وزیر بهداشت خبر داد لحاظ ۵۰درصد فوق العاده ویژه برای پرستاران

وزیر بهداشت ضمن اشاره به حماسه آفرینی جامعه بهداشت و درمان کشور در بحران کرونا، در عین حال از لحاظ ۵۰درصد فوق العاده ویژه برای پرستاران از امروز و همینطور استخدام ۲۰هزار پرستار طی سال جاری با اولویت پرستاران شرکتی و فعال در بخش های کووید، اطلاع داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز پرستار، اظهار داشت: مدت ها فکر می کردم چه قرابتی است بین نام زینب و میلاد زینب (س) با روز پرستار. به خصوص در جریان بیماری کووید-۱۹ بود که وقتی دیدم در پشت لباس پرستاری نوشته بودند؛ “ما گر ز سر بریده می ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی رقصیدیم” این قرابت را بیشتر احساس کردم. اینکه وقتی از بانوی بزرگوار که صحنه های غم انگیز کربلا را دیده بود، پرسیدند در کربلا چه دیدی؟، فرمود: “به خدا جز زیبایی ندیدم”. آنچه این زیبایی را در چشم حضرت زینب (س) پس از آن همه رنج آفرید، فقط عشق و عاشقی بود و این قرابت عاشقانه بین پرستار که روزهای بسیار سختی را گذراند و آنچه که حضرت زینب (س) در کربلا دید و گذراند، بزرگترین وجه اشتراک پرستاران ما با حضرت زینب (س) است و اینجاست که این قرابت و نماد زیبای مشترک را می توانیم به خوبی حس نماییم.

حماسه جامعه بهداشت و درمان را تاریخ قضاوت خواهد کرد
وی با اشاره به اینکه من در مقابل همه جامعه بهداشت و درمان و نظام سلامت کشور سر تعظیم فرود می آورم که حماسه ای بسیار بی بدیل در کشور آفریدند، اضافه کرد: این حماسه را نه می توان با بیانی تقریر کرد، با زبانی گفت، با قلمی نگارش کرد و با وسیله و دوربینی به تصویر کشید. این عظمت و حماسه را تاریخ قضاوت خواهد نمود که در سالهای سخت تحریم با دست خالی و با بدترین مضایقی که بر ما تحمیل شد، چه عظمت و حماسه ماندگاری خلق شد. من خودم را بعنوان یک شهروند و یک سرباز نظام سلامت، مدیون این جامعه شریف شامل پرستار، پزشک، بهورز، علوم آزمایشگاهی و… می بینم. امروز دیگر روز پرستار را فقط روز پرستار نمی بینم. همانطور که روز پزشک، داروساز، علوم آزمایشگاهی و… را دیگر تنها مختص این افراد نمی بینم، بلکه این روزها متعلق به همه جامعه پزشکی است. چونکه در این زمان جامعه پزشکی و نظام سلامت ثابت کرد که همه در کنار هم و بعنوان ید واحد در خدمت مردم هستند. این عظمت، همبستگی و وفاق در جامعه پزشکی و در تاریخ این مملکت به ثبت رسید و حرمت و عزت این جامعه را مردم از کودک و بزرگ و در نسل های آتی در قلب، روح و ذهن و صفحات تاریخ این مملکت خواهد ماند. روز پرستار را به این عزیزان تبریک می گویم.
نمکی افزود: گرچه امروز دلم نمی آید از آنچه که درباره مسائل مادی برای این عزیزان دنیال می نماییم، حرفی بزنم؛ چونکه مبادا خدایی نکرده مطالبات اقتصادی و دنیوی این عزیزان سبب شود که معنویت و علو درجات این قشر عزیز را نادیده بگیریم. آنچه که جامعه پزشکی، پرستاری و بهداشت و درمان کشور در این ایان خلق کرد را با هیچ معیار مادی نمی توان پاسخ داد.

