۹۷هزار ایرانی قربانی فشارخون در سال ۲۰۱۷

یسکافه: ابتلای یک سوم جمعیت بزرگسال ایران به فشارخون و همین طور مرگ ۹۷هزار ایرانی به سبب بیماری های در رابطه با فشارخون در سال ۲۰۱۷ همچون مباحثی بود که در جلسه کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون عنوان شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، به مناسبت روز جهانی فشارخون، بسیج ملی کنترل فشارخون بالا به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شده است و در این راستا و به منظور عرضه راهکارهای مناسب آموزشی، جلسه کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون در ستاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت به ریاست دکتر لاریجانی، نایب ریس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر و نمایندگانی از انجمن های غدد، نفرولوژی، قلب و عروق، تغذیه، بیماری های صعب العلاج، بیماری های غیر واگیر، نورولوژی و اعصاب هم برگزار گردید.
دکتر باقر لاریجانی – نایب رئیس کمیته ی ملی بیماری های غیر واگیر و عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در جلسه کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون با اشاره به درگیر بودن یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران به فشار خون بالا اظهار داشت: هدف اصلی این کمپین، راه اندازی گفتمان فشارخون در خانواده ها و آگاه سازی اجتماعی است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از طریق های موثر در آموزش عمومی، مطرح کردن مساله در رسانه ها توسط افراد شناخته شده است تا تاثیری شگرف داشته باشد.
وی با اشاره به گستردگی مبحث فشار خون بالا در کشور تصریح کرد: لازم است یک راهنمای بالینی (گایدلاین) ملی با کمک اساتید همه رشته ها در حوزه فشار خون، تنظیم و همینطور از ظرفیت بخش خصوصی در کنترل فشار خون، بهره برداری شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه اطلاعات خوبی در ارتباط با وضعیت فشارخون در استان ها و شهرستان ها در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، اظهار داشت: باید این اطلاعات در اختیار استانداران و دانشگاه های هر منطقه قرار گیرد تا آموزش عمومی و فرهنگ سازی بومی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: دانشگاه های علوم پزشکی موظف می باشند با عنایت به مصوبات وزارت بهداشت درمورد کنترل فشارخون، بومی سازی را در دستور کار خود قرار دهند.
نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر و عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا خاطرنشان کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از آنچه انتشارات مختلف با مبحث فشار خون چاپ کرده اند و یا ساخت فیلم کوتاه آموزشی برای کنترل فشار خون توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی می تواند از راهکارهای دیگری برای آموزش در این عرصه باشد.
در ادامه دکتر رامین حشمت – عضو دبیرخانه کمیته ملی بیماری های غیر واگیر در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، اظهار داشت: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با در نظر داشتن افراد ۳۰ سال به بالا، بیماران کلیوی و زنان آبستن در همه سنین بعنوان گروه هدف، از ۲۷ اردیبهشت سال جاری آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: از روز ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۷ خرداد، برنامه فضاسازی و اطلاع رسانی انجام می شود و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر عملیات میدانی، اندازه گیری فشارخون و ثبت و ارجاع بیماران در دستور کار قرار دارد.

۹۷هزار ایرانی قربانی فشار خون در سال ۲۰۱۷
عضو دبیرخانه کمیته ملی بیماری های غیر واگیر در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن عرضه گزارشی از جان باختن ۹۷ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۷ بر اثر بیماری های در رابطه با فشارخون، تصریح کرد: از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶، شیوع پرفشاری خون در ایران حدودا ۳ برابر شده است.
حشمت با اشاره به اینکه از میان حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون، فقط ۶۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع دارند و فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می کنند، اظهار داشت: متاسفانه تعداد کمی از بیماران، فرایند درمان را دنبال کرده و در نهایت فشارخون ۱۹ درصد این بیماران کنترل می شود.
حشمت از افزایش نسبت شناسایی و شروع دوره مراقبت و درمان برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون و سنجش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و تشخیص زودرس، بعنوان اهداف وزارت بهداشت در راه اندازی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یاد کرد.
در ادامه دکتر فرشاد فرزادفر – رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به اهداف تعیین شده از جانب WHO اظهار داشت: اگر در راه حرکت کمپین کنترل فشارخون بالا به اهداف WHO دست یابیم تا سال ۲۰۲۵، ۵۴۰۰۰ فقره مرگ و میر کاسته می شود.
بنابر اعلام وبدا، فرزادفر با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۱۹۹۰، میزان فشارخون در همه استان ها ۲ برابر شده است، اضافه کرد: باید توزیع منابع آموزشی و بهداشتی در این عرصه برپایه وضعیت مناطق و با عنایت به شرایط فرهنگی، تغذیه ای، اجتماعی، رفتاری و سیستم های درمانی باشد.
وی تصریح کرد: علاوه بر کمپین اجرایی به کمپین آموزشی هم نیاز است تا رفتارهایی مانند کاهش مصرف ۳ گرمی نمک روزانه و حذف نمک سفره در مردم نهادینه شود.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: باید به سایر ریسک شاخص های همراه فشار خون شامل قند خون و چربی خون هم توجه گردد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.