تقارن نگران کننده همه گیری کرونا با آنفلوآنزا

کردستان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به همه گیری کرونا با شیوع آنفلوانزا باتوجه به نزدیک شدن به فصل پاییز هشدار داد و از مردم خواست بیشتر رعایت نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهند.
آرزو فلاحی در جمع خبرنگاران، ضمن هشدار درباب فرارسیدن فصل پاییز و تقارن دو اپیدمی ویروسی کووید ۱۹ و آنفلوانزا، اظهار نمود: باتوجه به پیش بینی های فعلی در خصوص احتمال افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ در ماه های پیش رو، فصول سرد سال، و اهمیت رویکرد پیش گیرانه و لزوم تشخیص و اقدام زود هنگام در کاهش شیوع و بهبود پیش آگهی مبتلایان، باید دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.
وی بر لزوم و نحوه خود اظهاری بوسیله ارتباط با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ و سامانه اینترنتی www. salamat. gov.ir اشاره نمود و اظهار داشت: در آستانه شروع فصل پاییز و زمستان و تقارن بیماری آنفلوآنزا و کرونا شهروندان در صورت علایم اعلام شده با این سامانه در ارتباط باشند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: واکسن آنفلونزا، برای گروه های پرخطر و در معرض خطر همچون کودکان، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای و خاص سفارش می شود پس تزریق این واکسن برای همگان ضرورتی ندارد.
دکتر فلاحی به لزوم و اهمیت رعایت سفارش های بهداشتی، مراعات فاصله گذاری فیزیکی و استفاده همگانی از ماسک خصوصاً در زمان حضور در مکان های عمومی در پیش گیری همزمان از مبتلاشدن به کووید ۱۹ و آنفلونزا اشاره نمود و اضافه کرد: شست وشوی مداوم دست ها موجب قطع زنجیری انتقال عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی همچون کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی خواهد شد.
وی اشاره کرد: سال قبل از ۱۷۵ بیماری که با علایم شدید تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند با نمونه گیری انجام شده، ۵۷ نفر آنان به آنفلوانزای شدید مبتلا و بستری شدند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: افراد در معرض خطر مانند بیماران قلبی ریوی و افراد بالای ۶۰ سال همچون بیماران مبتلا به آنفلوانزا بودند که در سال قبل در مراکز درمانی استان بستری شدند.
دکتر فلاحی با اشاره به علایم آنفلوانزا تاکید کرد: این علایم شامل سردرد شدید، افزایش ناگهانی دمای بدن بیش از ۳۹ درجه، درد عضلانی شدید، ضعف و خستگی طولانی، سرفه خشک و دائمی، اسهال و شکم درد به ویژه در کودکان است.
وی با اشاره به اینکه خطر ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ در کمین تمام افراد حتی کسانی که تابحال به کرونا مبتلا شده اند و ابتلای آنها ثابت شده است، اضافه کرد: تمام مردم باید پروتکل های بهداشتی را کامل رعایت نمایند، چونکه ممکنست آلودگی به ویروس کرونا و آنفلوانزا همزمان اتفاق بیفتد.
وی با اعلان اینکه حجم کار در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی بسیار بالاست، از شهروندان تقاضا کرد: فقط در مواقع ضروری با رعایت تمام نکات بهداشتی از منزل بیرون بروند.
این مقام مسئول اشاره کرد: پرسنل بهداشت و درمان با خستگی فراوان، ماه ها بدون استراحت در حال خدمت رسانی هستند و از طرف دیگر آمار مبتلایان و مرگ ومیر بیماری کرونا سبب خستگی مضاعف و در بعضی موارد افسردگی پزشکان و پرستاران و کادر درمان می شود، چونکه تلاشگران عرصه سلامت با بهبودی بیماران انگیزه می گیرند و با از دست دادنشان غمگین می شوند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.