دردسرهای بزرگ زگیل های کوچک تناسلی!

یسکافه: بوشهر دکترای تخصصی زیست شناسی می گوید یک تماس پوستی ساده می تواند ویروس زگیل تناسلی را منتقل کند و حدودا ۹/۹۹ درصد سرطان های دهانه رحم بوسیله این ویروس ایجاد می شود.
حبیبه زارع در گفت و گو با ایسنا درباره بیماری زگیل تناسلی عنوان کرد: متاسفانه این ویروس با وسایل جنسی هم منتقل می شود، در واقع تماس پوستی ساده موجب انتقال این ویروس خواهد شد. باید اظهار داشت که حدودا ۹/۹۹ درصد سرطان های دهانه رحم بوسیله این ویروس ایجاد می شود و شما هیچ سرطانی را پیدا نمی کنید که علت آن به این خوبی پیدا شده باشد.
وی افزود: تنها سرطانی که صد درصد با ویروس ارتباط دارد و می توان آنرا کنترل کرد سرطان دهانه رحم است.
دکترای تخصصی زیست شناسی اشاره کرد: راه اصلی انتقال بیماری کمتر شناخته شده زگیل تناسلی، رفتارهای جنسی پر خطر است و در کشور ما قربانی اصلی آن زنان هستند.
زارع با اشاره به عفونت HPV یا زگیل تناسلی بعنوان شایع ترین عفونت انتشار یافته بوسیله رابطه جنسی در دنیا اظهار داشت: امروزه جوانان زیادی را در مطب های تخصصی زنان و یا کلینیک های ارولوژی مشاهده می نماییم که مبتلا به زگیل تناسلی شده و با نگرانی برای درمان مراجعه می کنند. با این شرایط بهتر است در مورد همه بیماری ها نتیجه تحقیقات و اطلاعات لازم گفته شود چونکه پیشگیری بهتر از درمان است و اطلاع رسانی نحوه انتقال ویروس نقش مهمی در جلوگیری از انتقال و انتشار آن دارد.

زنان تنها قربانیان زگیل تناسلی نیستند
عضو انجمن نانو دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد: بانوانی که همسرانشان چندین شریک جنسی دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند و اگر از بد حادثه به نوع خطرناک ویروس گرفتار شوند به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهند شد. هرچند زنان تنها قربانیان زگیل تناسلی نیستند و مردها هم ممکنست به این ویروس گرفتار شوند.
عضو هیئت علمی زیست شناسی دانشگاه پیام نور بوشهر تصریح کرد: پزشکان می گویند ۹۹ درصد بیمارانی که به سرطان رحم مبتلا می شوند بدون آنکه بدانند ویروس HPv در بدن داشته اند، ویروسی که همان زگیل تناسلی است و با یک آزمایش ساده می شود آنرا مهار کرد و اتفاقا واکسن هم دارد. آدم های زیادی حتی از وجود این بیماری ناآگاه هستند چه برسد به اینکه بدانند زگیل تناسلی واکسن دارد.

راه انتقال از تماس جنسی تا تماس پوست با پوست
دکترای تخصصی زیست شناسی اظهار نمود: تابحال حدود صد گونه از زگیل تناسلی شناخته شده و حدودا ۴۰ درصد از آن می تواند از راه تماس جنسی منتقل شود. تا پیش از این تنها روش شناخته شده انتقال این ویروس تماس جنسی بود اما حالا پزشکان متخصص دریافته اند که تماس پوست با پوست نیز می تواند این ویروس را منتقل کند.
حبیبه زارع در ارتباط با راه های انتقال این ویروس اضافه کرد: کارهایی که موجب انتقال این ویروس می شود رفتن به اپیلاسیون و اماکن عمومی مثل استخر است که در این نقاط ممکنست دستگاه تناسلی با ویروس ارتباط مستقیم پیدا کند.
وی درباب اپیدمیولوژی یا وسعت گسترش این ویروس در مناطق مختلف عنوان کرد: با سنجش آمار درمی یابیم که مثلا در چین ۱۵ درصد است و از هر صد زن ۱۵ نفر به این بیماری مبتلا هستند. در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار در ایران، مطالعه ای با کمک آژانس بین المللی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺳﺮﻃﺎن انجام شد و مشخص شد ۷/۷ درصد زنان به این بیماری مبتلا هستند و جالب است بدانیم در شهرهای مذهبی که اهمیت خانواده بیشتر است و مردان به همسران قانونی خود وفادار هستند آمار این بیماری صفر گزارش شده است.

