکلات زیادی را برای خیلی از شهروندان به وجود می آورد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: طرح ترافیک درمان مقطعی و کوتاه مدت ترافیک و آلودگی هوا است، اگر می خواهیم ترافیک کمتر و آلودگی هوای کمتری داشته باشیم، طرح باید اجرا شود. تاثیر اجرای طرح ترافیک بر کرونا نیز لزوم دیگری است که اضافه شده و باید بررسی شود که لغو طرح ترافیک موجود که قسمتی از طرح ترافیک سابق است، چقدر می تواند در کاهش بیماری کرونا موثر باشد و آیا اجرای آن بر تعداد مبتلایان به کرونا اثر دارد یا خیر؟
وی ادامه داد: هم اکنون با اجرای طرح ترافیک درصد قابل توجهی از سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کرده و طرح کمک می نماید که سفرهای غیرضروری نداشته باشیم و شبکه اصلی مختل نشود. اما شرایط کرونا متفاوت می باشد و ما در مجموع تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
حمیدی در عین حال اظهار داشت که معابر تهران پاسخگوی حجم ترددها نیست و اگر شاهد ترددهای بیشتر باشیم، گرفتار مشکل خواهیم شد. مشکل ترافیک شهر تهران، مشکلی نیست که کوتاه مدت حل شود، شبکه معابر ما ظرفیت این حجم از خودرو را ندارند و باید برنامه ریزی جدی برای این مشکل شامل جای پارک و موارد دیگر داشته باشیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در شهر تهران برابر آخرین آمارها هشت میلیون وسیله نقلیه شامل چهار میلیون خودرو و چهار میلیون موتور تردد می کنند که معادل ۲۵ درصد از وسایل نقلیه کل کشور است. همین طور سالیانه حدود ۶۰۰ نفر به سبب تصادفات در تهران جان خودرا از دست می دهند و ۲۱ هزار نفر نیز مجروح می شوند. همین طور ۴۸ درصد از تصادفات مربوط به موتورسواران و ۳۶ درصد نیز مربوط به عابرین پیاده است و ۲۵ درصد از تصادفات از ساعت ۸ شب تا ۱۲ شب رخ می دهد.
وی بر لزوم هماهنگی و ارتباط شبکه ریلی و درون و برون شهری اصرار کرد و اظهار داشت: مهمست شبکه ریلی برون شهری با شبکه ریلی درون شهری باهم در ارتباط و هماهنگ باشند تا فردی که از خارج از شهر وارد می شود بلافاصله به شبکه ریلی داخل شهر دسترسی داشته باشد که این مهم در اولویت ما قرار دارد و در حال انجام تحقیقات و عملیاتی کردن این موارد هستیم.

حمیدی درباره طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران نیز اظهار داشت: طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران روزانه در حال اجراست و با موتور سواران متخلف برخورد می نماییم، این طرح دارای حساسیت های خاص خود است و نیاز به اقدامات تکمیلی نیز دارد که تبدیل موتور سیکلت ها با سوخت فسیلی به برقی همچون آنهاست.
وی انجام یکسری اقدامات در مورد شماره گذاری موتورسیکلت ها را جزو این موارد برشمرد و اظهار داشت: اقدامات چند جانبه برای ساماندهی موتورسیکلت ها در دستور کار است، بخشی که در اختیار ما است همچون برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و آموزش به آنها، در حال انجام می باشد.
بگفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ هزار موتورسیکلت و خودروی متخلف در پارکینگ ها هستند که باید فکری برای آنها بشود.
وی با اشاره به لزوم نگاه انسان محور بجای خودرو محور به شهر اظهار داشت: نگاه مدیران در سنوات گذشته خودرو محور بوده است و اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید نگاهمان را تغییر دهیم و انسان محور باشیم. عدم هوشمندسازی حمل و نقل عمومی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تمرکز زدایی از مشکلات ما است و افزایش پیاده راه سازی نیز مشکلات ترافیکی را برای پلیس زیادتر می کند، اما چون لزوم شهر است از آن حمایت می نماییم.

وی درباره آمار مبتلایان به بیماری کرونا در پلیس راهور تهران بزرگ نیز اظهار نمود: ما در کف خیابان هستیم و طبیعی است که لطمه را در این خصوص ببینیم و ما بغیر از جامعه نیستیم.

حمیدی بر لزوم دسترسی پلیس به اطلاعات دوربین های شهری نیز اصرار کرد و اظهار داشت: پلیس تنها مرجعی است که باید از اطلاعات دوربینها بهره برده و به آن دسترسی داشته باشد. دوربین های ترافیکی باید برای اعمال قانون در اختیار پلیس باشد و قراراست این کار در سراسر کشور صورت گیرد که هنوز اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد طرح جایگزین زوج و فرد که از سال قبل به اجرا درآمده نیز اظهار داشت: این مساله در سال های گذشته اتفاق افتاده است، نمی توان گفت صد در صدی با این طرح موافق هستیم یا خیر، اما این طرح باید بازبینی و به روز رسانی شود و برای حل کردن نقاط ضعف آن باید اقدامات لازم صورت گیرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.