معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد ارائه ۱۶۰ میلیون خدمت سرپایی به مردم در طرح تحول سلامت

یسکافه: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هدف اصلی طرح تحول سلامت تولید دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و حفاظت مالی از بیماران است، اظهار داشت: توزیع ۶ هزار پزشک متخصص در مناطق محروم گامی در جهت تولید دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در کشور است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی درمورد هفته سلامت و اقدامات حوزه درمان درراستای تحقق شعار سلامتی برای همه، خاطرنشان کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، سلامتی برای همه در همه جا است، این شعار نشان دهنده این است که هدف گذاری ما در آغاز طرح تحول سلامت، صحیح و به جا بوده است.

وی اضافه کرد: چهارسال قبل، طرح تحول سلامت با هدف دسترسی ساده مردم به خدمات با کیفیت و ارزان قیمت آغاز شد، در واقع خدماتی که طرح تحول سلامت بعنوان بزرگ ترین طرح اجتماعی دولت، به مردم عرضه داده است، با رضایتمندی بالایی مواجه گردید و طبق آمار و ارقام در چندین ارزیابی کشوری، حوزه سلامت، به علت عرضه خدمات ارزشمند در روند اجرای این طرح بعنوان دستگاه برتر شناخته شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در جهت اجرای طرح تحول سلامت، سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در بیمارستان ها بستری می شوند، اظهار داشت: از آغاز طرح تحول سلامت تاکنون، بیش از ۳۲ میلیون نفر در بیمارستان های دولتی بستری شده اند و بیش از ۱۶۰ میلیون خدمت سرپایی به مردم عرضه شده است.

دکتر جان بابایی با اشاره به اینکه در این دوره عرضه خدمات وسیع بهداشتی و درمانی با توسعه تخت های بیمارستانی میسر شد، تصریح کرد: در این دوره، بیش از ۲۵ هزار تخت بیمارستانی به مجموع تخت های کشور افزوده شده است که توانست زمان انتظار مردم برای بستری را کاهش داده و امکان بیشتری برای بستری مردم فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت، ۲۵۰ کلینیک ویژه هدف گذاری شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین مشکلی که مردم با آن دست به گریبان بودند، هزینه خدماتی است که باید خارج از بیمارستان دریافت می کردند، بنابراین با راه اندازی کلینیک های ویژه این معضل هم تاحدودی رفع می شود، چراکه در این کلینیک ها خدمات با تعرفه دولتی به مردم نیازمند عرضه می گردد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه توسعه تخت های بیمارستانی همراه با ارتقای سطح هتلینگ بیمارستان ها بوده است، اظهارداشت: یکی از عوامل رضایتمندی مردم در بیمارستان ها، اصلاح هتلینگ بیمارستان ها بوده است که این برنامه با حمایت دولت و مجلس ادامه پیدا خواهد نمود.

دکتر جان بابایی بیان کرد: یک از شاخص های نامطلوب کشور، افزایش تعداد سزارین ها بود که این شاخص با اقداماتی که در جهت طرح تحول سلامت اجرا شد، اصلاح گردید، یکی از این اقدامات افزایش تخت های زایمان ( اتاق زایمان) در بیمارستان های دولتی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰۰ اتاق زایمان در کشور راه اندازی شده که به ترویج زایمان طبیعی کمک شایانی می کند، تصریح کرد: تابحال در بستر طرح تحول سلامت، بالغ بر دو میلیون زایمان طبیعی مجانی در کشور انجام شده است و حدودا ۷۵۰ هزارمادر آبستن تحت مراقبت های پیش از زایمان قرار گرفتند که اغلب آنها به سمت اتاق های زایمان طبیعی گرایش پیدا کرده اند.

دکتر جان بابایی با اشاره به اینکه در حیطه ترویج زایمان طبیعی در ابتدای راه قرار داریم، خاطرنشان کرد: امیداست، با همراهی مردم و مسئولین، زایمان طبیعی که جزو شاخص نامطلوب ما در حوزه سلامت است، به سطح مطلوب رسیده و اغلب مادران آبستن با فرهنگسازی و امکاناتی که حوزه سلامت در اختیارشان می گذارد، زایمان طبیعی را در اولویت قرار دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آمار ناباروری هم در کشور بالا است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۵ درصد از زوج های نابارور از خدمات ناباروری در مراکز ناباروری که در طرح تحول سلامت راه اندازی گردید، بهره مند شده اند، چراکه پرداختن به مساله ناباروری مهم است، زیرا ناباروری یکی از دلایل اصلی کاهش زاد و ولد و همینطور ناپایداری خانواده ها است.
وی درمورد توسعه اورژانس های بیمارستانی در طرح تحول سلامت تصریح کرد: مهم ترین عامل رضایت و نارضایتی مردم، بخش اورژانس های بیمارستانی هستند که یکی از هدف گذاری های طرح تحول سلامت است و در این راستا ۱۲۰ اورژانس بیمارستانی در کشور ساخته و یا توسعه داده شده است و این روند ادامه دارد تا به سطح مطلوب برسیم.
دکتر جان بابایی درمورد توزیع پزشکان متخصص در کشور اظهار داشت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت که در جهت عدالت در سلامت و تحقق شعار سازمان جهانی بهداشتی صورت گرفته است، توزیع پزشکان متخصص است. هم اکنون بیش از نیمی از پزشکان متخصص بخش دولتی در مناطق محروم مشغول به کار هستند، یعنی بیش از ۶ هزار پزشک متخصص در مناطق محروم فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: پیش از اجرای طرح تحول سلامت، در استان های جنوبی کشور و برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، فقط ۵ پزشک عمومی وجود داشت، اما هم اکنون در برخی از بیمارستان های این شهرها بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ پزشک متخصص در رشته های مختلف حضور دارد.
براساس گزارش وبدا، دکتر جان بابایی ادامه داد: یکی از تصمیمات وزارت بهداشت اجرای سهمیه مناطق محروم است تا طبق آن در چندسال آینده، فارغ التحصیلانی که از سهمیه مناطق محروم استفاده می نمایند، بتوانند به صورت دائم در این مناطق به عرضه خدمت بپردازند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.