سالی به سختی سال جاری در نظام اقتصادی کشور نداشتیم

افزایش ۱۰۰درصدی حقوق و مزایای پرسنل بهداشت و درمان
وزیر بهداشت اظهار داشت: اما به هر حال زندگی خرج دارد و متاسفانه گاهی کرامت انسانی درگیر این مسائل مادی و دنیوی می شود. ما سعی کردیم در این ایام و در سال قحطی منابع اقدامی انجام دهیم. متاسفانه ما یکی از بدترین ایام تاریخ این مملکت را از نظر شرایط اقتصادی داریم، مدیریت می نماییم. قحطسالی سال جاری را در هیچ سالی در تاریخ پس از انقلاب این کشور نداشتیم. به هر حال من دستی بر آتش بودجه و مسائل مالی داشتم، اما سالی به سختی سال جاری در نظام اقتصادی کشور نداشتیم؛ چه از نظر ارز و چه از نظر ریال. این تنگنایی که متاسفانه بر ما تحمیل شد، با مضایقی همراه شد که در تهیه نیازهای نظام سلامت شامل تجهیزات و دارو هم با بی رحمی و قساوت تحریم کنندگان بین المللی همراه شد که سر دسته آن هم آمریکایی ها بودند. ما در این سال سخت تلاش کردیم، بیشترین افزایش سنواتی را برای پرسنل بهداشت و درمان کشور رقم بزنیم. در حالیکه چنین پدیده ای را در تاریخ سالهای گذشته و افزایشی در این سطح را برای حقوق و مزایای این افراد نداشتیم؛ به صورتی که نسبت به آخرین ماه سال ۱۳۹۸، حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت که بار مالی سنگینی هم تحمیل کرد.

لحاظ ۵۰درصد فوق العاده ویژه برای پرستاران از امروز
نمکی اضافه کرد: برای جامعه شریف پرستاری هم از امروز ۵۰ درصد فوق العاده ویژه را در احکام لحاظ خواهیم کرد. در عین حال به معاونین توسعه، درمان و پرستاری ابلاغ کردم که برای پرستاران علاوه بر کارانه از آغاز سال برای عزیزانی که در بخش های کرونا کار می کردند، فوق العاده ویژه دیگری را بعنوان سختی کار لحاظ کنیم که گرچه رقم ها بالا نیست، اما در وسع خودمان بتوانیم سمبلی از قدرشناسی خودمان را خدمت این عزیزان اعلام نماییم.

استخدام ۲۰هزار پرستار؛ امسال
وی اضافه کرد: ضمن اینکه سال جاری ۲۰ هزار مورد استخدام در جامعه پرستاری را داریم که پس از سالهای پس از انقلاب نخستین بار در کشور چنین اقدامی را انجام می دهیم و اولویت مان هم با پرستارانی است که بعنوان شرکتی و قراردادی در مجموعه های وزارت بهداشت زحمت می کشیدند و با اولویت پرستارانی که در بخش های کرونا زحمت می کشیدند، اما باز هم می دانیم که کافی نیست و امیدواریم بتوانیم قدم هایی را برای قردانی مادی و معنوی از این قشر عزیز گام برداریم.
وی با اشاره به اینکه به همه شهدا شامل شهدای دفاع مقدس، مدافع سلامت و به خصوص شهدای پرستاری که در این راه جان شان را نثار کردند، درود می فرستم، اظهار داشت: امیدوارم که با عزیزان مورد وثوق حق تعالی همنشین و همراه باشند.
نمکی ضمن اشاره به روزهای انتشار کرونا در کشور، اظهار داشت: در ایام آخر دیماه این خبر را دریافتیم که ویروسی در چین یک پنومونی بای لترال(عفونت هر دو طرف ریه) بوجود می آورد و هنوز آنرا نشناخته بودند. ما خودمان را برای حمله این ویروس آماده کردیم. درست اواخر دیماه و اوایل بهمن ماه بود. می دانستیم که ویروس، ویروس ناشناخته ای است. وقتی آنتی ژن های آنرا دیدم و با اجدادش مقایسه کردم، همه چیز برایم تازه بود و به دوستان گفتم که این ویروس بطور قطع با اجدادش تفاوت های فاحشی خواهد داشت و ما باید برای یک موجود ناشناخته ای که پا به عرصه طبیعت گذاشته، خودمان را آماده تر نماییم. معاون درمان را بسیج کردیم که به استان ها رفته و تخت آماده کنند، دوستان دیگری را بسیج کردیم تا مقدمات تست ها را فراهم نمایند و یکی از جاهایی که نخستین روزها در آن آشفتگی خیال و ذهن و روح به فریاد رسید و تماس گرفت که ما حدود 250 تا 300 تخت را داریم آماده می نماییم، دکتر ولایتی و بیمارستان مسیح بود. در روزهایی که نمی دانید که این ویروس چه موج سنگین یا سبکی را مقرر است تحمیل کند، این پیام بسیار فرحبخش بود که ما در یک مرکز فوق تخصصی و مورد وثوق مردم برای بیماری های تنفسی 250 تا 300 تخت آماده داریم.

