وزیر بهداشت تاکید کرد ضرورت هماهنگی دستگاه های اجرایی برای عرضه خدمات مطلوب به بیماران اوتیسم

یسکافه: نشست هم اندیشی اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و مدیران انجمن اوتیسم ایران با حضور وزیر بهداشت و مدیران ارشد وزارت بهداشت برگزار گردید.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، در این نشست مهم ترین مشکلات و موانع درمان بیماران اوتیسم توسط مدیرعامل، رییس هیات مدیره، جمعی از مدیران و خانواده های این بیماران عنوان شد.
وزیر بهداشت در این نشست، تصریح کرد: در حوزه اوتیسم، دستگاه هایی مانند معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، سازمانهای آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی و انجمن ها و سازمان های مردم نهادی مانند انجمن اوتیسم، می توانند موثر باشند، اما باید مشخص شود که چه اقداماتی برای این بیماران صورت گیرد و این اقدامات نیازمند چه میزان اعتبار است.
هاشمی تصریح کرد: به نظر می آید که یک دستگاه اجرایی می تواند متولی بیماران اوتیسم باشد و اعتبارات سایر دستگاه ها هم می تواند در دستگاه متولی متمرکز شود، اما از نظر ساختاری، سازمان بهزیستی می تواند نقش متولی و موثری داشته باشد.
وزیر بهداشت با اشاره به خاص شناخته شدن بیماری اوتیسم از سال ۹۷، اظهار داشت: باید از اقدامات نمایشی پرهیز کنیم؛ چراکه اگر یک بیماری، خاص شناخته می گردد باید اعتبارات لازم برای عرضه خدمات به آن بیماران به میزان لازم پیش بینی شده و تخصیص اعتبار برای آن صورت گیرد.
هاشمی با اشاره به اینکه باید اقدامات زیادی برای بیماران اوتیسم صورت گیرد، اضافه کرد: انجمن اوتیسم ایران می تواند نقش مهم و محوری برای بیماران داشته باشد و برای سال ۹۸، معاونت های بهداشت، درمان و توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت باید تلاش کنند تا اعتبارات مورد نیاز برای عرضه خدمات مطلوب به بیماران اوتیسم پیش بینی شود.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر ضرورت هماهنگی بین بخشی برای عرضه خدمات به بیماران اوتیسم، تصریح کرد: هماهنگی بین وزارتخانه ها بهداشت، رفاه، آموزش و پرورش و بیمه ها لازم و ضروری بوده و عمده خدمات بیماران اوتیسم باید در قالب بیمه ها عرضه شود و دولت باید از بیمه ها خرید خدمت کند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، هاشمی خاطرنشان کرد: باید نشست دیگری با حضور دستگاه های اجرایی موثر در عرضه خدمات به بیماران اوتیسم برگزار و راهکارهای عملیاتی عرضه خدمات در آن نشست، بررسی و اجرا شود.
در ادامه دکتر جغتایی – رییس هیات مدیره انجمن اوتیسم ایران هم در این نشست، اظهار داشت: برنامه عملیاتی اوتیسم تهیه و تدوین شد و شامل غربالگری، تشخیص و مداخلات برای بیماران اتیسم است. همینطور توافق نامه ای بین سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت امضا و نقش هر دستگاه در این زمینه مشخص شد.
وی با اشاره به همکاری معاونت بهداشت برای اجرای غربالگری اوتیسم در کشور، از اجرای آزمایشی غربالگری اوتیسم با مشارکت سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی از مهرماه سال جاری در اصفهان اطلاع داد و اظهار داشت: پیش بینی شده که غربالگری از سن پیش از ۱۸ ماهگی با امکانات شبکه بهداشت و درمان صورت گیرد.
جغتایی در انتها تصریح کرد: با اینکه برپایه استانداردها، با غربالگری می توان انتظار شناسایی حدود ۳۰ هزار کودک اوتیسمی کمتر از ۵ سال را داشت، اما هم اکنون حدود ۷ هزار بیمار اوتیسمی در کشور شناخته شده اند که نیازمند خدمات هستند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.