رییس انجمن جراحان ارتوپدی توضیح داد چگونگی استفاده مجدد از برخی تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در جراحی های ارتوپدی

یسکافه: رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی، اظهار داشت: این دستورالعمل، مبحث تازه ای نیست و از سالیان قبل ابزار جراحی یکبار مصرف بویژه ابزار مورد استفاده در جراحی های آرتروسکوپی و لاپاراسکوپی بعد از استریل کردن مجددا استفاده می شد و هم اکنون با دستورالعمل وزارت بهداشت این کار به صورت قانونی انجام می گردد.
دکترمحمد رازی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به استفاده چندباره از برخی تجهیزات پزشکی در بخش ارتوپدی اظهار داشت: استفاده مکرر به صورت محدود از وسایل جراحی یک بارمصرف چیز تازه ای نیست و از قبل هم در ارتوپدی مورد استفاده قرار می گرفت.

وی ادامه داد: پزشکان بویژه ارتوپدها قبل از این هم مسائل اقتصادی و قیمت بالای وسایل یک بارمصرف را در نظر می گرفتند؛ چراکه به صورت محدود می توان از این وسائل به طور مکرر استفاده نمود. وسایل یک بارمصرف طوری هستند که برای چند بار می توان از آن ها بهره برد و مثلا بین یک تا شش بار می توان از برخی آنها بهره برد.

این جراح ارتوپد با تاکید مجدد بر اینکه استفاده چند باره از وسایل جراحی از قبل هم انجام می شد، اظهار داشت: در ارتوپدی تا آنجایی که من می دانم، تمامی ارتوپدها برای چند بار این وسایل را مجددا استریل می کردند و به کار می بردند. حال که این دستورالعمل را وزرات بهداشت اعلام نموده با خیالی راحت تر و مجوز قانونی این کار انجام می گردد.

ایشان در ادامه با تاکید بر این مورد که دستورالعمل مذکور، فقط درباره وسایل یکبار مصرفی که در جراحی استفاده می شوند، صدق می کند، اضافه کرد: اذهان عمومی باید بدانند وسایلی که در جراحی های ارتوپدی در بدن انسان کار گذاشته می شوند، جزو این دستورالعمل نیستند و نباید اشتباه فکر شود. پزشکان به هیچ وجه یک وسیله را از بدن یک نفر در نمی آورند و در بدن دیگری کار بگذارند.

رازی در انتها اظهار داشت: در تجهیزات ارتوپدی تابحال کمبودی نداشته ایم و تحریم ها در حال حاضرتاثیری در زمینه ارتوپدی نداشته و امیدواریم از این به بعد هم نداشته باشد.

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.