تولید داروهای ضد باکتری با منشأ بیولوژیکی

در ابتدای سال ۲۰۰۰ از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام گردید که مقاومت میکروبی از مهم ترین چالش بشریت در هزاره سوم است؛ ازاین رو گروه های فناور یکی از شتابدهنده های حوزه سلامت نسل جدیدی از فرآورده های ضد میکروبی با منشا بیولوژیکی ارائه کردند که در آنها چالش مقاومت میکروبی رفع شده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا هومن کاغذیان، مدیر عامل یکی از شتابدهنده های فعال در حوزه زیست فناوری (سلامت فن یاخته) در مراسم رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری دو شتابدهنده دانش بنیان که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به اینکه پیام ما با این رونمایی، استفاده از دانش بومی است، اظهار داشت: این شتابدهنده تنها مجموعه بدون کارخانه صنعتی است و توانسته ایم محتوا و مغز افزار دانش تولید را با ۵۰ نفر فناور ایجاد نماییم.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن ما توانستیم ایزوهای “مدیریت ریسک” و “آموزش” را دریافت نماییم، ضمن آنکه در این شتابدهنده ۵ پلت فرم اصلی بیوتکنولوژی “نوترکیب ها”، “جانوری”، “باکتریایی”، “مخمری” و”فرآورده های بیولوژی غیر نوترکیب” شامل واکسن ها شامل انسانی، طیور و آبزیان، سلول های بنیادی را در اختیار داریم.
کاغذیان ضمن اشاره به موفقیت این شتابدهنده در زمینه انعقاد ۳ قرارداد صنعتی، یاداور شد: برای تولید منوکلونال آنتی بادی ها قرارداد منعقد شده است ضمن آنکه برای واکسن کووید-۱۹ با پلت فرم هایی که از جانب ستاد زیست فناوری حمایت شده، قراردادی امروز منعقد خواهد شد.
وی با تکیه بر اینکه فرآورده های دارویی که امروز رونمایی می‎شوند، بالغ بر ۴۰ میلیون دلار پتانسیل صادرات دارند، افزود: در ابتدای سال ۲۰۰۰ از جانب سازمان بهداشت جهانی اعلام گردید که مقاومت میکروبی از مهم ترین چالش بشریت در هزاره سوم است؛ ازاین رو ما نسل جدیدی از فرآورده های ضد میکروبی (آنتی بیوتیک ها) را عرضه کردیم که در آنها مقاومت میکروبی معنا ندارد، چون که منشا بیولوژیکی دارد.
کاغذیان، با تکیه بر اینکه تولید این آنتی بیوتیک ها الگوگیری از طبیعت بوده است، خاطرنشان کرد: ما با منشا بیولوژیکی، مواد ضد میکروبی را عرضه کردیم.
وی امیگانان را از محصولات تولیدی این مجموعه دانش بنیان نام برد و خاطرنشان کرد: این دارو برای عفونت های کاتتر و آکنه کاربردی است، ضمن آنکه پکسیگانان تولیدی ما با اثرات ضد باکتری و قارچ و تک یاخته برای زخم پای دیابتی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه داروی رلتسیمود برای مقابله با باکتری های گرم مثبت و منفی و عفونت های کلیوی ارائه شد، تصریح کرد: تلاوانسین هم از دیگر دستاوردهای محققان این شتابدهنده است که یک آنتی بیوتیک لیپوگلیکوپپتیدی است که با اتصال به غشاهای باکتریایی، عملکرد غشا را مختل می کند و این برای نخستین بار است که برای درمان عفونت حاد باکتریایی پوست و ساختار تایید شده است.
به قول وی این دارو برای بیماران مبتلا به پنومونی باکتریایی وابسته به ونتیلاتور و اکتسابی از بیمارستان و هنگامی که درمان های جایگزین موثر نیستند، استفاده می شود.
کاغذیان ضمن اشاره به موفقیت این مجموعه در دانش فنی تولید بذر واکسن طیور، تصریح کرد: ما بذر این واکسن را تولید کردیم و کاری است که تابحال بذرها را به کشور وارد می کردیم و کمتر در داخل کشور توسعه یافته است.
وی خاطرنشان کرد: امروز همینطور از بذر واکسن ماساچوست هم رونمایی می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.