در یک پژوهش دانشگاهی بررسی شد استخراج آنتی بیوتیک از رسوبات دریایی گیلان

نتایج یک بررسی بر روی رسوبات دریایی مناطق شرقی استان گیلان نشان داد که این رسوبات از نظر وجود ترکیبات ضدمیکروبی، اهمیت زیادی دارند و می توانند در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار گیرند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، با توجه به ایجاد مقاومت دارویی در بعضی باکتری ها و قارچ ها، به خصوص باکتری های ایجاد کننده عفونت های بیمارستانی، روند درمان با بهره گیری از آنتی بیوتیک های معمول با مشکل روبه رو شده است. بنا بر این تولید آنتی بیوتیک های جدید برای درمان این بیماری های، لازم است.

اکتینومیست ها گروه متنوعی از باکتری ها هستند که به شکل گسترده در محیط های خاکی، دریایی و آب شور زندگی می کنند. استرپتومایسس ها انواعی از این باکتری ها هستند که بعضی از آنها توانایی تولید موادی مثل آنتی بیوتیک ها را دارند.

زیستگاه های دریایی یکی از منابعی هستند که به سبب تنوع زیستی زیاد، می توانند محل مناسبی برای کشف میکروارگانیسم های تولیدکننده ترکیبات زیستی باشند.
مطالعات زیادی بر روی استرپتومایسس هایی که در محیط های دریایی زندگی می کنند، انجام نشده است. به همین خاطر پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به جداسازی و بررسی استرپتومایسس های تولیدکننده آنتی بیوتیک در رسوبات دریایی شرق استان گیلان، پرداختند.

سیده زهرا میرسنبل و خسرو عیسی زاده به همراه همکارانشان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، در این پژوهش مشارکت داشتند. برای انجام این آزمایش، رسوبات دریایی از عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری نواحی شرق استان گیلان، جمع آوری شد و در شرایط استریل به آزمایشگاه منتقل شدند.

گونه های استرپتومایسس از این نمونه ها استخراج شد و اثرات ضد میکروبی آنها مورد بررسی قرار گرفت. گونه هایی از باکتری های بیماری زا مثل «میکروکوکوس لوتئوس»، «باسیلوس سرئوس»، «استافیلوکوکوس اورئوس»، «سودوموناس آئروجینوزا»، «سالمونلا تایفی» و «پروتئوس میرابیلیس»، از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تهیه شدند و تاثیرات ضد میکروبی استرپتومایسس بر روی این باکتری ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این بررسی نشان داد که استرپتومایسس جدا شده از رسوبات دریایی دارای فعالیت ضد میکروبی قوی در مقابل باکتری های بیماری زا است و بیشترین اثر آن بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است و باکتری سودوموناس آئروجینوزا بیشترین مقاومت را در مقابل فعالیت ضد میکروبی دارد.

یافته های این پژوهش نشان میدهد که رسوبات دریایی مناطق شرقی استان گیلان، اهمیت زیادی از نظر ترکیبات زیستی دارند و در زمینه صنعت داروسازی بسیار باارزش هستند.

بگفته پژوهشگران این مطالعه، باتوجه به ایجاد مقاومت دارویی در باکتری های بیماری زا، توجه به پتانسیل این مناطق در زمینه تولید ترکیبات ضد میکروبی، اهمیت زیادی دارد.

نتایج این پژوهش تابستان سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی در دوماهنامه فیض وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان انتشار یافته است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.