هزینه های نامحسوس دیابت

یسکافه: رئیس مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح نحوه نمایش خدمات در کلینیک های دیابت، اظهار داشت: دیابت هزینه دیگری تحت عنوان هزینه نامحسوس باز دارد؛ منظور از هزینه نامحسوس، وقت و شرایط روحی است که بیمار برای درمانش استفاده می نماید.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر انسیه نسلی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: بیماری دیابت یک بیماری مزمن است. کلینیک های دیابت خیلی از شرایط و جنبه های مختلف را برای کاهش هزینه های درمانی دیابت برای بیمار احداث می کنند. بیماری دیابت هزینه های زیادی چه مستقیم و چه غیرمستقیم را به دنبال دارد. منظور از هزینه مستقیم همان هزینه های ناشی از درمان است و هزینه های غیر مستقیم شامل غیبت از کار، از کارافتادگی زودرس و… است.

وی اضافه کرد: دیابت هزینه دیگری تحت عنوان هزینه نامحسوس دارد. منظور از هزینه نامحسوس، وقت و شرایط روحی است که بیمار برای درمانش استفاده می نماید. خیلی از بیماران دیابتی از درمان دلسرد شده و به سبب وقت گیر بودن آن از ادامه درمان خود سر باز می نهند. کلینیک های دیابت از میزان هزینه های نامحسوس باز می کاهد. بر همین مبنا بیماران دیابتی زمان بازگشت به کلینیک ها علاوه بر ویزیت و درمان متداول دیابت از نظر تغذیه، برنامه غذایی مناسبی دریافت می کنند و معایناتی از قبیل معاینات چشمی، کلیه، قلبی و… برای آنها انجام میگردد. همین طور بعضی از بیماران از لحاظ روحی دچار بلا می شوند و نیازمند مشاوره هستند که این کلینیک ها برنامه های مشاوره ای باز در اختیار بیماران قرار می دهند.

نسلی با اشاره به اینکه در کلینیک های دیابت خدمات برمبنای استاندارد ملی هستند، اظهار داشت: برمبنای مطالعات درمان های دارویی و داروهای جدید حدود ۰٫۶ درصد در کاهش قند سه ماهه فرد موثر هستند. این در حالیست که توانمندسازی بیمار و کنترل درست از راه تغییر شیوه زندگی می تواند ۰٫۵ درصد در کاهش قند سه ماهه موثر باشد. با این تفاوت که در این روش از عوارض دارویی دیگر خبری نیست.

وی اضافه کرد: در این کلینیک تمام اطلاعات بیمار ثبت میگردد و برمبنای همین اطلاعات، پژوهش هایی برای کنترل و کاهش دیابت انجام میگردد که برای کارآمدی زندگی بیماران موثر است.

در ادامه دکتر ضیایی – موسس کلینیک دیابت یاس، اظهار داشت: این کلینیک خصوصی است، اما الگویی که در آن نمایش میگردد برمبنای الگوی خدمات درمانی است. این کلینیک بر سه محور درمان، آموزش و پژوهش فعالیت می کند. در این کلینیک بخش های گوناگونی مانند چشم، مغز و اعصاب، کلیه و مجاری ادرار و همین طور داروخانه وجود دارد و هر چه که یک بیمار دیابتی برای درمان به آن نیاز دارد، در این کلینیک فراهم گشته است.

وی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری بیمار محور است، اظهار داشت: برای کنترل و پیشگیری از مبتلاشدن به دیابت بیشترین عنصر موثر خود فرد یا بیمار است. بر همین مبنا یکی از محورهای ما آموزش است. آموزش های ما هم به صورت فردی و هم گروهی انجام میگردد. بر طبق این آموزش ها می خواهیم نگرش بیمار را نسبت به بیماری تغییر دهیم تا درمان موثرتر باشد. همین طور در این کلینیک ثبت داده ها انجام میگردد و برمبنای همین ثبت داده ها، کارهای پژوهشی ما شکل می گیرد. کلینیک های خصوصی با عنایت به اینکه سلایق بیماران در نمایش خدمات گوناگون است، می توانند بخشی از این سلایق را پوشش دهند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.