معاون وزیر بهداشت تشریح کرد نحوه چکاپ مسافران چین هنگام ورود به کشور

به گزارش یسکافه معاون بهداشت وزارت بهداشت در جریان بازدید از دفتر مراقبت بهداشت مرزی واقع در فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: تمام مسافران ورودی به فرودگاه های بین المللی کشور از مبداء چین، تحت ارزیابی قرار می گیرند و تابحال موردی از کروناویروس در کشور مشاهده نشده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی اظهار داشت: برای غربالگری ورودی مسافرین از دستگاه های تب سنج استفاده می شود. باتوجه به علایم بیماری همچون بیماری های تنفسی که بیشتر با تب، تنگی نفس و سرفه مشخص هستند، در بدو ورود مسافران ورودی از چین مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: در این فرودگاه مسافران گروه هدف، یعنی مسافران کشور چین که از جانب سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده است، وارد می شوند، بدین سبب هنگام ورود این مسافران با دستگاه هایی مثل تب سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، چنانچه مسافری تب، سرفه و تنگی نفس داشته باشد، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: افراد را برمبنای شدت بیماری و علایم آن از بقیه جدا می کنند، توضیحات لازم را به آنها می دهند و همکاران ما آنها را به پزشکی که در فرودگاه مستقر است، ارجاع می دهند. مانند همین اقدامات به مناسبت های مختلف مثل برنامه حج، اربعین و یا احیانا اگر نوعی بیماری در جایی از دنیا شیوع پیدا کرده باشد، برای مسافران انجام می شود. پزشک نیز معاینات تکمیلی را انجام داده، شرح حالی از آنها می گیرد و این افراد به دو دسته تقسیم می شوند.
وی افزود: اگر علایم بیمار خیلی خفیف باشد و نگران کننده نباشد، ضمن اینکه این افراد در سامانه ثبت می شوند، تا دو هفته بوسیله محل اسکان شان اگر هتل باشد یا هر جای دیگر، تحت مراقبت قرار می گیرند. ضمن این که آموزش های خودمراقبتی هم به آنها داده می شود. اگر چنانچه علایم آگهی در فرد طی اقامت پیدا شد، می تواند بازگشت کند تا اقدامات بعدی برای او صورت گیرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اشاره کرد: اما اگر فردی علایم شدیدتری داشته باشد توسط پزشک و آمبولانس مستقیما به بیمارستانی که از قبل تعیین شده ارجاع داده می شود. آن بیمارستان دارای اتاق های ایزوله تنفسی است و فردی که گرفتار بیماری شدید هست تحت مراقبت قرار می گیرد.
رئیسی گفت: بطور خاص برای بیماری کروناویروس دو نوبت تست پی سی آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنا است که فرد گرفتار این نوع بیماری نیست و می تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.
وی بیان داشت: تب فقط یک علامت است، ما به خاطر اینکه حساسیت را بالا ببریم فردی که علایم تب، سرفه یا بدن درد داشته باشد را شناسایی می نماییم و آزمایشات تکمیل می کند که کروناویروس در فرد وجود دارد یا خیر. چون بسیاری از سرماخوردگی ها و شبه آنفلوآنزا نیز همین علایم را دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بعنوان مثال یک نمونه داشتیم که یک فرد اصالتا افغانستانی ولی تبعه چین علایم مختصری داشت که به بیمارستان ارجاع دادند و بررسی ها نشان داد یک سرماخوردگی ساده داشته است و مرخص شد.
رئیسی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور تابحال هیچ گزارشی از بیماری کرونا ویروس نداشته ایم. اینکه افراد با علامت تب یا سرفه را تحت معاینه قرار می دهیم فقط به خاطر رعایت احتیاط است وگرنه وجود این علایم در فرد لزوما نشان دهنده کروناویروس نیست.
وی افزود: در تمام فرودگاه های بین المللی کشور تیم های آماده بهداشت مرزی حضور دارند. اما برمبنای دستورالعمل بهداشت جهانی بر چکاپ مسافرانی تاکید شده که از چین وارد کشور می شوند. سازمان بهداشت جهانی حتی محدودتر کرده و گفته هر مسافری که از شهر “ووهان” چین می آید را کنترل کنید. ولی در کشور ما تمام مسافرانی که از چین می آیند مورد چکاپ قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ کشور چین چکاپ خروج برای مسافران قرار داده و افرادی که علایم داشته باشند را اجازه خروج نمی دهد. افراد بیماری هم که دیده شده اند در سایر کشورها، پیش از ۱۵ ژانویه از چین خارج شده اند. ما هم به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی دستورالعملی اعلام نموده ایم که تمام افراد مشکوک را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، او در آخر ضمن تقدیر از همکاری مستمر مدیریت و کارکنان فرودگاه امام خمینی (ره) در راه کنترل بهداشتی مبادی ورودی کشور، اشاره کرد: جای هیچگونه نگرانی نیست و همه موارد تحت کنترل قرار دارد و همکاران بهداشتی ما به صورت ۲۴ ساعته و آماده باش مسافران محترم را کنترل و ارزیابی می کنند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.