رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور مطرح کرد؛ کرونا چگونه از موادغذایی منتقل می شود

به گزارش یسکافه رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است که منجمد کردن مواد غذایی، راه از بین بردن کرونا نیست.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، سید امیر محمد مرتضویان، با اعلان اینکه مواد غذایی به دو طریق ممکنست موجب انتقال آلودگی شوند، اضافه کرد: مواد غذایی ممکنست خاستگاه آلودگی باشند و یا اینکه گرفتار آلودگی ثانویه شده باشند.
وی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده در این انستیتو درباره ماندگاری کرونا در شیر، اظهار داشت: نتایج تحقیقات انستیتو نشان داده است که حرارت ۷۵ درجه سلسیوس در ۱۵ ثانیه به شیر، در از بین بردن ویروس کرونا در شیر پرچرب ناتوان است.
مرتضویان با اعلان اینکه در فرآورده های سنتی بسیار محتمل است که کرونا انتقال یابد، سفارش کرد شیر سنتی در منزل حتما به دمای نزدیک به جوش رسانده شود.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، با اعلان اینکه احتمال انتقال کرونا در بستنی های پاستوریزه بسیار کمتر از بستنی های سنتی است، اشاره کرد: تحقیقات نشان داده که انجماد راه از بین بردن کرونا نیست.
مرتضویان با اعلان اینکه کرونا در فرآورده های اسیدی مانند دوغ و آب میوه ها نیز دوام دارد، اظهار داشت: اگر دوغ و یا آبمیوه به کرونا آلوده شود، این ویروس بعد از یک ماه باقی ماندن در ماده غذایی باز هم نابود نمی گردد.
وی درباره آلودگی فرآورده های گوشتی به کرونا، گفت: گرم کردن فرآورده هایی مانند همبرگر و سوسیس سبب از بین رفتن ویروس کرونا می شود.
مرتضویان با هشدار نسبت به احتمال آلودگی نان در نانوایی ها، سفارش کرد پس از آوردن نان به منزل، پیش از مصرف داخل مایکروویو و یا فر قرار گرفته و تا دمای ۸۰ درجه داغ شود.
وی اضافه کرد: آجیل را نیز می توان پیش از مصرف با قرار دادن در معرض حرارت از آلودگی های احتمالی پاک کرد، اما متأسفانه فرآورده های قنادی را نمی توان حرارت داد بنا بر این احتمال سرایت کرونا بوسیله آن وجود دارد.
مرتضویان با تاکید بر اینکه غذا خصوصاً غذاهای غیر صنعتی و کارخانه ای می تواند عامل سرایت کرونا باشد، سفارش کرد که غذای رستوران ها نیز در منزل پیش از مصرف داغ شوند.
وی با اعلان اینکه انتقال کرونا بوسیله مدفوع نیز ثابت شده است، اضافه کرد: در هیچ جای دنیا این فرضیه مطرح نشده است که غذا می تواند خاستگاه کرونا باشد، اما از نظر ما این امکان محتمل است و این مسئله نیازمند تحقیق است.

منبع:

برچسب ها:, , ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.