سربازان گمنام مقابله با کرونا در دورترین نقاط کشور
وی افزود: البته همه بیمارستان ها در کشور زحمت کشیدند. در عین حال گرچه ژنرال های صاحب نامی در این جمع داریم، اما سربازان گمنامی را هم در دورترین نقاط این کشور داریم. در بیمارستان های مرزی و استان های گرفتاری که اسمی از آنها نشنیدید، اما در این زمان با همه وجود مایه گذاشتند. بعنوان مثال در ایلام یک خانم دکتر متخصص عفونی را می بینید، در کرمانشاه یک متخصص آی سی یوی گمنام، در سیستان و بلوچستان می بینید یک متخصص داخلی و پزشک عمومی و… در آنجا غوغا کرده اند که می خواهی صد بار زانو بزنی و دست و پایش را ببوسی. ازاین رو علاوه بر ژنرال های صاحب نامی که در کشور داریم، ما ذی قیمتانی داریم در مرزها و دورترین جاهای محروم این کشور که به سهم خودشان در این حماسه بزرگ ملی نقش آفرینی بزرگی کردند.
نمکی اظهار داشت: در سال 1371 که بیمارستان مسیح دانشوری، مرکز تحقیقات برای بیماری های ریوی شده بود و سال 1372 که سازمان جهانی بهداشت، پیوست، بنده مسئولیت بهداشت کشور را داشتم و تلاش کردم در این حلقه اتصال نقش آفرینی کنم و هیات امنای مجموعه مسیح دانشوری بودم و این افتخار را داشتم که در ثبت مرکز تحقیقات و ثبت آن در سازمان جهانی بهداشت این نقش کوچک را ایفا کنم. امروز هم خوشحالم که علاوه بر نقش آفرینی این مجموعه در مدیریت بیماری کووید-19 ما یکی از مجهزترین مرکز پیوند عضو کشور را داریم. تردید نکنید که هم من و هم معاونین مختلف و هم دکتر زالی، همه برای کمک به بیمارستان مسیح دانشوری آماده هستیم. اینجا متعلق به دکتر ولایتی و… نیست، بلکه متعلق به ملت ایران است، یک سرمایه گرانبهای ملی است و یک موزه پرارزش تاریخ پزشکی کشور است و بنابراین ما همه خودمان را مکلف می دانیم که به این مجموعه کمک نماییم. بطور قطع در توسعه زیرساخت ها دریغ نخواهیم کرد. کما اینکه در این ایام هم از هیچ کمکی نه تنها دریغ نکردیم، بلکه تلاش کردیم تسریع نماییم و اگر این تسریع ها نبود، شاید کار به این سرعت پیش نمی رفت.
وی تصریح کرد: آنچه که امروز همه ما را دور هم جمع کرده، همان عشقی است که در بانوی بزرگوار شعله ور بود و جرقه ای از آن در وجود ماست. آنچه که ما را در این ایام سخت روبروی شما قرار داده، عشق و عاشقی برای خدمت به مردم این سرزمین است. امیدوارم این دستمایه بزرگ خدمت و آفرینش همواره ما را در این صحنه گرم نگه دارد و ما روزهای بهتری را برای این مجموعه رقم بزنیم.
نمکی در ادامه صحبت هایش درباره تربیت تحصیلات تکمیلی در بعضی رشته ها مانند تنفس درمانی، اظهار داشت: من خیلی معتقد به توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور نیستم، بلکه معتقدم باید آموزش ها در دوره های عمومی را گسترش دهیم و تلاش نماییم افراد چند ظرفیتی ماهر بیشتر تربیت نماییم. ما بیشترین میزان تحصیلات تکمیلی را نسبت به خیلی از کشورهای دنیا داریم و در رشته های عمومی مهارت های کافی را به افرادی که باید در نظام عرضه خدمت، عرضه خدمت کنند را متاسفانه آموزش نمی دهیم. از عزیزان تقاضا می کنم که برای رشته های پرستاری کارشناسی، پزشک عمومی، برای رشته های جنرال و… قابلیت های بیشتری را در نظام آموزشی تنظیم و تدوین نماییم. نسبت تحصیلات تکمیلی به رشته های پایین تر بی نهایت بیش از اندازه و عرف بین المللی می شود. باید نسبتی بین تحصیلات تکمیلی و رشته های پایین تر عمومی قائل شویم که البته این پیشنهاد را به بدنه کارشناسی می سپارم که روی آن کار کنند، اما معتقدم آموزش های عمومی و مهارت های مورد نیاز را در رشته های عمومی کارشناسی، پزشک عمومی و پرستاری باید افزایش دهیم.

شب یلدا، پروتکلها را رعایت کنید
وزیر بهداشت ضمن اشاره به شب یلدا هم اظهار داشت: شب یلدا را به مردم این سرزمین که سال هاست سنت های پرارزش را پاس داشتند، تبریک می گویم، اما باز هم تقاضا می کنم که پروتکل ها را رعایت نمایند و این شب بلند سال را به کوتاه کردن عمر افراد مسن و پیشکسوتان تبدیل نکنیم.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.