رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت خبر داد بروزرسانی اطلاعات بیماران خاص

یسکافه: رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درباره فرآیندهای سامانه حواله الکترونیکی که مقرر است اطلاعات بیماران خاص در آن ثبت گردد، توضیح داد.
دکتر مهدی شادنوش در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: همانطور که از سال قبل گفته شده بود، در حال ثبت اطلاعات بیماران خاص با دقت بالا هستیم و در همین راستا سامانه ای با عنوان “حواله الکترونیکی” طراحی شد تا ضمن ثبت مجدد مشخصات بیماران خاص، نحوه دریافت دارو و امکانات از طرف این بیماران با سهولت بیشتری بوده و حمایت های مالی نیز از این بیماران صورت گیرد تا بتوانیم برای توزیع دارو و سایر نیازهای آنها ساماندهی مناسب تری را داشته باشیم.
وی ادامه داد: این سامانه در سال قبل طراحی شد و به صورت پایلوت در چند استان مورد بهره برداری قرار گرفت. از مدتی پیش هم به صورت سراسری در کل کشور در حال ثبت اطلاعات بیماران ام اس و بیماران پیوندی است. بر این اساس به دقت می دانیم هر بیمار در کجا زندگی می کند و میزان بیماری اش چقدر است و همین طور به چه داروها و امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد.
شادنوش با اعلان اینکه درصد بسیار بالایی از بیماران ام اس و بیماران پیوندی در سامانه ثبت شده اند، اظهار داشت: امیدوارم بیماری باقی نمانده باشد که اطلاعاتش ثبت نشده باشد. اگر چنین بیمارانی در حوزه بیماران ام اس یا پیوندی هستند، طی چند روز آینده و تا پیش از اول خرداد، حتما به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی و کارشناسان بیماران خاص آن معاونت مراجعه کنند تا اطلاعات شان در سامانه ثبت گردد و بتوانیم با امکانات بیشتری در خدمت شان باشیم و حمایت هایی را که برای این بیماران در نظر گرفته شده است، استمرار بخشیم. باید توجه کرد که قرار بود از شروع خرداد پرونده بیماران ام اس و پیوندی دراین زمینه بسته شود.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، اظهار داشت: این سامانه با پشتیبانی که از طرف سازمان ثبت احوال و سازمان نظام پزشکی اتفاق می افتد، سامانه ای بروز و برخط است و ما به صورت روزانه می توانیم از حال بیماران مان اطلاع داشته باشیم.
شادنوش درباره پروسه این سامانه، اظهار داشت: با این سامانه رفت و آمد بیماران به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی فقط یکبار و در ابتدای ثبت بیماری شان انجام می شود؛ بطوریکه بیماران به معاونت درمان دانشگاه مراجعه می کنند، پرونده می سازند، اما برای بروز کردن پرونده یا دریافت امکانات بعدی و یا تغییر دارو و… نیازی به مراجعه به معاونت درمان ندارند. از طرفی دریافت داروهایشان در یک داروخانه مشخص که به خودشان اختصاص دارد، خواهد بود.
وی افزود: از جانب دیگر بوسیله سامانه می توانند در صورت تمایل در بعضی داروها و امکانات برنامه ریزی شده، گزینه ای را انتخاب کنند که این دارو و امکانات درب منزل به آنها تحویل داده شود. این اقدام برای شرایط سخت مانند شرایط کرونا و یا زمانی که فرد بیمار مشکلات خاصی دارد و نمی تواند به داروخانه تعیین شده مراجعه کند، بسیار کارآمد است؛ بطوریکه بیمار می تواند انتخاب نماید تا ما تسهیلاتی را ایجاد نماییم تا دارو درب منزل به بیمار تحویل داده شود. البته این کار فقط در بعضی داروها و برای برخی بیماری ها قابل انجام است.
شادنوش اشاره کرد: این اقدامات هم اکنون در حال انجام می باشد و از شروع خرداد ماه که پرونده بیماران ام اس و پیوندی را ببندیم، چند بیماری دیگر را هم به سامانه اضافه خواهیم کرد. امید داریم در انتهای این پروژه اطلاعات و آمار دقیقی از بیماران خاص داشته باشیم که در این صورت در توزیع اعتبارات، امکانات و تسهیلاتی که می خواهیم برای این بیماران ایجاد نماییم، بهتر اقدام می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.