معاون وزیر بهداشت: در حوزه مددکاری موفق عمل نکرده ایم

به گزارش یسکافه معاون درمان وزارت بهداشت با تکیه بر اینکه فهم نسبت به مددکاری باید در همه رشته ها شامل پزشکی وجود داشته باشد، اظهار داشت: متاسفانه علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته در حوزه مددکاری موفق عمل نکرده ایم.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از پروتکل های جدید مددکاری اجتماعی در نظام سلامت، سند کسب و کار فرم های مددکاری اجتماعی و معرفی برترین ها به مناسبت روز ملی- جهانی مددکاری بامداد امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشکر از زحمات مددکاران اجتماعی به سختی های این کار اشاره و اظهار نمود: در ایران به آموزش های اجتماعی آن طور که باید توجه نشده است.

وی مهم ترین نقیصه کشور را آموزش ناکافی دانست و اظهار داشت: از آنجایی که روند آموزش صحیح نیست، مشکلات گوناگونی به وجود می آید؛ فهم نسبت به مددکاری باید در همه رشته ها شامل پزشکی وجود داشته باشد.

جان بابایی با تکیه بر اینکه متاسفانه علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته، در حوزه مددکاری موفق عمل نکرده ایم، بیان نمود: بعنوان مثال زمانی که از سلامت روان صحبت می شود در اولین مرحله افراد باید اختلالات سلامت روان را شناخته و سپس درباره سلامت روان با آنها صحبت شود؛ ابتدا باید فهم مبحث در افراد ایجاد شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: اگر بخواهیم اقدامی ریشه ای در کشور انجام دهیم باید به همه گروه های پزشکی فهم شناخت مشکلات بیماران را آموزش دهیم، با تصمیم یک پزشک امکان دارد سرنوشت انسانی تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه تنها مجانی کردن هزینه های درمان مشکل آنها را رفع نمی کند، بیان نمود: باید از نظر روحی هم بیماران را آماده کرد. زمانی که پزشکان همه این مولفه ها را نشناسند به خوبی نمی توانند روند درمان را طی کنند.

جان بابایی خاطرنشان کرد: مدلهای بین المللی مختلفی از درمان در دنیا وجود دارد اما باید بتوانیم همه مدلها را با عنایت به فرهنگ کشور خودمان استفاده و ملی نماییم. باید به دنبال شناسایی بزرگترین مشکل مردم در کشور باشیم، گاهی اوقات بیماری اولویت دوم خانواده به حساب می آید و اگر مسؤلان اولویت اول آنها که مسائل اقتصادی می باشد را رفع نکنند، حاضر به درمان نمی شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: در فرهنگ ما گاهی اوقات افراد حاضرند جان خویش را از دست بدهند اما خانواده آنها از نظر مالی در مضیقه نباشند به همین جهت باید ساختاری را برای این افراد در نظر بگیریم.

وی با تکیه بر لزوم استفاده از آموزش برای فهم صحیح دانش آموختگان نسبت به مسائل اجتماعی اظهار داشت: در ایران بیشتر از مسائل اجتماعی به موضوعات سیاسی پرداخته می شود، هرچند ایرادی ندارد اما باید عقب افتادگی موجود در فهم موضوعات اجتماعی را رفع نماییم.

جان بابایی افزود: متاسفانه در شناخت مفاهیم قرآن گرفتار عقب افتادگی هستیم، ما در استفاده از منابع دینی خود هم جفا کرده ایم؛ از ظرفیت دینی که تا این اندازه بضاعت معنوی در بحث انفاق دارد، به خوبی استفاده نکرده ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دریایی از ثروت در کشور وجود دارد که مسؤلان برای بهره مندی از آنها باید تنها موانع قانونی را رفع کنند، تصریح کرد: باید موضوعات را سیاست گذاری و جهت دهی نماییم. استفاده از ظرفیت مردمی در بالارفتن فرهنگ جامعه هم بسیار موثر خواهد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، همینطور در ادامه محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره به اینکه امروزه همه می دانند که تنها راه مبارزه با انتشار کرونا یک مسیر اجتماعی است نه درمانی، اظهار داشت: نقش مددکاری اجتماعی در مبارزه با انتشار کرونا کلیدی و اساسی است که همه باید به این نقش اهمیت داده و از آن حمایت کنند.

او در آخر بیان نمود: جمعیت هلال احمر بعنوان پشتیبان وزارت بهداشت که طی یک سال قبل فشار مضاعفی را تحمل کرده است، آمادگی دارد برای توجه به همه شئون مددکاری در این وزارتخانه هم در حوزه پشتیبانی تخصصی و هم در حوزه مالی اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.