یک متخصص تغذیه هشدار داد؛ بچه ها هر روز چاق تر می شوند

به گزارش یسکافه یک متخصص تغذیه نسبت به چاقی دانش آموزان در دوران کرونا هشدار داد و اظهار داشت: کم تحرکی، تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر و…، سبب شده کودکان و نوجوانان ما روز به روز چاق تر شوند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، زهرا وحدت شریعت پناهی، با اشاره به اینکه اپیدمی کرونا شرایط خاصی را برای کارهای ورزشی دانش آموزان و کودکان به وجود آورده است، اظهار نمود: والدین می توانند ضمن همراهی فرزند خود از فضای خانه برای ورزش کردن استفاده کنند، چونکه در شرایطی که اجبار به بیرون نرفتن خانه داریم، خانه بهترین محل برای ورزش کردن است.
وی اضافه کرد: والدین می توانند درفضاهای خلوت و با رعایت پروتکل های بهداشتی درساعات محدودتری با فرزندان خود به کارهای ورزشی بپردازند.
شریعت پناهی با اعلان اینکه پر کردن اوقات فراغت کودکان درچنین شرایطی که بیماری کرونا در سراسر دنیا تبدیل به معضلی بزرگ شده لزوم دارد، اشاره کرد: آموزش های آنلاین و مجازی در حوزه های مختلف می تواند علاوه بر سرگرم کردن کودکان، روند یادگیری، تعلیم و تربیت آنها را ارتقا ببخشد.
این متخصص تغذیه اشاره کرد: اگر کودکان به بهانه کرونا از ورزش و کارهای جسمانی باز بمانند مشخصا و دلیل اصلی آن کوتاهی پدرو مادرو بزرگترهاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: باید بدانیم انجام کارهای ورزشی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی و تسکین استرس می شود و می تواند مشکلات رفتاری را در کودکان کاهش داده و به آنها کمک نماید تا بهتر روی کارهای خود تمرکز کنند.
وی با اعلان اینکه آموزش های مجازی و عدم بازگشایی ها نباید دلیل بر بی نظمی محصلین شود، اشاره کرد: باید همانند سالهای پیش در ساعات خواب و بیداری و درس خواندن دانش آموزان نظم وجود داشته باشد و این نظم الزاما باید توسط پدرو مادر ایجاد شود و ساعات خاصی را نیز به ورزش کردن اختصاص دهند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کودکان، نسبت به چاقی دانش آموزان در دوران کرونا هشدار داد و اظهار داشت: کم تحرکی، تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر و موبایل و کارهای نشسته، الگوی غذایی نامناسب غذایی، سبب شده کودکان و نوجوانان ما روز به روز چاق تر شوند.
وی با تاکید بر اینکه قرنطینه و بی تحرکی مشکلاتی نظیر چاقی را برای کودکان ایجاد کرده، پیاده روری را چاره مناسبی برای افزایش تحرک در کودکان ذکر کرد و اظهار داشت: در ایام کرونایی و بدنبال آن قرنطینه و محدودیت هایی که ایجاد می شود، نرمش های مناسبی برای کاهش وزن در کودکان وجود دارد.
شریعت پناهی رژیم غذایی مناسب را از دیگر راهکاری موثرو کمک کننده در پیش گیری از کاهش وزن دانش آموزان دانست.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کودکان، در ادامه پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و فست فودها را چاره مناسبی برای کنترل وزن کودکان دانست و اشاره کرد: بهتر است درکنار استقاده از پروتئین ها و کربوهیدرات ها بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده گردد.
به گفته وی، تنظم زمان خواب کودکان موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد چونکه هورمون رشد در ساعات های مشخصی ترشح می شود و کودکانی که دیرتر می خوابند از دریافت کافی هورمون رشد محرومند.
شریعت پناهی، پیروی از برنامه منظم و کافی خواب را موردتاکید قرار داد و اظهار داشت: بچه هایی که دیرتر می خوابند چاق تر هستند و افت هورمون بیشتری را دارند و ممکنست این بچه ها گرفتار کوتاهی قد نیز شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه با اشاره به اهمیت ضدعفونی مواد خوراکی همراه دانش آموزان سفارش کرد: بهتر است خوراکی ها و میان وعده هایی که کودکان در مدرسه و یا فضای خارج از منزل مصرف می کنند در منزل تهیه شود ولی چنانچه تهیه خوراکی ها در منزل مقدور نباشد بهتر است تمامی اقلام خوراکی در بسته بندی ها و با رعایت اصول ضدعفونی دردسترس کودکان باشد.
وی اضافه کرد: والدین باید به دانش آموزان، روش صحیح رعایت پروتکل ها را آموزش دهند و شست و شوی مکرر دست ها پیش از استفاده از خوراکی ها را یادآور شوند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.