نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر افزایش آلودگی هوا هستند

یسکافه: طبق یافته های یک بررسی جدید با آن که جهانیان در تکاپوی مقابله با گازهای سمی هستند، بیش از نیمی از جمعیت جهان در معرض آلودگی فزاینده هوا قرار دارند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، طبق اعلام پژوهشگران دانشگاه “اکستر” آلودگی برخی مناطق پنج برابر میزانی است که سازمان جهانی بهداشت آنرا بی خطر اعلام نموده است.
این پژوهشگران آگهی دادند: کیفیت بد هوا «تهدید مهم و در بسیاری مناطق تهدیدی فزاینده» برای بهداشت عمومی است.
گاوین شدیک، رئیس بخش آمار و علوم این دانشگاه می گوید: خط مشی های بلندمدت برای کاهش دادن آلودگی هوا در مناطق بسیاری خصوصاً در اروپا و ایالات متحده کارساز بوده است اما هنوز در مناطقی، آلودگی هوا به میزان خطرناکی بالا است بطوریکه تا پنج برابر میزان تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت است و در بعضی کشورها همچنان رو به افزایش است.
طبق این بررسی که با همکاری سازمان جهانی بهداشت انجام گرفته، کشورهای دارای درآمد متوسط و خصوصاً آن هایی که در آسیای مرکزی و جنوب شرقی و منطقه پایین صحرای آفریقا واقع شده اند، بیشترین میزان آلودگی هوا را دارند.
ناکارایی مصرف انرژی در خانه ها، صنعت، کشاورزی و ترابری و همین طور نیروگاه های دارای سوخت زغال سنگ، منشاء اصلی آلوده شدن هوا به ذرات ریز است. در بعضی مناطق شن و غبارهای بیابان، سوزاندن پسماندها و جنگل زدایی نیز به این آلودگی دامن می زند.
در این بررسی تعدادی از محققان با در نظر گرفتن تلاش جهانیان برای کاستن آلودگی هوا بوسیله خط مشی های کوتاه مدت و بلندمدت به بررسی روندهای کیفیت هوای جهان در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ پرداختند.
این پژوهشگران برای رسیدن به نتایج سالانه کیفیت هوا در یکایک کشورها و همین طور مناطقی وسیع تر، از پایشگری زمینی و داده های ماهواره ای استفاده کردند.
استاد “گاوین شدیک” اضافه کرد: کمیت سنجی دقیقِ دست آوردهای خط مشی ها بطور خاص دشوار است اما با تلفیق شواهد دخالت های کارساز و روندهای جهانی، منطقه ای و محلی آلودگی هوا می توان به اطلاعاتی اساسی و مبتنی بر شواهد دست یافت که برای تغذیه اطلاعاتی و پایشگری خط مشی های آینده دارای اهمیت کلیدی هستند.
طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای سالانه در جهان جان ۴.۲ میلیون نفر را می گیرد.
طبق اعلام این سازمان متوسط غلظت سالانه ذرات ریز معلق در هوا نباید از ۱۰ میکروگرم در متر مکعب بیش تر باشد.
میزان جمعیتی از جهان که در معرض آلودگی فراتر از این مقدار قرار دارند در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ از ۹۴ به ۹۰ درصد کاهش یافته که عمدتاً ناشی از کاهش آلودگی هوا در آمریکای شمالی و اروپا بوده است.
اما طبق بررسی دانشگاه اکستر که در مجله اقلیم و علوم جوی منتشر شده است در سایر مناطق میزان آلودگی همچنان حالت تقریباً پایدار و بسیار بالایی دارد.
طبق این تحقیق ۵۵ درصد جمعیت جهان در معرض آلودگی فزاینده قرار دارند.
بیش از ۹۹ درصد جمعیت کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی، هوایی را تنفس می کنند که سالم نیست.
این آلودگی مختص شهرها نیست و اکثریت قریب به اتفاق روستانشینان نیز در معرض ترازهای خطرناک آلودگی هوا قرار دارند.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در این بررسی آمده است که مقابله با آلودگی هوا در هر دو محیط شهری و روستایی باید اولویت اصلی باشد تا بتوان از میزان بیماری های در رابطه با آلودگی هوا به میزان موثری کاست.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.