زگیل تناسلی و بروز سرطان های مختلف
عضو انجمن نانو دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد اهمیت این ویروس اشاره کرد: اول اینکه مبتلاشدن به ویروس مثل تیپ ۶ و ۱۱ و ۳۱ می تواند زگیل تناسلی ایجاد کند که از نظر ظاهری مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند، از همه بدتر انواع پر خطر آن یعنی ویروس ۱۸، ۱۶، ۵۴، ۳۳ و ۵۸ است که می تواند سبب مبتلاشدن به بروز سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات، مقعد و آلت تناسلی در آقایان شوند و در هر جنس مرد و زن می تواند موجب ایجاد سرطان حلق و مری و ارگان های دیگر شود.
این متخصص با اشاره به آمار به دست آمده از جوامعی که رفتارهای پرخطر نهادینه شده است، اظهار داشت: در بین جوامعی که بی بندو باری جنسی و فساد افسارگسیخته وجود دارد مبتلایان به این ویروس بیشتر دیده می شود. خوشبختانه کشور ایران تابحال جرء کشورهایی است که میزان شیوع این بیماری در آن بالا نیست اما نمی توان کتمان کرد که نگرانی وجود ندارد برای مثال در اسپانیا بعنوان یک کشور اروپایی شیوع این بیماری از ایران کمتر است.

راه های پیش گیری از این ویروس چیست
زارع تصریح کرد: مهم ترین روش پیش گیری از این ویروس اجتناب از رفتارهای پر خطر و پایبندی و وفاداری به خانواده و همسر و روش دوم واکسیناسیون است؛ اما واکسیناسون مقابل هشت نوع از این ویروس ایمنی به وجود می آورد به شرطی که این واکسن پیش از شروع روابط جنسی تزریق شود یعنی بهتر است در دخترهای ۱۲ تا ۲۶ ساله تزریق شود ولی پس از آن دیگر کارایی خودرا از دست می دهد.
عضو هیئت علمی زیست شناسی دانشگاه پیام نور استان بوشهر اظهار داشت: روش پیشگیری دیگر زگیل تناسلی تست پاپ اسمیر است یعنی تشخیص زودهنگام ضایعات سرطانی و مبتلاشدن به آن که خانم ها پس از ۳۰ سالگی هر پنج سال می توانند این آزمایش را انجام بدهند که اگر جواب آن مثبت بود راه های کنترل بیماری آغاز می شود اما متاسفانه در آقایان نوع پر خطر هیچ علائمی ندارد و معمولا وقتی مراجعه می کنند که مبتلا به سرطان شده اند.

می توان جلوی رشد زگیل تناسلی را گرفت
وی درباب اهمیت آگاهی دادن جوانان بیان کرد: نه فقط درباره زگیل تناسلی بلکه درباره همه ویروس ها و عفونت هایی که بوسیله رابطه جنسی منتقل می شود باید به جوانان آگاهی داده شود، بیشتر مبتلایانی که به ما مراجعه می کنند اصلا روش محافظت از خودرا نمی دانند و بدین سبب وقتی مبتلا می شوند چون می دانند این بیماری انگ بزرگ بی بندباری را برای آنها به همراه دارد به سبب فشار ناشی از این مشکل افسرده می شوند و گاهی دست به خودکشی می زنند و از همه بدتر اگر افراد مبتلا به این ویروس ازدواج کنند می توانند این ویروس را منتقل کنند.
این دکترای زیست شناسی سفارش کرد: به ازای هر ۲ یا ۳ دبیرستان دخترانه باید یک مامای مدرسه داشته باشیم تا دختران ما را برای خود مراقبتی از رفتارهای پرخطر توانمند و آگاه کرده و همین طور آنها را با ایفای نقش مادری و همسری آشنا کند. درباره دبیرستان های پسرانه نیز ما می توانیم برای هر ۳ یا ۴ دبیرستان یک کارشناس ارشد بهداشت عمومی داشته باشیم که دوره دیده باشد و به سوالات پسران جوان پاسخ دهند و خود مراقبتی و توانمندسازی برای پیش گیری از این بیماری را به آنها آموزش دهند.
حبیبه زارع اشاره کرد: زگیل تناسلی را می توان کنترل کرد و جلوی رشد آنرا گرفت اما مسئله اصلی اینجاست که هنوز بطور جدی درباره این ویروس فرهنگ سازی نشده است بیشتر پزشکان و پژوهشگران به این باور رسیده اند که اگر جلوی پیشرفت این بیماری را نگیریم این بیماری روزی از ایدز هم پیشی خواهد گرفت.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.