عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه: ۶۰ درصد بیماران آی سی یو گرفتار سوءتغذیه هستند

به گزارش یسکافه عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، اظهار داشت:  ۶۰ درصد بیماران آی سی یو گرفتار سوءتغذیه هستند، چون که دریافت غذایی خوبی ندارند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، سیده زهرا شریعت پناهی، اضافه کرد: وقتی بیماری با سوء تغذیه در آی سی یو بستری می شود نسبت به بیماری که سوء تغذیه ندارد، با وضعیت دشواری مواجهه می شود.
وی افزود: سوء تغذیه متابولیسم بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. به صورتی که دوران بستری بیمار طولانی می شود و منجر به عفونت زخم، عفونت خون، عفونت ادراری، نارسایی ارگان های بدن و… می شود.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، اضافه کرد: عوارض و مرگ و میر در افرادی که گرفتار سوء تغذیه هستند، بیشتر از افرادی است که سوء تغذیه ندارند و این افراد را باید بیشتر غربال نماییم.
شریعت پناهی انواع تغذیه های حمایتی برای بیماران گرفتار سوء تغذیه در آی سی یو را از راه دهانی، لوله ای و وردیدی دانست و درباره بستری بیماران گرفتار سوختگی در آی سی یو اظهار داشت: به علت اینکه سطح زیادی از بدن بیمار گرفتار سوختگی شده است، برای ترمیم بافت، بدن احتیاج به کالری و پروتئین بیشتر به همراه افزایش مصرف ویتامین ها و املاح دارد.
وی در ادامه به بیماران کرونایی بستری در آی سی یو اشاره نمود و اضافه کرد: بیماران کرونایی بستری در آی سی یو و سایر بخش های عادی گرفتار سوء تغذیه می شوند که مهمترین عامل آن بی اشتهایی زیاد به دلیل افزایش شاخص های التهابی در بدن است. در مرحله اول با تجویز داروهای اشتهاآور و غذاهای کم حجم با کالری بالا و ترجیحا به شکل مایع و یا نیمه جامد، دریافت غذا را افزایش می دهیم. در مراحل بعدی از پودرهای پروتئینی و غذایی استفاده می نماییم. و در پایان از تغذیه با لوله یا وریدی کمک می گیریم.
شریعت پناهی بر تنوع مواد غذایی پس از بهبود بیماران کرونایی بستری تصریح کرد و اظهارداشت: برای این افراد همه مواد گروه غذایی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها به مقدار زیادتر از افراد سالم، میوه، سبزی و لبنیات لحاظ شود و پس از مرخص شدن از بیمارستان هم تا چند هفته این رژیم ادامه داشته باشد.
وی اضافه کرد: دریافت ویتامین ها و املاحی که از آنتی اکسیدان ها برخوردار می باشند، برای بیماران بهبود یافته کرونایی مفید می باشد. چون که اکسیدان های خون این افراد بالا می رود.
عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه، بر طب سنتی جهت تغذیه بهبودیافتگان اشاره نمود و اظهار داشت: طب سنتی هم برای خود دارای اعتقاداتی است و در این طب آمده بیماران کرونایی برخی موادغذایی واجد طبع سرد مثل ماست را بهتر است مصرف کنند. از آنجایی که طب جدید برای رد این ادعا دلیل علمی محکمی ندارد، ازاین رو سفارش های طب سنتی می تواند پرارزش باشد. همینطور طب سنتی معتقد به مصرف ادویه های گرم مثل دارچین است و از آنجایی که در طب جدید هم اثر ضدالتهابی و ضداکسیدانی آنها اثبات شده است، مصرف آنها می تواند مفید باشد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.